Annons

Firmwareuppdatering 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

Orfeous

Aktiv medlem
Hallojs!
Någon som tror att canon kommer att släppa någon fler firmware till 40D?
Eller har de helt enkelt slutat att bry sig om att göra någon uppdatering till denna såpass gamla kamera?
 

Orfeous

Aktiv medlem
Var mest en allmän fråga bara.
UDMA-stöd hade ju vart kul men det går ju inte att lösa
med en ny mjukvara utan då måste en ny bildprocessor in.
 

Robbinb

Aktiv medlem
Var mest en allmän fråga bara.
UDMA-stöd hade ju vart kul men det går ju inte att lösa
med en ny mjukvara utan då måste en ny bildprocessor in.
Extreme-korten har UDMA-standard och stöds av följande kameror: Nikon D700 och D300, Canon 40D och 50D, Sony A350 samt Olympus E3, E620, E520, E450 och E30.

Kolla förstasidan här på fotosidan.
 

Orfeous

Aktiv medlem
UDMA-stödet kom på 50D inte 40D
Varför 50D fick stödet var pga den har Digic 4 processorn vilket kan hantera sånt
 

apersson850

Aktiv medlem
Går det inte att använda ett kort som klarar UDMA på en kamera som inte gör det, då? Om man bortser från att man får lägre prestanda?
 

Orfeous

Aktiv medlem
Jo, jag vill inte ljuga men jag tror att de är så att recensenten menar att kameran klarar av att läsa och skriva till kortet trots att kortet har udma-stöd. Vilket jag kan bevisa eftersom jag har både kameran och kortet som heter Extreme 4 men kameran har fortfarande inget udma :)
en extern firewireläsare är ju det optimala i det fallet.
 

Hellenius

Aktiv medlem
Jo, extreme 4 funkar fint och snabb seriebildstagning med RAW räcker det till. Frågan är väl om inte UDMA 5 blir billigare utrymme/krona ändå även om man inte behöver snabbheten för just en 40D? Eller har jag missat något?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Går det inte att använda ett kort som klarar UDMA på en kamera som inte gör det, då? Om man bortser från att man får lägre prestanda?
Jodå, det funkar -- men, som du säger, inte speciellt bra. Rob Galbraith har testat de nya korten på 1Ds mk3. Då är det nya Extreme Pro 16 GB långsammare än gamla Extreme III 16 GB.

För övrigt så tror jag att alla moderna digitalkameror "klarar UDMA". Men det finns olika typer av UDMA. Just UDMA6 är den nya standard som teoretiskt kan klara max 133 MB/s.

Den "gamla" Sandisk Extreme-serien (III, IV och Ducati) är alla UDMA4. De nya Extreme är UDMA5 och Extreme Pro är UDMA6.
 
Senast ändrad:

skogsbaronen

Aktiv medlem
Jodå, det funkar -- men, som du säger, inte speciellt bra. Rob Galbraith har testat de nya korten på 1Ds mk3. Då är det nya Extreme Pro 16 GB långsammare än gamla Extreme III 16 GB.

För övrigt så tror jag att alla moderna digitalkameror "klarar UDMA". Men det finns olika typer av UDMA. Just UDMA6 är den nya standard som teoretiskt kan klara max 133 MB/s.

Den "gamla" Sandisk Extreme-serien (III, IV och Ducati) är alla UDMA4. De nya Extreme är UDMA5 och Extreme Pro är UDMA6.
Intressant. Satt och funderade på ett extra kort häromdagen, och noterade att de nya extremeUDMA skulle släppas snart. Tänkte att jag kan kliva över extremeIV (har extremeIII nu) och slå på stort.

Menar du att jag mycket väl kan få sämre prestanda med ett UDMA på min 40D, än vad jag får med extremeIII eller IV?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Menar du att jag mycket väl kan få sämre prestanda med ett UDMA på min 40D, än vad jag får med extremeIII eller IV?
Nja, enligt Fröderberg klarar ju 40D kort som är UDMA5, dvs nya Extreme från Sandisk och andra kort som kallas "300x". De korten borde alltså bli snabbare i en 40D än gamla Extreme IV och Ducati.

Men det finns risk att ett Extreme Pro och andra "600x"-kort (UDMA6) faktiskt är långsammare i 40D än ett Extreme IV.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Nja, enligt Fröderberg klarar ju 40D kort som är UDMA5, dvs nya Extreme från Sandisk och andra kort som kallas "300x". De korten borde alltså bli snabbare i en 40D än gamla Extreme IV och Ducati.

Men det finns risk att ett Extreme Pro och andra "600x"-kort (UDMA6) faktiskt är långsammare i 40D än ett Extreme IV.

Enligt cyberphoto är extremeUDMA 400x, inte 300x. Vilket är rätt =)

Enligt samma källa, mfl, ska ju 40D klara av extremeUDMA, men inte extreme PRO.
Å andra sidan ska ju 1dsmk3 klara av extreme PRO, vilket uppenbarligen inte gav så bra resultat.

Ja man börjar ju undra. Det är ju trots allt några hundralappar som de kostar. Jag har ju inte heller något extreme IV så om jag köper ett UDMA kanske det går snabbare än IIIan, men jag vet ju samtidigt inte om det är snabbare än IVan. Vill gärna kunna lita på det som skrivs, men det är ju många bud.

Blev inte så lätt som jag trodde det här =)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Enligt cyberphoto ... mfl, ska ju 40D klara av extremeUDMA, men inte extreme PRO.
Å andra sidan ska ju 1dsmk3 klara av extreme PRO, vilket uppenbarligen inte gav så bra resultat.
Ja, det har du rätt i. Det är ju uppenbart från Galbraiths tester att 1Ds mk3 inte kan dra nytta av hastigheterna i UDMA6-kort, eller ens UDMA5-kort, så frågan är vad den där listan egentligen handlar om.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det finns iofs en lista där Sandisk talar om vilka kameror de vet kan hantera alla 64 GB på det största Extreme Pro-kortet -- på den listan är t ex 1Ds mk3 med. Kanske har någon blandat ihop?
 
ANNONS