Annons

Naturfoto- för, eller emot naturen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vanliga turister kan jag inte uttala mig så mycket om, annat än att de verkar vara flera än vad det var tidigare. Däremot har jag märkt att naturintresset och naturkunskaperna verkar ha en vikande trend. Varför det blivit så, vet jag inte - men jag vill gärna veta varför det blivit så. Så också bland oss naturfotografer, märkligt nog. Själv är jag aktiv medlem i Naturskyddsföreningen här i Mullsjö, men jag ser inte så många andra naturfotografer på mötena. Kanske är de flesta aktiva naturfotografer idag mer på Facebook och Instagram?

Jag tycker generellt att det blivit tystare bland naturfotograferna, alla verkar vara upptagna med att fara runt på en massa olika platser för att fotografera - mer än att aktivt engagera sig i naturens bästa.

Jag kanske har fel eller överdriver, men någon naturfotograf får gärna komma och protestera - jag tror aldrig det varit så tomt på naturfotografer i hemmanaturen som det är nu. Dessutom finns det många naturfotografer idag som verkar sakna grundläggande naturkunskaper - och i detta att kunna ta alla nödvändiga hänsyn till den natur man fotograferar.

Vanliga turister kan jag inte uttala mig så mycket om, annat än att de verkar vara flera än vad det var tidigare. Däremot har jag märkt att naturintresset och naturkunskaperna verkar ha en vikande trend. Varför det blivit så, vet jag inte - men jag vill gärna veta varför det blivit så. Så också bland oss naturfotografer, märkligt nog. Själv är jag aktiv medlem i Naturskyddsföreningen här i Mullsjö, men jag ser inte så många andra naturfotografer på mötena. Kanske är de flesta aktiva naturfotografer idag mer på Facebook och Instagram?

Jag tycker generellt att det blivit tystare bland naturfotograferna, alla verkar vara upptagna med att fara runt på en massa olika platser för att fotografera - mer än att aktivt engagera sig i naturens bästa.

Jag kanske har fel eller överdriver, men någon naturfotograf får gärna komma och protestera - jag tror aldrig det varit så tomt på naturfotografer i hemmanaturen som det är nu. Dessutom finns det många naturfotografer idag som verkar sakna grundläggande naturkunskaper - och i detta att kunna ta alla nödvändiga hänsyn till den natur man fotograferar.

Håller med dig Terje, att alla far land och rike runt så även till andra länder, flygandes för det mesta så klart.. Helt utan nån 'CO2 skam'.. Det är som att folk verkar ha nån slags 'bucket list' att hinna med bara för att dom har råd, undra på att utsläppen ökat bland Sveriges befolkning..

Alla har olika syften med sin fotografering men personligen så är mitt syfte att naturfotot skall vara rogivande men framförallt lättillgänligt så för min del så innebär det att säkert 95% av mina djur/fågel/naturbilder är tagna i miljön kring mitt hem.
Afrikas savanner har aldrig lockat men någongång har man varit sugen på att åka till Yellowstone i USA men det suget dog snabbt då man såg hur det ser ut "bakom kulisserna". Fotograferna står mer eller mindre på varandra vid vägkanten och man får armbåga sig fram.
Nej tack, skall jag plåta djur/natur så vill jag vara ute helt själv utan några andra människor som stör 😅. Är jag dessutom själv när jag fotograferar så har jag mindre risk att störa de djur/fåglar jag avbildar.
Men som sagt, lättillgängligheten är viktig för mig, det skall inte vara ett "projekt" bara för att man skall ge sig ut för att fotografera. Inte heller att man skall ta en bild till "varje pris". Allt behöver inte fångas på bild. Jag tror att många glömmer bort att finnas i nuet, dvs man ser bara allt genom sökaren och inte lyfter blicken och ser vad som faktiskt händer.

Senast ändrad:
Håller med dig Terje, att alla far land och rike runt så även till andra länder, flygandes för det mesta så klart.. Helt utan nån 'CO2 skam'.. Det är som att folk verkar ha nån slags 'bucket list' att hinna med bara för att dom har råd, undra på att utsläppen ökat bland Sveriges befolkning..
Flyget är ett problem idag men det verkliga problemet på många ställen är bilarna, Flyget skitar ner luften men bilarna skitar inte bara ner luften utan på många ställen är det terränggående bilar och fyrhjulingar med grova terrängdäck som verkligen sliter sönder marken.

Jag kommer särskilt ihåg hur det såg ut en höst på Skogsö Vaxholm efter att ett jaktlag härjat i full frihet med sina fyrhjulingar som de nyttjat flitigt i jakten på rådjuren på ön.

ANNONS
Götaplatsens Foto