Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Iso-knapp R6MkII

Produkter
(logga in för att koppla)

Larus

Aktiv medlem
Som själv varandes Nikonfotograf (Z8) är jag undrande över en sak när det gäller Canon: hur man justerar ISO.

På mitt jobb har vi en R6MkII, en R7 och en R10.
Den enda av dessa som har en dedikerad ISO-knapp är R7:an. Den mer avancerade R6 II och den enklare R10 har det inte.
Har Canon nån tanke bakom den designen?

När jag plockade upp R6:an för första gången kunde jag inte snabbt räkna ut hur man skulle ändra ISO. Man kan tycka att det ska vara jätteenkelt, men...
Nu vet jag att man kan ändra via skärmen eller med M-fn-knappen invid avtryckaren. Inte helt självklart initialt kan man kanske tycka när man inte är van med kameran.

Så varför har "mellanklass"-kameran ISO knapp, men de andra två icke så?

Eftersom man kan programmera kameran till att ändra ISO med alla möjliga knappar och rattar är en enklaste att ändra ISO via översiktsmenyn på baksidan som du får fram genom trycka en eller flera gånger på "info"-knappen.
Sen trycker på på Q-knappen. Då kan gå runt med joysticken och ändra den inställning du önskar, i detta fall ISO.

Ett annat sätt är att gå till "ISO-inställningar" under kamera-fliken i menyn

Eftersom man kan programmera kameran till att ändra ISO med alla möjliga knappar och rattar är en enklaste att ändra ISO via översiktsmenyn på baksidan som du får fram genom trycka en eller flera gånger på "info"-knappen.
Sen trycker på på Q-knappen. Då kan gå runt med joysticken och ändra den inställning du önskar, i detta fall ISO.

Ett annat sätt är att gå till "ISO-inställningar" under kamera-fliken i menyn
Jo, tack, men jag tycker som sagt inte att det är intuitivt öht. Och varför har mellanmodellen R7 en ISO-knapp, och inte de andra..?

Det är väl bara Canon som kan svara på det egentligen...

Mina Nikon Z8 och Z6 har en dito knapp så där fattar man direkt hur man gör, även om man aldrig har hållit någon av dessa i handen tidigare.

Jo, tack, men jag tycker som sagt inte att det är intuitivt öht. Och varför har mellanmodellen R7 en ISO-knapp, och inte de andra..?

Det är väl bara Canon som kan svara på det egentligen...

Mina Nikon Z8 och Z6 har en dito knapp så där fattar man direkt hur man gör, även om man aldrig har hållit någon av dessa i handen tidigare.
Det är därför man kör NIKON

"Topmodellerna" har tre hjul vilket inte de lägre modellerna har. På R5 är iaf standard en för slutartid, en för bländare och en för ISO. Sedan kan man ju customizera som man vill.

R6 Mark II är bottenmodellen av kamerorna med 24*36 bildsensor. R7 är toppmodellen bland APS-C versionerna. R7 är tänkt att vara för den snabbt arbetande fotografen som av någon anledning inte vill/kan skaffa en kamera med fullstor sensor. Eller annorlunda uttryckt så är R7 lillebror till R3, medan R6 är lillebror till R5.

Detta är alltså en teori, och den är enbart min. Men den är baserad på att Canon har tänkt i liknande banor förr.

R6 Mark II är bottenmodellen av kamerorna med 24*36 bildsensor. R7 är toppmodellen bland APS-C versionerna. R7 är tänkt att vara för den snabbt arbetande fotografen som av någon anledning inte vill/kan skaffa en kamera med fullstor sensor. Eller annorlunda uttryckt så är R7 lillebror till R3, medan R6 är lillebror till R5.

Detta är alltså en teori, och den är enbart min. Men den är baserad på att Canon har tänkt i liknande banor förr.

R8 och RP är modeller under R6-serien med 36x24 sensor. Så skulle inte kalla R6MK2 för bottenmodell. De har dock bara två rattar och ingen dedikerad ISO-knapp.

Skulle tippa att R6MK2 har ett av de tre hjulen dedikerat till ISO som standard med.

Min R6 har det så roade mig med att kolla i manualen för R62…skall fungera precis samma…testa hjul nr6. Funkar det inte gissar jag att någon programmerat om hjulet…Visa bilaga 179585
Nej nej nej. Gör inte sådär.
Tråden har ju startats bara för att alla behöver veta hur dumma dom är på Canon som inte har satt dit en knapp märkt ISO.

Nästa tråd kommer att handla om att man inte kan använda kameror där det finns knappar eller hjul man kan programmera (för då vetman ju inte hur kameran fungerar längre).

Om inte de tre rattarna på huset räcker till för att justera ISO så har de flesta RF-objektiv en fjärde ratt som man kan tilldela till något justerbart.
Själv kör jag nästintill alltid auto-ISO 200-51200 på min R6mk2, varför ratta med något som kameran kan sköta själv?

Om inte de tre rattarna på huset räcker till för att justera ISO så har de flesta RF-objektiv en fjärde ratt som man kan tilldela till något justerbart.
Själv kör jag nästintill alltid auto-ISO 200-51200 på min R6mk2, varför ratta med något som kameran kan sköta själv?
Själv rattar jag gärna själ i det fallet inställning spelar roll för resultatet. Tar jag bild på ett berg (som inte rört sig på 16 miljarder år) i skymningen med kamera på stativ väljer jag gärna iso100…🤪. Sen finns det absolut många tillfällen auto iso är perfekt…👍

För att man ibland vill ställa det manuellt, som för bilden här och bilderna här. I dessa fall är blixt inblandat, men det kan ju lika gärna vara på stativ.

Sedan kan man åtminstone med Nikon tillfälligt köra över maxgränsen som är inställd för auto-ISO genom att bara ratta upp ISO över det, istället för att ändra maxgränsen i sig. Och det är rätt snabbt att bara slå av och på auto-ISO med ISO+framratten. Den knapp ISO ligger på alltså, för man kan ändra det om man vill, för somliga lustigkurrar ovan.

Ja, just det, jag tänkte inte på att det finns en R8 med lika stor bildsensor. Då är R6 Mark II förstås ett steg över bottennivån.
RP finns inte längre.

Det kanske är R du tänker på? Den säljs inte längre och utgick strax efter att R8 lanserades. RP finns dock och säljs och den är inte listad som utgången modell ännu.

För att man ibland vill ställa det manuellt, som för bilden här och bilderna här. I dessa fall är blixt inblandat, men det kan ju lika gärna vara på stativ.

Sedan kan man åtminstone med Nikon tillfälligt köra över maxgränsen som är inställd för auto-ISO genom att bara ratta upp ISO över det, istället för att ändra maxgränsen i sig. Och det är rätt snabbt att bara slå av och på auto-ISO med ISO+framratten. Den knapp ISO ligger på alltså, för man kan ändra det om man vill, för somliga lustigkurrar ovan.
Såklart, vid tex blixtfoto så kör man oftast helt manuella inställningar, och oftast vill man ju ändra styrkan på blixten istället för exponeringsparametrarna. Då brukar övre hjulet på R6 vara tilldelat till ISO, och det är bara att skruva in valfri ISO, eller auto-ISO, utan att behöva trycka på någon knapp. Själv föredrar jag dock att vid behov ändra ISO med M-Fn-knappen, snabbt och smidigt.

Såklart, vid tex blixtfoto så kör man oftast helt manuella inställningar, och oftast vill man ju ändra styrkan på blixten istället för exponeringsparametrarna. Då brukar övre hjulet på R6 vara tilldelat till ISO, och det är bara att skruva in valfri ISO, eller auto-ISO, utan att behöva trycka på någon knapp. Själv föredrar jag dock att vid behov ändra ISO med M-Fn-knappen, snabbt och smidigt.
Nu är det väl bara med M-Fn-knappen man kommer åt auto-ISO samtidigt som man kan välja manuellt ISO-värde i samma veva så att säga, utan att gå in i menyerna. När man använder något av hjulen till ISO, så finns inte auto-ISO-alternativet med, utan man kan bara sätta fasta ISO-värden, eller har jag missat något?

Jag håller med om att M-Fn-varianten är bra och framförallt ganska snabb om man ofta ändrar mellan auto-ISO och manuellt vald ISO. Sätter man då även kameran till att hoppa ISO-värde i hela EV-steg, så blir det inte så många klick för att ändra sina ISO-inställningar, faktiskt nästan lika smidigt som hos Nikon :)

På min R3 kan jag ändra med hjulet (mer eller mindre valfritt hjul) eller trycka på en knapp för att gå tillbaka till automatik, om jag vill det.
Hjulen ska inte ens skruvas på baklänges, som man brukar behöva göra på en Nikon.

Jag ser mycket riktigt att RP finns till försäljning fortfarande, trots att det på en del ställen påstås att den ersatts av R8.

ANNONS
Götaplatsens Foto