Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Bästa "foton" när man INTE har kameran med sig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Swedra

Medlem
Bara en liten snabbreflektion och fråga:

Jag märkte senast idag vid en tripp till mataffären att det ofta känns som att mina bästa fotoinspirationer och idéer kommer till mig då jag INTE har kamera med mig (speciellt vid vardags-/street-foto), har någon annan upplevt samma sak och vad tror ni i så fall att det beror på? Eller är det bara inbillning och/eller otur?

Som sagt bara en snabbreflektion men det jag kan tänka mig kan vara anledningar är väl dels att man (läs: jag) slappnar av och tar in omgivningen på ett helt annat sätt om man inte har en kamera runt nacken, dels att de sekunderna extra man spenderar på att fippla med kameran faktiskt får en att missa en hel del, och en annan anledning jag kan tänka mig är att man kanske ofta lämnar kameran hemma när vädret går över en viss gräns av "dåligt", just dåligt väder (allt ifrån för mörkt ute till störtregn eller halt och blött så man inte vågar ha med sig extra antingen för sin egen eller kamerans skull) är ju ofta en ingrediens i mer spektakulära och inte så "vardagliga/vanliga" foton, och att det då uppstår kombinationer av förutsättningar som annars inte är så vanliga (spegelbild i pölar vid regn etc)... Sen är det väl förstås i alla fall lite så att man utan kameran gärna glömmer bort att ett foto ska tas också, att en bra bild man ser med ögonen inte är någon garanti för att kameran gör densamma.

Finns säkert andra större och mindre anledningar också, men kommer inte på något just nu, men som sagt, har detta fenomen hänt någon annan?

EDIT: Ska väl tilläggas att jag inte har en mobil med ordentlig kamera öht.

Senast ändrad:
Det gäller att ha kameran med sig.
Jimi Hendrix sov med gitarren och hade den med sig in på muggen...
(Förmodligen en skröna med ett visst mått av sanningshalt)

Jodå, så är det för mig också. Men det beror nog helt enkelt på att jag för det mesta inte har kameran med mig, så det är klart det mesta händer när den inte är med.

Jan Olof har rätt. Men orkar man det? För det mesta ska man ju bära annnat också.

Jag blir ganska självkritisk när jag går omkring med en kamera, då vill jag att mina bilder ska ha en viss "verkshöjd".

Om jag bara är ute på promenad så kan jag se något vackert, fiska upp mobilen och ta en bild. Ibland blir det bra. Därför har jag valt en mobil med möjlighet till raw och vars foton håller acceptabel kvalitet att jobba vidare med om nödvändigt.

Bara en liten snabbreflektion och fråga:

Jag märkte senast idag vid en tripp till mataffären att det ofta känns som att mina bästa fotoinspirationer och idéer kommer till mig då jag INTE har kamera med mig (speciellt vid vardags-/street-foto), har någon annan upplevt samma sak och vad tror ni i så fall att det beror på? Eller är det bara inbillning och/eller otur?

Finns säkert andra större och mindre anledningar också, men kommer inte på något just nu, men som sagt, har detta fenomen hänt någon annan?
Jag brukar också se saker som jag tror skulle göra sig på bild när kameran är hemma. När man har kameran med och tar såna bilder brukar det sällan bli något att spara.

Jag brukar ha "traumatiska" drömmar. Att jag hamnar i en unik fotosituation, ibland med kända personer. Men då är det alltid något fel på kameran.

Jag brukar också se saker som jag tror skulle göra sig på bild när kameran är hemma. När man har kameran med och tar såna bilder brukar det sällan bli något att spara.

Jag brukar ha "traumatiska" drömmar. Att jag hamnar i en unik fotosituation, ibland med kända personer. Men då är det alltid något fel på kameran.

Riktigt så långt har det inte gått för mig hittills men det visar ju på att du tänker som en riktig fotograf i alla fall :)

Det kan nog ha att göra med hur man föreställer sig att det borde vara när man anstängt sig och har kameran med sig. Det kan kännas som ett misslyckande om man inte får till det och man kan bli lite låst. Jag kan få lite av det där när jag är i gatufotometropoler. Jag bor nära New York och är där jämt, och kommer sällan hem med några bra gatubilder. Däremot kommer bilderna mycket lättare på platser som jag inte har några särskilda förväntningar på.

Min lösning är att alltid ha med en rimligt bra kamera, så jag inte tänker på det. Då känns det inte som ett misslyckande om det inte blir något, och därför blir det rätt ofta något.

Kan hålla med. När man letar efter fototillfällen kan det vara svårt att hitta dom. Dessutom är det roligare när tillfällena kommer till en, än tvärtom. Jag gillar spontaniteten i fotograferandet.

Sedan är Erik spot on att man inte vågar ta med kameran vid dåligt väder när det i själva verket det är då det händer spännande saker. Nu är det svårt att säga det här utan att det ser ut som skryt, det var mer av en lyckoträff - men jag lyckades vinna Fotosidan Masters 2025 just vid ett sådant här tillfälle. Hade aldrig tagit med mig ngn riktig kamera i det vädret men det dög tydligen med en 3 år gammal mobil.

För egen del så ser jag mer om jag har kameran med mig för då vet jag att jag är ute efter foton. Jag har således inte en ”riktig” kamera på mig hela tiden. Skulle jag se något intressant så har jag alltid mobilen som faktiskt tar helt ok bilder.

Att vara självkritisk är att rekommendera men inte vid själva fotograferandet utan först när man kommer hem eller sätter sig och kollar bilderna direkt på kameran över en kaffe eller en öl.

Jag försöker strunta i att ta "bra" bilder. Jag plåtar sånt som jag av någon anledning tycker kan vara roligt att fånga på bild. Idag går det 13 på dussinet av "vackra", "bra" och "fantastiska" foton, så jag satsar på att ta "fula", "dåliga" och "triviala" foton av min vardag. Det blir mycket enklare på det viset ;). Och – en skitbild idag kan visa sig vara riktigt "bra" när tidens tand fått gnaga på den. Mobilens kamera har jag alltid med och oftast även en GRiiiX. Inga problem att ta med den lilla svarta pärlan.

Råfiler med mobilen räcker gott för de få tillfällen då oplanerade situationer dyker upp. Händer mig sällan på väg till mataffären dock.

För egen del så ser jag mer om jag har kameran med mig för då vet jag att jag är ute efter foton. Jag har således inte en ”riktig” kamera på mig hela tiden. Skulle jag se något intressant så har jag alltid mobilen som faktiskt tar helt ok bilder.
Att vara självkritisk är att rekommendera men inte vid själva fotograferandet utan först när man kommer hem eller sätter sig och kollar bilderna direkt på kameran över en kaffe eller en öl.
Så kloka ord att jag nästan blir tårögd.

Kanske borde ha nämnt det men glömde bort att det inte är normen, men jag har ingen smartphone, den mobilen jag har så blir det 15-30 kilobytes JPGs med 0.3MP (640x480) upplösning, funkar för vissa abstraktbilder som rör färg mer än form och som aldrig ska lämna mobilen, men inte mycket längre än så, så när jag säger att jag inte har kameran med mig så är det mer eller mindre ordagrant, haha.

Jag tar normalt inte foton med min mobilkamera (annat än tidningsurklipp och busstidtabeller - ganska praktiskt), men om det skulle dyka upp något så kan man ju ta en bild med den...Får medge att kvaliteten kan var ok under gynsamma omständigheter. Bättre än ingen kamera alls liksom...
/Tomas

Jag tar normalt inte foton med min mobilkamera (annat än tidningsurklipp och busstidtabeller - ganska praktiskt), men om det skulle dyka upp något så kan man ju ta en bild med den...Får medge att kvaliteten kan var ok under gynsamma omständigheter. Bättre än ingen kamera alls liksom...
/Tomas
Japp. Jag säger inte att någon i denna tråd gör det, men jag tror att många egentligen tror att mobilkameran är väldigt mycket bättre än den faktiskt är och att fotona som tas är bättre än vad de är, helt enkelt för att de aldrig har kollat på fotot i detalj eller på en lite större skärm (detta blir ganska tydligt med många annonsbilder på Tradera och liknande, när en person har tagit sig tid att fota en produkt från fem vinklar, men så visar det sig ögonblickligen när man zoomar in för att kolla nån detalj att typ varenda foto är suddigt eller har kladd på linsen), med det inte påstått att det inte går att ta fantastiska foton med mobilen, och ja, en kamera öht är bra mycket bättre än ingenting :)

Finn, du brukar ju ta en massa bra foton så du misslyckas verkligen med dina försök att ta "fula", "dåliga" och "triviala" foton! Och tur är det för oss andra som får titta! 😀

ANNONS