Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikkor - mekanisk del

Produkter
(logga in för att koppla)

Jullie

Aktiv medlem
Har problem med fästet på ett objektiv som gör att det inte "stannar" på rätt ställe när man sätter på det på kameran. Tror att det är "spaken" på bilden som är boven i dramat. Är det någon som vet vad den heter? Det är den lilla lite vänsterställda på bilden.
Tack på förhand

Bilagor

• 20251125_171058.jpg
    20251125_171058.jpg
    799.1 KB · Visningar: 62
Det där ser inte rätt ut. Spaken ställer in bländaren. Det vill säga kameran har en motsvarande "spak" som reglerar hur mycket bländaren skall stänga ner när bilden tas.
Det är viktigt att nedbländningsspaken i objektivet kan röra sig fritt. Det ska inte ta emot någonstans om du rör på spaken. När objektivet inte sitter på kameran ska bländaren vara inställd på sitt minsta läge.
På din bild ser det ut som om den fått en skada. Har du någon aning om hur det har skett? Har objektivet fungerat rätt tidigare?
Om jag får gissa så skulle jag säga att man försökt sätta fast det på kameran men i fel läge.

Hittade denna bild som visar vad delarna heter. På engelska. Här kan man svagt skymta att bländaren är helt stängd. Eller rättare sagt i sitt minsta läge.
1764093595739.png

Som jag minns det, det här blev ett problem 12-13 år sedan (o har inte använt objektivet sedan dess), stannade inte objektivet med ett klick när jag satte på det utan fortsatte lite till. Det gjorde att ringen på kameran fick bytas ut. Det var som att den lilla piggen på kameran inte stannar i skåran på objektivet. Det var i samband med det som spaken (aperture lever) blev trög. Bortsett från spaken har objektivet ingen skada.

Det finns en liten utstickande skruv på objektiven ungefär 180 grader från de elektroniska kontakterna (när objektivet har sådana) som gör att man inte kan vrida objektivet för långt. Jag skulle gissa att ditt objektiv har tappat den av en eller annan anledning. Löser du inte grundproblemet kommer du sannolikt ganska snart att kröka bländararmen (och troligen motsvarigheten i huset) igen. Det är vare sig armen eller spärren som håller fast objektivet när det är monterat som hindrar att man vrider för långt. Har man tur kan förstås spärren hoppa i, men gör den inte det så blir det dåligt.

Se den lilla utstickande skruven till vänster på bajonetten:

NZ8_2539.jpg

Lite rakare bländararm också... ;)

Senast ändrad:
Aha - det har du rätt i. Det saknas en skruv där. Ska försöka få tag på en sådan men måste nog också få ordning på bländararmen. Har inte vågat använda objektivet men nu kanske det kan bli av.

Aha - det har du rätt i. Det saknas en skruv där. Ska försöka få tag på en sådan men måste nog också få ordning på bländararmen. Har inte vågat använda objektivet men nu kanske det kan bli av.
Möjligen kan jag ha någon skruv som kan passa. Är nog svårt att få Nikon att skicka dig en sådan. Med lite tur kan man möjligen försiktigt böja till bländarspaken. Vad är det för objektiv du har?

Jag är också nyfiken på vilket objektiv det där. Kan ju vara bra att veta om det är värt att reparera bländarspaken eller ej beroende på objektivets modell och värde.

Om du verkligen vill reparera det för sentimentalt värde så går det att fixa. Men med det ekonomiska värdet i åtanke så är det inte svårt att hitta bra och billiga begagnade.

ANNONS
Götaplatsens Foto