Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv/ lins Canon 7OD mark i

Produkter
(logga in för att koppla)

Sussiekk

Ny medlem
Hej
Köpte en Canon 7OD mark ii men nybörjare som jag ör köpte jag inte till objektiv till den. Billigaste instegs objektivet till en sådan? Hjälp mottages tacksamt!

Kan rekomendera Canon EF 50mm f/1.8.
Nypriset är ca 1500 men kan fås för under tusenlappen om man har tur.
Det här är en av svagheterna med fotoforum: Korta meddelanden som blir ofullständiga och inte alls innehåller den information som kommit fram om man träffats och pratat.

Vad är det som gör att du kan rekommendera det här objektivet? Priset naturligtvis - men är ett 50mm-objektiv verkligen ett naturligt instegsobjektiv till en 70D?
Jag känner inte till Canon-objektiv idag men tänker att en kortare brännvidd skulle passa bättre.

Fördelen med nyss nämnda objektiv är pris/prestanda. Jag köpte mitt beg på MPB för runt 55€ och det har fungerat väldigt bra på min 5D mark ii i varje fall.

Objektivet kallas för "plastic fantastic" och har tillverkats i hur många exemplar som helst genom åren.

Bra instegsobjektiv imo och 50 mm är väl ganska all-round ändå?

Edit: Såg nu att 70D inte är fullformat. Håller då med Jonas att det blir något för långt för att vara all-round. Men som porträtt-/produkt-/actionsport-objektiv borde det funka bra,

Jag hade en Sigma 30/1.4 till min 70D som jag tyckte om men som instegsobjektiv hade jag nog rekommenderat en normalzoom.

Lite oklart vad TS har för kamera då 70D inte finns i Mark II. Kanske menar hon 7D mk II, men det är fortfarande APSC.

ANNONS
Götaplatsens Foto