Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd bärbar dator för redigering

Produkter
(logga in för att koppla)

BirdJesper

Ny medlem
Jag har tänkt köpa ny bärbar dator som jag kommer använda majoriteten av tiden till fotoredigering på hobbynivå. Mest photoshop och lightroom.
Jag undrar hur man skall tänka gällande integrerat grafikkort eller inte?
Några förslag på vad man ska gå på.
Budget max 13k

Välj inte, de nya AI funktionerna i LR och PS (som DeNoise) kräver extern grafikkort. Jag hittade en dator för ett halvår sedan 13k Lenovo LOQ 16GB kan utökas till 32, RTX4050, i7 och 1TB SSD. Detta är nog också mitt minkrav

Intels och AMDs inbygda grafikkort är något sämre än Apples och Qualcomms ARMs inbyggda grafikkort, men även Apples och Qualcomms inbygda grafikkort är gränsmässiga när det kommer till mycket av det som dagens bild och video-redigerare behöver.

Rtx4050 är bättre än inget, men jag hade försökte hitta en med 5060 eller bättre. Just nu är en dum tidpunkt att köpa. Många har smyghöjt sina priser nu, så att dom kan ha bra "reapriser" på Black Friday. Kan du vänta tills Black Friday som är i slutet av månaden gör det.

Jag har haft PC hela mitt liv, men för några månader sedan fick jag tag på en Macbook M2 pro hos refurbed under din budget, och jag kommer aldrig någonsin redigera en bild på en vanlig PC igen.

Det är vansinnigt hur mycket bättre Lightroom flyter på i min mac än vad det gör på min stationära dator som jag betalat många tusenlappar mer för.

Man kan ta fina bilder med mobilkameran också. Men det är många gånger lättare och bättre med en systemkamera.

Jag har tänkt köpa ny bärbar dator som jag kommer använda majoriteten av tiden till fotoredigering på hobbynivå. Mest photoshop och lightroom.
Jag undrar hur man skall tänka gällande integrerat grafikkort eller inte?
Några förslag på vad man ska gå på.
Budget max 13k

Du får en 13 tums MacBook Air för 13.500:- Det är det bästa du kan få för den summan. Slår med lätthet alla Windows PC med hästlängder.

Du får en 13 tums MacBook Air för 13.500:- Det är det bästa du kan få för den summan. Slår med lätthet alla Windows PC med hästlängder.
Ingår förstoringsglas eller användbar skärm i det? ;) Om man ändå tänker använda extern skärm är det bättre att köpa en Mac Mini, antingen billigare eller med mer annat. 13" må vara smidigt att bära på, men det är rätt litet.

Jag tycker 13 är rätt ok, men en MacBook gör det till ett stort och klumpigt paket.

13" är perfekt, passar i kameraväskan. Sedan kopplar jag upp min Surface pro till egpu och bra skärm när jag är sommarstugan. Hemma kör jag med desktop.

Förra året var jag tvungen att köra Mac på jobbet, Apple tvingar mer eller mindre dig till det om du skall hålla på med iOS-appar. Det var en MacBook Pro med en M3 Max, körde då även DaVinci på den.

Nu är jag dock borta från det träsket och tillbaka till Windows.

Har du extern skärm du jobbar mot så skulle jag lätt välja en 13" MacBook. Då kan man ta den med sig och packa med den utan större bekymmer och när an är hemma koppla in skärmen/skärmarna och börja redigera.

Förra året var jag tvungen att köra Mac på jobbet, Apple tvingar mer eller mindre dig till det om du skall hålla på med iOS-appar. Det var en MacBook Pro med en M3 Max, körde då även DaVinci på den.

Trodde att det var: Once you tried Mac your PC goes smack out the window

Hur hade du tänkt att appar för iOS inte skulle kräva iOS?

Hur tyckte du att DaVinci presterade på en M3 Max?

För Android har emulatorer både till OS/X, Windows och Linux. iOS har bara till OS/X.

Det var den bästa utan dgpu jag kört, men jag har aldrig ägt något så långsamt, dvs jag har alltid haft dgpu och igpu och DaVinci hanterar flera GPUn så bra att det blir väldigt snabbt.

Det där är säkert en bra bildbearbetningsdator. Den har en bra skärm och prestanda som gott och väl räcker till bildbearbetning.

Bara för syns skull med tanke på sidospåret i denna tråd så kommer den dock inte vara kraftfullare än många Macbooks.

Men det är ju inte endast prestandan som gör att man vill köra Windows.

Under 13000 hittar du nog inte just nu något mycket bättre. Men priserna är höga rent generellt just nu. Chansen finns dock att du gör det på Black Friday.

ANNONS
Götaplatsens Foto