Annons

ICC till Scandinavian photos papper

Produkter
(logga in för att koppla)
Vid något tillfälle för flera år sedan jämförde jag profilerna som SCP hade gjort för sina papper och de som är Epson standard för de få papper jag brukar ha hemma. Tyckte resultatet blev bättre med Epsons profiler på SCP papper än vad SCP själva skapat. Har för mig att det var mer kontrast i SCP profilerna.

Vid något tillfälle för flera år sedan jämförde jag profilerna som SCP hade gjort för sina papper och de som är Epson standard för de få papper jag brukar ha hemma. Tyckte resultatet blev bättre med Epsons profiler på SCP papper än vad SCP själva skapat. Har för mig att det var mer kontrast i SCP profilerna.

Ja det har jag också sett faktiskt och nämnt ovan och det sätter ju fingret lite på att en profil man får till pappret från tillverkaren inte nödvändigtvis är bättre än en helt annan. Jag körde ju exv. själv hellre en lämpligare Epson-profil än den jag fick från Canson till min P600. Däremot är jag väldigt nöjd med den de gjort för P900.

Senast ändrad:
Scandinavians papper jag använt är väldigt lika Epsons och resultaten blir märkligt lika. Jag har ibland undrat om de inte är tillverkade i samma pappersmaskin. Även en liten pappersmaskin producerar många ton papper per dag. Man kan nog förmoda att Epsons kvantiteter inte räcker för en tillverkning utan man måste också fylla maskinen med andra kunders ordrar.

Scandinavians papper jag använt är väldigt lika Epsons och resultaten blir märkligt lika. Jag har ibland undrat om de inte är tillverkade i samma pappersmaskin. Även en liten pappersmaskin producerar många ton papper per dag. Man kan nog förmoda att Epsons kvantiteter inte räcker för en tillverkning utan man måste också fylla maskinen med andra kunders ordrar.

Instämmer, de är väldigt lika i sin struktur papperna men profilerna skiljer sig åt.

God dag, då är jag här och kladdar, då 😊. Fick min beställning från Sc Ph ganska omgående (tack Sc Ph) och skred till verket igår på min lediga dag. Började med att skriva ut div. testprintar och även printar för att skapa ICC - profiler. Det som såg så lätt ut på tuben (att läsa av färgkartorna för ICC - profiler) var inte riktigt lika enkelt i det verkliga livet, åtminstone inte för mig.

Med det sagt, så har jag några problem, och det är att det förekommer missfärgningar i testbilden (se bilaga), det ser ut som svart kladd. Jag gissar att det har något med transporten av pappret att göra (gissar var ordet) och frågan är, Vad kan jag göra åt det ? Lägger även till en oredigerad testbild som inte är behäftad med det problemet, konstigt nog.

Kan även konstatera att matta papper är nog inte för mig, de är allt för kontrastlöst, men å andra sidan har jag ännu inte skrivit ut någon redigerad bild på detta pappret ännu, för den ICC - profil jag lyckades (eller snarare misslyckades) med att skapa är fruktansvärd om man aktiverar korrektur på skärmen (simulera bläck och papper) med den ICC - profilen jag skapade, så det blir till att göra om det.

Men åter till frågan; Varför får jag dessa missfärgningar, vad kan jag göra åt det och varför får jag inte detta på testbilden !?

20260215_134733.jpg

Senast ändrad:
God dag, då är jag här och kladdar, då 😊. Fick min beställning från Sc Ph ganska omgående (tack Sc Ph) och skred till verket igår på min lediga dag. Började med att skriva ut div. testprintar och även printar för att skapa ICC - profiler. Det som såg så lätt ut på tuben (att läsa av färgkartorna för ICC - profiler) var inte riktigt lika enkelt i det verkliga livet, åtminstone inte för mig.

Med det sagt, så har jag några problem, och det är att det förekommer missfärgningar i testbilden (se bilaga), det ser ut som svart kladd. Jag gissar att det har något med transporten av pappret att göra (gissar var ordet) och frågan är, Vad kan jag göra åt det ? Lägger även till en oredigerad testbild som inte är behäftad med det problemet, konstigt nog.

Kan även konstatera att matta papper är nog inte för mig, de är allt för kontrastlöst, men å andra sidan har jag ännu inte skrivit ut någon redigerad bild på detta pappret ännu, för den ICC - profil jag lyckades (eller snarare misslyckades) med att skapa är fruktansvärd om man aktiverar korrektur på skärmen (simulera bläck och papper) med den ICC - profilen jag skapade, så det blir till att göra om det.

Men åter till frågan; Varför får jag dessa missfärgningar, vad kan jag göra åt det och varför får jag inte detta på testbilden !?

Visa bilaga 179445
Tony du kan få ett Scandinavian Matte att bli sotsvart. Kolla med Softproof så du har koll på det svarta innan du dömmer ut matta papper.

Har du testat med Canson Etching Rag för Scandinavian Matte för din skrivare Image Pro Graph. Hos mig blir det verkligen "svart sammet".

Det där låter jobbigt, Tony. Jag är glad att jag har gjort de val jag gjort och slipper att bemöda mig med att skapa icc-profiler. Å andra sidan så kommer du ju att, förhoppningsvis, lära dig nåt på vägen och kunskap väger ju lätt.

Beträffande det "svarta kladdet", varför misstänker du transporten? Om det inte finns uppenbara märken på papperen så skulle jag nog själv misstänka att det hela beror på inställningar såsom hur mycket bläck ett papper kräver, hur tjockt det är och hur skrivhuvudet placeras i förhållande till det. Bara en amatörmässig gissning dock.

Kollade vad du beställde och hoppas innerligen att du kommer att börja tycka bättre om matta papper med tanke på att du sitter på 100 st A2-ark! Den bild på utskrifter du delade med dig i den "STORA" tråden är kanske tagen av en mobil och därmed ej så rättvisande? För det ser väldigt färgglatt ut med mättade färger och dessutom rätt kontrastrikt ut. I min smak för mycket av de varorna men det är ju förstås en smaksak. Dock, många naturfotografer verkar tycka om mattpapper och jag håller med om att kan se bra ut ibland men än så länge föredrar jag blankare papper med mer lyster i. Vissa typer av mina motiv fungerar riktigt bra på mattpapper. En process av lärande och tillvänjning?

Lycka till med det hela!

Det där låter jobbigt, Tony.
Det är det också, det är en j*vla massa grejer man måste ha koll på 😂.
Å andra sidan så kommer du ju att, förhoppningsvis, lära dig nåt på vägen
Hoppet är det sista som lämnar människan, sägs det.
Beträffande det "svarta kladdet", varför misstänker du transporten?
Transporthjulen.
Kollade vad du beställde och hoppas innerligen att du kommer att börja tycka bättre om matta papper med tanke på att du sitter på 100 st A2:eek:r!
Om jag bara får till ICC - profiler för pappret, så skall jag ge en utvärdering senare (men det lär dröja 🤣). Sedan är det ingen ko på isen, då (mig veterligen) har papper inget sista förbrukningsdag.

Om jag får leva i ~15 år till, skall jag nog hinna få användning för de papperna.
Den bild på utskrifter du delade med dig i den "STORA" tråden är kanske tagen av en mobil och därmed ej så rättvisande?
Så är det, dessutom är det Canon Glossy II och inte dessa Scandinavian som de bilderna är utskrivna på.
En process av lärande och tillvänjning?
Säkert så.
Lycka till med det hela!
Tack, det kan behövas.

Senast ändrad:
Nej nej. Transporten av pappret i samband med utskrift.
Tony om du laddar ned ICC från Canson eller något annan så får du med en ICC-fil och en annan fil som heter .EMY eller EMY2 i filändelsen. Den ska man läsa in i skrivvaren och den kommer att bl.a. anpassa mellanrummet mellan huvudet och pappret efter papprets tjocklek (platen gap). Jag kan tro att det kan vara problemet att det val du gjort i skrivaren.

Tony om du laddar ned ICC från Canson eller något annan så får du med en ICC-fil och en annan fil som heter .EMY eller EMY2 i filändelsen. Den ska man läsa in i skrivvaren och den kommer att bl.a. anpassa mellanrummet mellan huvudet och pappret efter papprets tjocklek (platen gap). Jag kan tro att det kan vara problemet att det val du gjort i skrivaren.
Exakt vilken ICC- profil är det du talar om ?

Edition Etching Rag 310 g/m²
eller;
Edition Etching Rag II 310 g/m²

Nu behöver jag inte några ICC - profiler för Epson, men efter att ha suttit till ~ 04:00 (tur man är nattarbetare) efter att ha studerat manual och några videoklipp, så lyckades jag bättre med att skapa en ICC - profil för det pappret, bläck och skrivare som är aktuellt för mig. Bättre, men inte perfekt.

I vart fall (och vilket är viktigare) har jag fått lite bättre förståelse för processen.

Nu behöver jag inte några ICC - profiler för Epson, men efter att ha suttit till ~ 04:00 (tur man är nattarbetare) efter att ha studerat manual och några videoklipp, så lyckades jag bättre med att skapa en ICC - profil för det pappret, bläck och skrivare som är aktuellt för mig. Bättre, men inte perfekt.

I vart fall (och vilket är viktigare) har jag fått lite bättre förståelse för processen.
När du printar ut "färgkartan" ska du gör det utan påverkan från skrivarens profiler.
Du vill ju se hur bilden ser ut när den inte har påverkats av skrivaren.
Jag har en Spektrofotometer som jag skannar in mina kartor med för att sedan beräkna nya ICC-profiler.
Bifogat är bild på sådan karta (I mitt fall är det 2 st.) samt Gamut för olika papperprofiler.

Bilagor

• Gamut fotopapper.jpg
    Gamut fotopapper.jpg
    193.3 KB · Visningar: 7
  • 20240104.jpg
    20240104.jpg
    181 KB · Visningar: 7
När du printar ut "färgkartan" ska du gör det utan påverkan från skrivarens profiler.
Är väl medveten om det.
Jag har en Spektrofotometer som jag skannar in mina kartor med för att sedan beräkna nya ICC-profiler.
Jag köpte precis en sådan (Spyder print studio) och håller nu på att försöka göra det begripligt för mig hur jag skall gå tillväga för att uppnå önskvärt resultat.
Gamut för olika papperprofiler.
Hur/var fick du fram gamut för pappersprofiler !? Är det också för Scandinavian Photo papper (SP) du gjort dom profilerna !?

Gissar att det mindre fältet är för matt papper.

ANNONS
Götaplatsens Foto