Annons

Viltrox EVO ny serie objektiv 85mm (okt -25), 35/1.8 APO och 55/1.8 APO (april -26)

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas gbg

Aktiv medlem
Viltrox släpper ett nytt objektiv med Sony E-fattning i något som verkar vara en ny objektivseries: EVO. EVO kan möjligen betyda Everyone eller ett objektiv för alla.

Viltrox beskrivning:


Full-Frame 85mm Portrait Prime for Every Creator.
Bright F2.0 Aperture for Soft Bokeh and Low-Light Clarity.
Precision Optics: 10/8 Elements (2 ED, 2 HR).
Fast, Accurate STM Autofocus for Photo and Video.
0.74m Minimum Focusing Distance for Close-Up Detail.
Compact 340g Design with Comfortable Handling.
Durable Build with Dust and Moisture Protection.
58 mm Filter Thread and USB-C Firmware Upgrade Port.


USB-C Firmware Upgrade Port.


Det här går jag igång på lite. För en 85:a räcker f/2 långt. Med en vikt på bara 340 gram orkar man ta det med sig och också bära det länge.

(Dustin är ofta ganska positiv i sina presentationer.

(recension av Bastian k som brukar vara uppriktig och noggrann)

(Marc hittar alla snygga tjejer i sin stad och så kan vi beundra deras ögonfransar.)

Objektivet går att beställa för 3340 kronor hos Viltrox direkt. viltrox.com

Jag har ett Viltrox 50/2 AIR som jag är nöjd med (försök två, första var decentrerat). Det är litet och nätt och bra. Den här 85:an kanske kan komplettera det på ett bra sätt för en utrustning man vill kunna resa med utan att betala övervikt.

Viltrox har verkligen lagt i en överväxel på senare tid!
 
Oj.
Nu har Viltrox släppt ytterligare två objektiv i sin EVO-serie. 35/1.8 EVO och 55/1.8 EVO är här.

De delar nästan allt, inklusive storlek, vikt och filterstorlek med varandra samt med 85:an.
Jag har inte tittat särskilt på55:an men väl på 35:an. Vem vill inte ha ett 35mm f1.8 APO-objektiv? Jag vet att jag vill så jag beställde ett. 4700 kronor någonting direkt från Viltrox.com.

Arthur R har en youtube-presentation här:

Scott Tucker, ovanligt nedtonad och artig, har en youtube-"review" här:
https://www.scotttuckerphoto.com/blog/review-viltrox-af-35mm-f18-evo-for-nikon-z

och Marc i Bryssel har hittat nya snygga kvinnor att plåta här:
https://sonyalpha.blog/2026/04/20/viltrox-35mm-f1-8-ii-evo/

Marc har också testat 55:an:
https://sonyalpha.blog/2026/04/20/viltrox-55mm-f1-8-evo/

Eftersom jag har 85:an sedan tidigare så kommer jag tydligen att bära runt på den och 35:an ett tag framåt. Efter att ha kollat på testerna så tror jag det kan bli ett bra tag framåt...

EDIT: Glömde säga att objektivet finns för FF Sony och Nikon. Fixade länkarna också, jag ber om ursäkt för det sjabblet!
 
Senast ändrad:
Trevligt kompakta och fina, det är bra att de försöker hålla storleken enhetlig inklusive filergängorna och så. Det gör de ju med AIR- och PRO-serierna också. Mina 27mm/1.2 och 56mm/1.2 för APS-C har båda 67mm gängor. Det är otroligt att de håller sig med fyra olika parallella produktlinjer nu - vilka andra gör det nu i nyproduktion. EVO är en verkligt bra och optimal kompromiss. Bra optiskt, fortfarande billiga och väldigt prisvärda och dessutom lite lättare än PRO-objektiven.

De verkar ju väldigt välbyggda och solida när man håller i dem men jag undrar ändå ibland över hur mycket smällar och regn de faktiskt tål. Jag skumpar ju ofta fram över taskiga landsvägar med en massa potthål med min elbike och kameraväskan i en lastkorg fram. Skulle inte bli helt förvånad över om alla bländarlamellerna ligger i en enda hög i botten

Det är nog kanske ett "aber" den dag man behöver en reparation. Finns de i Europa eller ska man skicka grejorna till Kina då eller är det bara att köpa nytt för det blir ju säkert ändå inte särskilt mycket dyrare än en "renovering".

Vi får väl se hur det kommer att gå för Viltrox. Jag läste ju att Nikon stämt dem om man får tro nätet.
 
Senast ändrad:
Trevligt kompakta och fina, det är bra att de försöker hålla storleken enhetlig inklusive filergängorna och så. Det gör de ju med AIR- och PRO-serierna också. Mina 27mm/1.2 och 56mm/1.2 för APS-C har båda 67mm gängor. Det är otroligt att de håller sig med fyra olika parallella produktlinjer nu - vilka andra gör det nu i nyproduktion. EVO är en verkligt bra och optimal kompromiss. Bra optiskt, fortfarande billiga och väldigt prisvärda och dessutom lite lättare än PRO-objektiven.
Det nya 35/1.8 EVO APO för FF är väl någorlunda motsvarande till ditt 27mm f1.2 för APS-C. 35:an är dock mindre samt signifikant lättare och billigare.
När man läser reviews och presentationer så skiljer dessa sig åt lite men de tycks vara överens om att skärpa och frånvaro av CA är av mycket god klass. Slutbetyg blir ju ett unisont "Toppenbra".
De verkar ju väldigt välbyggda och solida när man håller i dem men jag undrar ändå ibland över hur mycket smällar och regn de faktiskt tål. Jag skumpar ju ofta fram över taskiga landsvägar med en massa potthål med min elbike och kameraväskan i en lastkorg fram. Skulle inte bli helt förvånad över om alla bländarlamellerna ligger i en enda hög i botten
Fast... det gör man ju med alla objektiv. Jag cyklar också omkring en hel del och ett par extra lager neopren eller liknande (lagom stora bitar klippta av ett liggunderlag) i botten av kameraväskan ger mig sinnesro.
Den första EVO-optiken är 85/1.8 och mitt ex har överlevt en hel del bumps på vägen vid det här laget. Min cykel har förstås inget batteri, det kanske hjälper lite det med.
Det är nog kanske ett "aber" den dag man behöver en reparation. Finns de i Europa eller ska man skicka grejorna till Kina då eller är det bara att köpa nytt för det blir ju säkert ändå inte särskilt mycket dyrare än en "renovering".

Vi får väl se hur det kommer att gå för Viltrox. Jag läste ju att Nikon stämt dem om man får tro nätet.
Jag undrar om inte kineserna skiter i om de blir stämda. Det finns säkert något statligt stödprogram för stämda bolag. Så, egentligen gillar jag inte att köpa grejer från Kina. Det är för min del den största nackdelen med Viltrox. Jag ser inget särskilt skäl att tro att just deras bländarlameller hoppar runt lättare än andras.
 
Senast ändrad:
Jag har precis beställt en 35/1.8 EVO till min Zf. Skall bli kul att se om jag får bländarlamellerna i en egen liten påse vid sidan om … 😉
Jag har en Viltrox 16/1.8 sedan tidigare och är imponerad vad de lyckats med. Pris/prestanda är utomordentligt bra.
 
Det nya 35/1.8 EVO APO för FF är väl någorlunda motsvarande till ditt 27mm f1.2 för APS-C. 35:an är dock mindre samt signifikant lättare och billigare.
När man läser reviews och presentationer så skiljer dessa sig åt lite men de tycks vara överens om att skärpa och frånvaro av CA är av mycket god klass. Slutbetyg blir ju ett unisont "Toppenbra".

Fast... det gör man ju med alla objektiv. Jag cyklar också omkring en hel del och ett par extra lager neopren eller liknande (lagom stora bitar klippta av ett liggunderlag) i botten av kameraväskan ger mig sinnesro.
Den första EVO-optiken är 85/1.8 och mitt ex har överlevt en hel del bumps på vägen vid det här laget. Min cykel har förstås inget batteri, det kanske hjälper lite det med.

Jag undrar om inte kineserna skiter i om de blir stämda. Det finns säkert något statligt stödprogram för stämda bolag. Så, egentligen gillar jag inte att köpa grejer från Kina. Det är för min del den största nackdelen med Viltrox. Jag ser inget särskilt skäl att tro att just deras bländarlameller hoppar runt lättare än andras.

Det enda negativa jag kan lyfta är väl att exv. DXO Photolab slirar lite med att ta fram objektiv-profiler för en del nyare Viltrox-objektiv. Men när det väl är på plats så blir det säkert toppen det också. Utan dessa så får man ju inte ut allt i skärpning och så.
 
Jag har precis beställt en 35/1.8 EVO till min Zf. Skall bli kul att se om jag får bländarlamellerna i en egen liten påse vid sidan om … 😉
Jag har en Viltrox 16/1.8 sedan tidigare och är imponerad vad de lyckats med. Pris/prestanda är utomordentligt bra.
Jag har ett litet Viltrox AIR 15mm/1.7. De är otroligt lätta och smidiga och löjligt billiga men ändå förvånansvärt bra. EVO hamnar lite mitt emellan AIR och PRO. Det är faktiskt en jättebra kompromiss.
 
Bländarlemellerna sitter fortfarande där de ska. :)
Men man får vara beredd på en del kinesiska överraskningar (och jag tror mina barnbarn bör lära sig kinesiska):
Uppdatering av objektivens firmware görs enkelt med ett litet program - som bara är på kinesiska. Det är lätt att gissa sig fram, bara ett par steg och man får en engeslk bekräftelse på att uppdateringen gick bra. Tack för den Viltrox!
 
Unnade mig en 35 1.8 Evo till Nikon och kan inte säga annat än att jag är riktigt imponerad. Skarp från hörn till hörn redan vidöppen, och så gott som total avsaknad av kromatisk aberration. Skarpare samt mindre CA än Nikons egna enligt alla tester (Opticallimits är ganska talande) och allt detta i ett paket som är mindre och billigare än Nikons egna och som trots det får plats med extragrejer som bländarring och FN-knapp. Det enda som inte är toppklass är att bokehn är lite nervös, Nikons är kanske aningen bättre på denna punkten.

Man kan verkligen fundera på hur det kommer sig att ett märke som knappt funnits i 10 år redan gör objektiv som är märkbart bättre än de etablerade jättarna som har funnits i 70 år och utvecklar sina egna glas.



The direct competitor is certainly the Nikkor Z 35mm f/1.8 S. Despite the “S” designation, we’d rate this as inferior to the Viltrox AF 35mm f/1.8 EVO. It’s not quite as sharp at large apertures, and axial CAs are quite heavy – and that’s at more than twice the price tag.

ALX_9017-liten.jpg

Från bilden ovan, ingen CA ens på extrem kontrast:
Skärmavbild 2026-06-11 kl. 13.16.12.jpg

ALX_9013-liten.jpg

Från bilden ovan, hörnskärpa vidöppen:
Skärmavbild 2026-06-11 kl. 13.18.09.jpg

Lite nervös bokeh, men inte så mycket värre än Nikons.
ALX_8690-liten.jpg
 
Unnade mig en 35 1.8 Evo till Nikon och kan inte säga annat än att jag är riktigt imponerad. Skarp från hörn till hörn redan vidöppen, och så gott som total avsaknad av kromatisk aberration. Skarpare samt mindre CA än Nikons egna enligt alla tester [...]

Lite nervös bokeh, men inte så mycket värre än Nikons.
Visa bilaga 180233
Nervös bokeh, ja, så är det ibland beroende på distanser mellan kamera, objekt och bakgrund. Hitills har jag bara behövt mjuka till bakgrunden i Photoshop vid ett par tillfällen.I övrigt är objektivet helt enkelt väldigt bra.
...och bländarlamellerna har inte hoppat av än.

EDIT: En sak till ska nämnas: Jämfört med mina bättre Sony-objktiv så är motljusegenskaperna inte riktigt lika bra med 35EVO. Lite mer flare (överstrålning?).
 
Senast ändrad:
Bländarlemellerna sitter fortfarande där de ska. :)
Men man får vara beredd på en del kinesiska överraskningar (och jag tror mina barnbarn bör lära sig kinesiska):
Uppdatering av objektivens firmware görs enkelt med ett litet program - som bara är på kinesiska. Det är lätt att gissa sig fram, bara ett par steg och man får en engeslk bekräftelse på att uppdateringen gick bra. Tack för den Viltrox!

Mina PRO-objektiv fanns det engelsk FW till. Jag har inte stött på något kinesiskt hittills.
 
Mina PRO-objektiv fanns det engelsk FW till. Jag har inte stött på något kinesiskt hittills.
Själva uppdateringsprogrammet (Wiltrox lens for Windows) version 1.1 som var aktuell när jag postade ovan är på kinesiska.
Nu finns version 1.1.3 som är på engelska. Det är ju bra. Den kinesiska gick, som jag skrev, också bra eftersom det var hyfsat lätt att gissa var man skulle klicka.
 
Senast ändrad:
Själva uppdateringsprogrammet (Wiltrox lens for Windows) version 1.1 som var aktuell när jag postade ovan är på kinesiska.
Nu finns version 1.1.3 som är på engelska. Det är ju bra. Den kinesiska gick, som jag skrev, också bra eftersom det var hyfsat lätt att gissa var man skulle klicka.
Jag kör nu med tre Viltrox-objektiv till mina två Nikon Z, 16/1.8, 35/1.8 EVO och 55/1.8 EVO. Väldigt nöjd. Uppdatering med Viltrox Windows-program är precis så busenkelt som det skall vara.
Vi verkar vara i början av en, kanske inte revolution, men väl en rejäl evolution av objektivutveckling med ordentligt bättre pris/prestanda och det drivs av de kinesiska objektivtillverkarna. Gilla det eller inte …
 
Det är som StanM säger. Vad man, någon, jag, nu än tycker om kinesisk politik eller kopiering av produkter eller förföljelser eller Hong-Kong eller... så är det i Kina och kanske främst hos Viltrox grejer händer just nu.

Just nu: I fyra dagar 20% rabatt hos Viltrox. Ett 55EVO, till exempel, kostar just nu 4100 kr. För prenumeranter av deras nyhetsbrev är priset 3900 kr. Svårt att klaga på...

Här är en bild tagen med 35EVO på f/2,8v487_Maja_Avd_134[1].jpg
Bilden på min gamla mamma togs för ett par dagar sedan. Hon är 91 och på sjukhus efter enb operation. Här har hon just skämtat om sjukhusmaten.

Teknist inte så mycket att klaga på heller. Jag gillar 35mm-objektivet och enligt alla rapporter är 55:an ännu bättre.

Ha en bra sommar alla!
 
ANNONS
Götaplatsens Foto