Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flatbädd vs filmskanner

sun king

Ny medlem
Hej. Fotar en del analogt, och då både 35 mm och mellanformat. Är nu sugen på att börja scanna in mina negativ själv men har kommit fram till att en filmscanner som klarar mellanformat kostar en slant... Hur är en flatbed som t.ex. Epson V700? Blir det bra kvalitet eller är det bättre att skaffa en filmscanner för 35 mm och dia och låta någon fotofirma scanna mina mellanformatsnegativ?

Tacksam för råd och gärna länkar till eventuella sidor med lite exempel på hur era scannade negativ har blivit.
 

sun king

Ny medlem
Till sånt här är flickrs sökfunktion helt underbar. Här är en ordentlig bunt, både 120 och 135, att gå igenom: http://www.flickr.com/search/?q=v700&w=all

Och dia: http://www.flickr.com/search/?ss=2&w=all&q=v700+positive&m=text

Jag skaffade mig en 4490, då budgeten inte täckte V-serien, och är oerhört nöjd.
Tack för tipset! Dock lite pinsamt att jag inte tänkte på det själv... :) Ser ut att bli riktigt bra resultat med V700. Skoj! Även din 4490 verkar leverera fina resultat.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Kvalitet vs hastighet.....

En filmskanner är överlägsen i kvalitet men de är oftast avsevärt långsammare än en filmdito.

Kvaliteten då? Om du bemödar dig att använda mellanformat så antar jag att du har rätt höga kvalitetskrav? En dedikerad filmskanner skulle i alla fall jag rekommendera då men det är väl bara att testa. Ta med dig ett neg och åk till en seriös butik och testa.
 

sun king

Ny medlem
Fast uppriktigt sagt är det ganska meningslöst att försöka bedöma en skanners kvalité utifrån så små bilder som de som ligger på Flickr -- gör man dem inte större än 1200 pixlar breda duger nog de flesta skannrar...
Så sant, så sant... Blir nog som Mankan föreslog - jag får se till att få möjlighet att provscana innan jag bestämmer mig. Bör ju dessutom jämföra scanners utifrån samma inscannade negativ. Och sedan kan man ju inte heller vara säker på vilken efterbehandling som gjorts på bilderna på flicker.
 
ANNONS