Annons

canon 40d

Produkter
(logga in för att koppla)
idag har jag en 350d med 28-105 glugg.
Jag funderar på att köpa en av de sista 40d husen på marknaden, men vet inte hur mycket det kommer på verka mina bilder.
Är det smartare att lägga några tusenlappar på en fin glugg istället?
jag har nog inte råd med båda tråkigt nog.
 

Gnutte

Aktiv medlem
idag har jag en 350d med 28-105 glugg.
Jag funderar på att köpa en av de sista 40d husen på marknaden, men vet inte hur mycket det kommer på verka mina bilder.
Är det smartare att lägga några tusenlappar på en fin glugg istället?
jag har nog inte råd med båda tråkigt nog.
Jag skulle skaffa 40D för det kommer bli en ordentlig uppgradering för dig även om inte det kommer synas jättestor skillnad om du nu inte kör på höga ISO
 

AFJ

Aktiv medlem
Är det smartare att lägga några tusenlappar på en fin glugg istället?
jag har nog inte råd med båda tråkigt nog.
Normalt sett betyder gluggen mer för bilden är huset men för att få en verkligt bra glugg räcker ju tyvärr inte "några tusenlappar".

Skillnaden i absolut bildkvalité mellan en 350D och 40D är inte så stor tycker jag (har en 40D, har haft 350D). Däremot kommer du märka STOR skillnad vad gäller handhavande, autofokus, snabbhet mm.

Med tanke på vad en 40D kostar nu så är det ett bra köp, slå till!
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa en av de sista 40d husen på marknaden, men vet inte hur mycket det kommer på verka mina bilder.
Du får ju lite högre upplösning och lite mindre brus när du använder höga iso. Men den största skillnaden är nog att du förmodligen får fler bra bilder -- mycket bättre AF, bättre reglage, snabbare -- och att det är en trevligare kamera, inte minst mycket bättre sökare.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Jag har en 350D och en 40D. I ljus bra miljö så länge man inte kör MF eller behöver liveview och man inte har för stora blixtar eller objektiv eller full fart på AF så ger 350D lika bra bilder i princip.

40D har liveview och bra AF samt är rejälare och snabbare där har du de största skillnaderna - sökaren är också bättre och det är lättare att focusera MF objektiv med 40D. Det är dessutom lättare att byta mattskiva på 40D.

350D är skön att ha som backup och passar mycket bra med mindre objektiv då den utgör ett smidigt system. EF 28 f/2.8 och 350D är en favoritkombo för mig då den leverar bra bilder och är smidig.
 
ANNONS