Annons

X-Trans 4 (X-T3, X-T30, X-T4 osv)

Produkter
(logga in för att koppla)

krisljungberg

Aktiv medlem
Hej!

Jag köpte mig ju en Fujifilm X-T30 i paket med Fujinon XF 18-55mm F2.8-4 R LM OIS. Valet föll på just X-T30 för, ja, varför egentligen? Jag läste mycket bra om den, den hade fina filmmöjligheter också (något jag alltid inbillar mig att jag kommer ägna massa tid åt, men egentligen inte gör), den är snygg, smidig och har samma sensor som storbrorsorna. Och det var just det som var grejen - bang for the buck. Jag kom över en bra deal på någon engelsk sida precis innan Brexit och sparade väl åtminstone 3000:- på att nappa.

På det stora hela så är det väl en bra kamera egentligen, men jag är ju dum och sitter och jämför med Sony's A7-serie i varierande modeller och tycker allt jag fotar ser värdelöst ut. Det gör det nog inte egentligen.

MEN, det finns åtminstone ett område jag tycker min Fuji-kamera presterar otroligt dåligt på och det är träd, buskage och annan vegetation. Särskilt på lite längre avstånd. Det ser bara allmänt dassigt ut tycker jag. Jag vet inte om det har med worms och andra skeva artefakter att göra (för jo, det är alldeles uppenbart att det fortarande finns). Jag vet inte.

Hur upplever ni som har kameror med X-Trans 4? Ni får jättegärna bifoga bilder, både jpegs och RAW. Jag börjar med att bifoga ett par från härom dagen. Det är inga höjdarfoton på något sätt, så jag behöver ingen feedback på det. :p Jpegsen är direkt från kameran och som ni ser om ni zoomar in, särskilt på bilden med det böjda trädet, så ser ni att det ser ut som någon målat ett foto. Himla smetigt.

Ladda ner RAF-filerna här: https://www.dropbox.com/s/dae9djntb3sxota/_DSF1043.RAF?dl=0 och https://www.dropbox.com/s/9ovza9lph6jr0ut/_DSF1055.RAF?dl=0

Jag vet inte om det är tillåtet men jag slänger även med min flickr-sida (ni behöver inte följa den, gilla några bilder eller något sånt, mest för att ni ska kunna se mina redigerade foton och göra en bedömning om dom håller låg optisk kvalitet, för jag är fasiken oförmögen att göra den bedömningen): https://www.flickr.com/photos/kristofferljungberg

Just ja, anledningen att jag började tänka på det igen var för jag snubblade in på en photostream på Flickr som ägs av någon David Nyman. Jag tyckte hans foton på skog och grejer såg så himla härliga ut! Han fotar ju med en del Canon-kameror inom proffssegmentet, så det är ju inte en rättvis jämförelse. Ha det med dynamiskt omfång att göra? Nåväl. Ni hittar dom här: https://www.flickr.com/photos/166957624@N07

Sorry för en babblig post!

TLDR: Har Fuji X-Trans 4 (och kanske Fuji-kameror överlag) problem med detaljåtergivning och färgdjup i lite mer intensiva och plottriga skogsmiljöer osv?
 

Bilagor

PeterWem

Aktiv medlem
Har du testat olika färginterpoleringsmetoder för råfilen, exempelvis 3-pass Markesteijn?
 
Senast ändrad:

krisljungberg

Aktiv medlem
Har du testat olika färginterpoleringsmetoder för råfilen, exempelvis 3-pass Markesteijn?
Jag har väldigt svårt att arbeta med något annat än Lightroom tyvärr. Såhär i efterhand borde jag förstått att X-Trans har en annorlunda sensor och att Lightroom inte verkar kunna behandla det på ett kanonbra sätt. :D
 
Senast ändrad:

jkm

Aktiv medlem
Detta är något som diskuterats i all oändlighet. Jag hade Fuji XE 1 som hade en fantastisk sensor men seg som fan. XM-1 och XT-10 gjorde mig vansinnig med märkliga artefakter och hudutsmetningar. Är dessa problem borta med dom senaste modellerna? Tydligen inte... Får se när det blir Fuji nästa gång. Ha det gött!
 

nyanders

Aktiv medlem
Vilket program använder du för redigering? Jag har en x-t3 och jag fick det aldrig att bli bra i Lightroom och PS. Precis som du beskriver med worms och annat brus.

Däremot blir det mycket bättre i Capture One, om du inte har det så finns det en Capture One Express for Fujifilm som är gratis ifall du vill testa. Den saknar lagerhantering och lite annat men själva raw konverteringen är densamma.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Jag har i min ägo fyra kameror med X-Trans-sensor från tre olika generationer (inte den sista). Använder Lightroom. Problemet med maskar/vattenfärger etc. finns fortfarande kvar – ser dem i gräs, lövverk samt på fasader och i vägunderlag med mönster av småsten. Turligt nog så gillar jag att lägga på konstgjort korn på mina bilder och det kompenserar tillräckligt mycket för att jag inte ska bry mig om artefakterna. Utan min förkärlek för pålagt filmkorn så skulle jag förmodligen göra mig av med systemet. Men, säkerligen finns det en fördel med X-Trans också t ex när det gäller moiré-mönster. Det sistnämnda hittar jag ibland i mina filer från min Leica M. Svårt att bli av med. Ingen kamera är väl perfekt men Fujifilm har en massa bra fördelar som handhavande, fysiska knappar/kontroller samt små kompakta objektiv.

Det är synd att Lightroom inte lirar bättre med Fujifilm men jag har även hört att folk hittar artefakter i Fujifilms egna Jpeg-filer. För min del hoppas jag att Fujifilm upphör med X-Trans eller gör versioner av kameror som har en vanlig bayersensor så att man som kund kan välja.
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Bifogat är jpeg-filer från dina råfiler, Kristoffer. Jag har namngivit vilka typer av färginterpoleringsmetoder som använts, så kan du se om du tycker någon är bättre än de jpeg du laddat upp.
Tack! Ja fasiken om inte dina exempel är något bättre faktiskt. Vad tycker du själv? JPEG-filerna jag bifogade i tråden är direkt från kameran. Nästan så till och med dom är bättre än om jag skulle konverta från till JPEG från RAW-filen. Men det kanske inte är så konstigt. Jag vet inte. :D

Skulle vara kul att se om det finns några andra X-T30/X-T3/X-T4-ägare som kan visa något. Det kanske bara är jag som är dålig på att ratta inställningar på kameran så grundprodukten är skit till att börja med, hehe.
 

Bengf

Aktiv medlem
Flickr bilderna ser softa ut, har du valt in någon typ av filter av misstag, man har sett många skarpa bilder från Fuji förut i trådarna, deras jpeg är väl nära på världsberömda vid det är laget, många har struntat i Raw på grund av det. Finns väl också möjlighet att gå in i menyerna och testa fram olika inställningar för jpeg, plussa på skärpa, +/- exponering, välja sol med vitbalansen är ett gammalt knep.
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Flickr bilderna ser softa ut, har du valt in någon typ av filter av misstag, man har sett många skarpa bilder från Fuji förut i trådarna, deras jpeg är väl nära på världsberömda vid det är laget, många har struntat i Raw på grund av det. Finns väl också möjlighet att gå in i menyerna och testa fram olika inställningar för jpeg, plussa på skärpa, +/- exponering, välja sol med vitbalansen är ett gammalt knep.
Ja dom är lite softa, men det är något jag tycker är snyggt. Känns lite "naturligt" på något vis. Tycker ändå dom ser tillräckligt skarpa och bra ut. Eller har jag fel? Ser det inget bra ut? Haha. Jag får kanske ändra stil i så fall.

Sen, det här är ju egentligen ett extremt beteende. Fotona som kommer ur kameran är 6240x4160, jag re-sizar dom till 1920x1280 i photoshop och lägger sen upp på Flickr/500px och då ser ju det mesta OK ut. Det är ändå störigt att det ska se så fruktansvärt gräsligt ut när man zoomar in i originalfilerna.

Och ja, jpeg-filerna från Fuji är ofta kanon! Det råder det inget snack om. Men som sagt, pixel-peepar man så får man skylla sig själv antar jag. :p
 

Jonah Lake

Avslutat medlemskap
Sluta pixelpeep och printa bilderna 😁 aldrig haft problem med något print med Fujifilm up till 120cm. Har XE1, XT2 och XS10. 3 olika generationer.
Har även Sony och Canon men föredrar Fujifilm alla dar i veckan.

XT2, XS10 : @Sufstreet XE1: @xftales
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hej!

Jag köpte mig ju en Fujifilm X-T30 i paket med Fujinon XF 18-55mm F2.8-4 R LM OIS. Valet föll på just X-T30 för, ja, varför egentligen? Jag läste mycket bra om den, den hade fina filmmöjligheter också (något jag alltid inbillar mig att jag kommer ägna massa tid åt, men egentligen inte gör), den är snygg, smidig och har samma sensor som storbrorsorna. Och det var just det som var grejen - bang for the buck. Jag kom över en bra deal på någon engelsk sida precis innan Brexit och sparade väl åtminstone 3000:- på att nappa.

På det stora hela så är det väl en bra kamera egentligen, men jag är ju dum och sitter och jämför med Sony's A7-serie i varierande modeller och tycker allt jag fotar ser värdelöst ut. Det gör det nog inte egentligen.

MEN, det finns åtminstone ett område jag tycker min Fuji-kamera presterar otroligt dåligt på och det är träd, buskage och annan vegetation. Särskilt på lite längre avstånd. Det ser bara allmänt dassigt ut tycker jag. Jag vet inte om det har med worms och andra skeva artefakter att göra (för jo, det är alldeles uppenbart att det fortarande finns). Jag vet inte.

Hur upplever ni som har kameror med X-Trans 4? Ni får jättegärna bifoga bilder, både jpegs och RAW. Jag börjar med att bifoga ett par från härom dagen. Det är inga höjdarfoton på något sätt, så jag behöver ingen feedback på det. :p Jpegsen är direkt från kameran och som ni ser om ni zoomar in, särskilt på bilden med det böjda trädet, så ser ni att det ser ut som någon målat ett foto. Himla smetigt.

Ladda ner RAF-filerna här: https://www.dropbox.com/s/dae9djntb3sxota/_DSF1043.RAF?dl=0 och https://www.dropbox.com/s/9ovza9lph6jr0ut/_DSF1055.RAF?dl=0

Jag vet inte om det är tillåtet men jag slänger även med min flickr-sida (ni behöver inte följa den, gilla några bilder eller något sånt, mest för att ni ska kunna se mina redigerade foton och göra en bedömning om dom håller låg optisk kvalitet, för jag är fasiken oförmögen att göra den bedömningen): https://www.flickr.com/photos/kristofferljungberg

Just ja, anledningen att jag började tänka på det igen var för jag snubblade in på en photostream på Flickr som ägs av någon David Nyman. Jag tyckte hans foton på skog och grejer såg så himla härliga ut! Han fotar ju med en del Canon-kameror inom proffssegmentet, så det är ju inte en rättvis jämförelse. Ha det med dynamiskt omfång att göra? Nåväl. Ni hittar dom här: https://www.flickr.com/photos/166957624@N07

Sorry för en babblig post!

TLDR: Har Fuji X-Trans 4 (och kanske Fuji-kameror överlag) problem med detaljåtergivning och färgdjup i lite mer intensiva och plottriga skogsmiljöer osv?
En sak jag undrat över när jag läst om dessa efterbehandlingsproblem med Fujis avvikande filformat är vad Fuji själva rekommenderar att deras användare ska använda till efterbehandling av deras RAW. Det är ju lite konstigt också att man aldrig kan jämföra deras sensorer med allt annat eftersom DxO inte verkar kunna testa dessa kameror eller skapa kamera- och objektivprofiler till Fuji. Genom det verkar inga av Fujis X-transfiler heller kunna öppnas och bearbetas i exv. Photolab 4. Inte heller kan man som andra Lightroom-användare kompensera Lightrooms bristande bildkvalitet främst i bilder tagna på höga ISO i dåligt ljus genom att köra dem i Deep Prime i Photolab 4 eller i den splitter nya förenklade förstegsapplikationen DxO PureRaw som kan användas före alla andra tredjeparts RAW-konverterare. Något som tydligen gjort en del Lightroom-användare smått lyriska på senare tid när man faktiskt kunnat se skillnaderna i praktisk teknisk bildkvalitet. Pure RAW nytt liv till gamla Lightroom 6.x som Adobe sedan länge lämnat efter sig.

När du tycker att Sony A7-bilder ser bättre ut så är det en sanning med modifikation om vi pratar RAW eller för den delen JPEG rakt ur kameran, men tillsammans med verktyg som DxO:s Deep Prime (denoise), ClearView Plus (dehaze), ColorWheel (färgkontroll) samt inte minst den bättre lagerhanteringen (än den som knappt finns i Lightroom), med de fantastiskt smarta ControlPointverktygen samt den betydligt bättre skärpningsalgoritm som nu finns i Lens Correction som ersatt Unsharp Mask för alla bilder tagna med objektiv det finns profiler för (och de är många -ca 60 000 kombos hus/objektiv) så ger det suveräna förutsättningar för skarpa, detaljrika och rena bilder även upp till ISO 10 000 till 12 800 åtminstone.

För mig är det bildkvalitetslyft DxO Photolab 4 och verktygen Prime och Deep Prime och ClearView Plus så pass avgörande idag att jag bara av det skälet aldrig skulle välja en kamera som gav filer ifrån sig som det programmet inte kan läsa och bearbeta. För min del är DxO-tekniken helt avgörande för att nå dit jag vill med den tekniska bildkvaliteten och jag anser att den ofta är viktigare än både kamera och objektiven jag har. Jag har och har använt både Lightroom (från version 1.0 till 6.x), Capture One (från version 7 till 12) och DxO (från Optics Pro åtminstone sedan version 7-8 till Photolab 4) och idag gör jag säkert över 99% av allt jobb i Photolab. Lightroom använder jag aldrig längre utan gör hellre om jobbet i Photolab än använder det. Capture One är suveränt för reprofoto men annars betydligt mer ineffektivt än Photolab för mig och brusreduceringen kan inte mäta sig med Deep Prime den heller.

Länge har även Lightroom-användare köpt de fulla DxO-programmen bara för att komma åt den överlägsna brusreduceringen i Prime och numera även Deep Prime i DxO PureRaw men tyvärr verkar det inte som om den vägen kommer stå öppen för Fuji X-trans under överskådlig tid. Det är synd för det kommer en del se som en påtaglig begränsning.


Kolla gärna vid 8:30 in i filmen då resultaten från PureRaw och Lightroom jämförs så ser ni skillnaden.
 
Senast ändrad:

krisljungberg

Aktiv medlem
Kolla gärna vid 8:30 in i filmen då resultaten från PureRaw och Lightroom jämförs så ser ni skillnaden.
Ja, det var en oerhörd skillnad! Hade varit kul att testa Fuji-filer i det där programmet men verkar inte som det är optimerat för det. Verkar också vara ett smidigt program att bara konvertera RAW-filer till DNG för vidare bearbetning., hade kanske inte varit så jobbigt att använda något liknande.

Jag testade ett demo på Iridient X-Transformer eller vad det heter men blev inte överväldigad av det ändå, trots att det ska vara det bästa alternativet för Fuji. Så mja, det är som det är helt enkelt. :p
 

PerK

Aktiv medlem
X-trans + Lightroom = kass!
Gör så här:
Skaffa Irident X-transformer och kör filerna genom den FÖRE inläsning till Lightroom. Mycket enkelt att köra i batch.
Nu har du något Lightroom klarar! - Men skärpan lägger du i Topaz Sharpen AI. Vill du skriva ut stort? Kör Topaz Gigapixel AI och interpolera i den.
Har själv Sony A7R4 och hade tidigare Fuji X-T20. Bilderna från den senare var en stor besvikelse - innan jag skaffade Topaz-produkterna. Men "FF" har 2.3 ggr större sensoryta och är klart bättre. Fysikens lagar.....
(Fuji X har en mycket stark fanklubb, lite som en sekt. X-trans koncerptet är inte ett uns bättre än Bayer. Hur kan jag säga det? Fuji har haft Bayer APS-C parallellt med X-trans och jag har fotat parallellt med dom: Lika bra! X-trans lite mindre brus höga ISO-tal men å andra siden mindre detalj. Fuji är jättebra på att göra kameror, men ännu bättre på marknadsföring 😉
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Ja, jag vettetusingen! Jag tyckte jag fick mycket kamera för lite pengar jämfört med alternativen. Och det är ju en bra kamera + bra att filma med också för den delen. Mycket "bang for the buck". :D Sen är det ju snygg också, bra menyer, enkla och vettiga rattar. Finns mycket gott att säga om Fuji också. Och ska man ändå bara fota och lägga upp online på Flickr, Instagram och forum så behöver man kanske inte så mycket mer.

Men så är man ju lite nörd också och gillar när saker känns bra och rätt. ;P Frågan är ju bara om det någonsin kommer kännas bra och rätt?
 

alfin

Aktiv medlem
Jag tycker inte det är något fel på bilden annat än att hörnen är oskarpa, men det beror på objektivet och inte x-trans. Här är min version från Capture One Pro. Skärpan är satt efter 100% visning, så klicka upp storleken. De delar som ligger i skärpeplanet är skarpa och utan synliga x-transartefakter.

 
  • Gilla
Reaktioner: HYB

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Jag förstår inte debatten och upplever inte problemet! XPRO 1, XPRO 2 och numera XT 4 har jag kört i många år. MEN, jag kör JPEG direkt ur kameran och är mycket nöjd med det. Jag kanske har för låga krav men de räcker för mig. Jag har gjort flera försök att arbeta med RAW-filerna men aldrig lyckats att klå JPEG dirket från kameran så numera sparar jag inga RAW-filer.
 
ANNONS