Sen kan jag ju tillägga att när det gäller resor till Afrika även vissa delar av Asien, så har jag aldrig åkt främst för djuren i djurparkerna. Jag har alltid tyckt att kulturgeografin varit mer intressant och givande. Men jag föredrar ändå dessa alla dagar i veckan framför att hoppas på att möta något djur exv. nu på vintern i den arktiska öken vi har just nu t.ex. Det är mycket långt mellan djuren i vår del av världen och om vi nu lever i ett väldigt glest befolkat land så gäller inte detta bara människor utan i än större grad djuren. Det är skittråkigt att hoppas på djurbilder även här ute i skärgården och att rigga upp matbord eller lägga ut en död svan och hoppas på att någon havsörn ska dyka upp skulle jag aldrig utsätta mig för.
Sedan tror jag många har en väldigt ensidig bild av hur det är på safaris. De flesta guider verkar dock vara besatta av att leverera "big five" till alla de som vill bocka av det från sina listor och det är ju lite sorgligt och synd för det finns ju få saker som är så tråkigt som slö degiga lejon och få saker som är så kul som det mindre djurlivet i Afrika. Fantastiska ödlor, alla fåglar och inte minst mina favoriter - alla dessa roliga klippggrävlingar, klippdassar eller dassies som man hittar överallt kring lodgerna i parkerna. Hyenorna är också mycket intressantare och roligare än the "big five".

En cool dassie

Bright eyes burning like fire

En buffalo veawer om jag inte minns fel

En del ödlor är förunderligt vackert tecknade

Av de liter mindre däggdjuren är hyenorna mina absoluta favoriter. Efter en lång natts jakt så är de ofta så utröttade att de ligger i drivor som bakfulla uteliggare vid något varmluftutsläpp en kall vinter. Lennart Aspman tyckte vid ett tillfälle att jag borde sälja den till journalistfackets blaska. Det här exemplaret låg direkt på en av vägarna nere i Ngorongoro-kratern och den rörde sig inte ur fläcken fast vi passerade den på bara ett par meters avstånd.
Vid rastplatserna i Ngorongoro plågades inte besökarna av fiskmåsar som vid Winbergs korvbar i Vaxholm utan av massor av brunglador som var minst lika fräcka som Vaxholms måsar. Här hemma är en glada snudd på en sensation. Så jag kan förstå fotografer som åker till Afrika enbart för fåglarnas skull. Jag har tagit många fågelbilder i Afrika trots att det inte alls är mitt intresse egentligen . Det är svårt att misslyckas där även som måttligt intresserad och märk väl även utan "Bird-Eye AF", för alla de bilderna tog jag långt innan den idag oumbärliga finessen var uppfunnen.
Till och med en karavan med stora myror eller spår efter ringlande ormar kan väcka ens intresse. Vi har några gånger haft riktiga toppguider och det var framförallt deras stora kunnighet kring det mindre djurlivet som var riktigt riktigt intressant och deras ögon såg saker som vi aldrig hade sett på egen hand.
... och är man verkligen intresserad av fåglar så är ju ställen som sjöarna i Ngorongoro-kratern, Lake Manyara i Tanzania och Lake Nakuru i Kenya fantastiska.
Sedan fanns det ju tidigare åtminstone fina korallrev efter en stor del av Kenyas kust från Malindi i norr till längst ner i Schimoni med verkligt fint fiska i två distinkta säsonger efter s.k. billfish som marlin av olika sorter och Yellow fin tuna. Även Zanzibars östkust har fina vackra rev. Jag brukar alltid försöka få fiska om sjön tillåter det när jag åker någonstans.
Lejon är jag inte särskilt intresserad av men elefanter är också väldigt intressanta och gillar man elefanter så ska man försöka komma till det vackra Amboseli i Kenya med det ikoniska Kilimanjaro alldeles inpå.