Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Tillverka egen scrim?

Produkter
(logga in för att koppla)

bach7617

Aktiv medlem
Tillverka egen scrim? Är det lönt och vad bör man tänka på?

Jag behöver ofta ett mjukt diffuserat ljus för foto av skulptur och ibland video och har bra plats i studio för att använda en större diffusionsskärm men har funderat på en ännu större typ 2x2meter att hänga upp. Är det någon som tillverkat själv och var kan man hitta en bra diffusionsduk/tyg?

Jag behöver ofta ett mjukt diffuserat ljus för foto av skulptur och ibland video och har bra plats i studio för att använda en större diffusionsskärm men har funderat på en ännu större typ 2x2meter att hänga upp. Är det någon som tillverkat själv och var kan man hitta en bra diffusionsduk/tyg?
En gammal projetorduk.

För många år sedan gjorde jag en stor skärm av 1" pvc rör och 90 graders vinklar.
Jag använde vitt fallskärmstyg. Det var väldigt slitstarkt och neutralt i fägen.
Tyvärr kommer jag inte ihåg var jag köpte det.

Gå in hos rusta och köp ett vitt duschförhänge i plast (de billigaste, inte de i linnelook). Häng upp på en grip arm eller liknande. Nu vet jag inte om de uppdaterat sina produkter men när jag mätte upp dem för några år sedan så färgade de inte ljuset alls och var ganska nära 1/1. Har alltid ett par i väskan ifall att. Tänk bara på att de inte tål värme så ha dem inte för nära ljuskällan (men det är ju sällan fallet om man vill ha så mjukt ljus som möjligt).

En gammal projetorduk.
Är inte projektordukar designade för att reflektera i princip allt ljus som träffar dem (dvs inte släppa igenom något ljus alls)?

Syftet med en scrim är ju det omvända, att släppa igenom (och samtidigt sprida/göra ljuskällan större) ljuset, så jag tror inte en sån duk funkar särskilt bra för det ändamålet.

Gå in hos rusta och köp ett vitt duschförhänge i plast (de billigaste, inte de i linnelook). Häng upp på en grip arm eller liknande. Nu vet jag inte om de uppdaterat sina produkter men när jag mätte upp dem för några år sedan så färgade de inte ljuset alls och var ganska nära 1/1. Har alltid ett par i väskan ifall att. Tänk bara på att de inte tål värme så ha dem inte för nära ljuskällan (men det är ju sällan fallet om man vill ha så mjukt ljus som möjligt).
Stort tack! Det låter perfekt, tar väl knappt nån plats, billigt och bra att ha till hands som du skriver. Är det viktigt att få duken i spänn eller har du hängt den som, låt oss säga, ett vanligt duschdraperi?

Är inte projektordukar designade för att reflektera i princip allt ljus som träffar dem (dvs inte släppa igenom något ljus alls)?

Syftet med en scrim är ju det omvända, att släppa igenom (och samtidigt sprida/göra ljuskällan större) ljuset, så jag tror inte en sån duk funkar särskilt bra för det ändamålet.
Jag tror också att det behövs något mer transparent. Projektorduk går väl annars att ha som en reflekterande bakgrund annars?

ANNONS
Götaplatsens Foto