Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkelobjektiv

PMD

Aktiv medlem
Av dessa fyra objektiv är det nog bara EF 20/2.8 som kan anses var ett vidvinkelobjektiv på en EOS 450D. 24mm är mycket måttlig vidvinkel, och 28 respektive 35 är snarast att betrakta som normalobjektiv på en 450D.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
20/2,8 är sådär. Det är inte alls dåligt, men det är inte speciellt fantastiskt heller.
Det är främst skärpan som drar ner betyget. Det är faktiskt ganska raktecknande och motljusegenskaperna är inte fy skam.

Det är riktigt bra byggt och skönt att arbeta med.

2600-3000kr begagnat. Ganska bra pris med tanke på vad nypriset är =)
 

Niicky

Medlem
Men av dessa alla vilken skulle ni rekommendera att köpa?

Vissa säger att 20:an är bra och vissa inte. Vem ska man tro på? XD
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Men av dessa alla vilken skulle ni rekommendera att köpa?

Vissa säger att 20:an är bra och vissa inte. Vem ska man tro på? XD
Det beror på vad man menar med bra.

Fast optik är ofta bättre än zoomar, men inte alltid.
20/2,8 är ett av undantagen. Det har inte förändrats/uppgraderats alls sen det först kom i början av 90-talet. Det har dock de flesta zoomarna gjort, och nu är en bra vidvinkelzoom bättre än 20/2,8.

Därför får det ofta lite sämre betyg. Det betyder ju inte att det är dåligt för det =)


20/2,8 största svaghet är skärpan. Speciellt gäller detta när man fotar på största bländare, dvs f2,8. Där är det ganska mjukt. Så fort man bländar ner det minsta blir det dock betydligt skarpare.
Motljusegenskaperna är hel OK, men inte heller dunderbra.

Dess styrkor ligger enligt mig i känslan och distorsionsnivån.
Det är välbyggt och känns skönt att använda.
Det har inte alls mycket distorsion heller, vilket är ett stort plus.
Även den kromatiska aberrationen är låg, vilket är ett plus.

Det är en fin optik, men ligger inte alls i toppskicket om man säger så.
 

Teed

Aktiv medlem
varför inte Tokina 11-16mm f2,8
Cyberphoto skriver

"Detta är en av de bästa vidvinkelzoomarna vi testat hittills för kameror med APS-c sensor."

Fick även betyg "Toppklass" medans Canons 10-22 fick "bra köp"
 

Gnutte

Aktiv medlem
Är i köptankar på ett Tokina 11-16 2,8 till min 50D. Förutom CA problem enligt vissa, har de några andra problem. Har sökt här på fotosidan men har inte hittat så mkt ang fel. Det som är väldigt intressant för mig är hur AF är, är den lika snabb som canon 10-20 eller?
 

Leonard91

Aktiv medlem
Något som jag faktiskt tycker är riktigt bra med min Canon 10-22 är det stora zoom-omfånget. Jag kan tänka mig att man ganska ofta kommer tycka att 11-16mm är mindre användbart, iom att man då behöver byta objektiv oftare. Jag trodde inte zoom-omfånget skulle spela någon roll för mig, men det gör det helt klart ändå.

Så jag röstar för en av dessa vidvinkelzoomarna: Canon 10-22 om du vill ha kvalitet
eller Tamron 10-24 som du vill ha en mer prisvärd.
 

Klintan

Aktiv medlem
Okej tack, men kan du berätta lite mer om Canons EF-S 10-22mm F 3,5-4,5 USM ? Är du snäll :D

Mvh
N
Ta med dig huset och ta bilder med både Canons 10-22 och Sigmas 10-20 i en butik. Jag föreslår en Sigma och gör nåt kul för dom 5000 eller vad det nu det blir över. Sigman är riktigt bra men den är byggd i plast och du kommer inte plåta din blivande frus 60-års kalas med den.
 

Tibor

Aktiv medlem
Haha, knappt man tror det är sant. En 12-åring som vill köpa en vidvinkelzoom för 7000 kr? Mycket får man höra innan öronen trillar av.
som sagt: "Mycket får man höra innan öronen trillar av"


Ett något mer seriöst inlägg:
förslag till ursprungsfrågan - Om du vill ha en riktig vidvinkel och inte vill ha zoom, så finns ett Sigma fast 14mm f/2.8 som tyvärr inte tillverkas längre. Det är riktig bra och säljs ibland beg för ca 3500-4000.-

Annars är nog de vidvinkelzoomar som rekommenderats ovan det som är "bäst"
 

wfrank

Aktiv medlem
Ta med dig huset och ta bilder med både Canons 10-22 och Sigmas 10-20 i en butik. Jag föreslår en Sigma och gör nåt kul för dom 5000 eller vad det nu det blir över. Sigman är riktigt bra men den är byggd i plast och du kommer inte plåta din blivande frus 60-års kalas med den.
Talar vi om samma objektiv? Sigmat är byggt som en pansarvagn. Minst i klass som Canons. Se tex pz.de eller känn på det!
 

Lawson

Aktiv medlem
Ta med dig huset och ta bilder med både Canons 10-22 och Sigmas 10-20 i en butik. Jag föreslår en Sigma och gör nåt kul för dom 5000 eller vad det nu det blir över. Sigman är riktigt bra men den är byggd i plast och du kommer inte plåta din blivande frus 60-års kalas med den.
Det är nog mer plast i 10-22:an, den väger ca 1hg mindre än Sigman.
Men det står ju Canon på 10-22:an och det väger tungt för många.

Micke.
 

Sven_H

Aktiv medlem
Hej Niicky

Vidvinkel är kul!

Har själv ett Canon 10-22 och är mycket nöjd. Det ger en bildvinkel på över 90 grader. Håller man kameran i ett hörn, så får man med hela rummet! 10-22 tecknar impomerande rakt och är skarpt ända ut i hörnen. Däremot blir proportionerna lite konstiga ute i kanterna, men det är oundvikligt för så vidvinkliga objektiv. Här finns några bilder där man kan få lite känsla för hur det blir. De flesta bilderna är tagna med 10-22. (håll muspekaren över respektive bild för att se vilket objektiv som använts)

http://minnesbild.com/sida.php?sida=173

20 mm och uppåt blir inte mycket till vidvinkel på din kamera, dessutom har du ju redan 18 mm i din zoom.
 

Klintan

Aktiv medlem
håller med om detta, Sigman är ju otroligt välbyggd, bättre än Canons 10-22
Hur som helst har jag kört slut min på 30000 exponeringar.
Zoomen börjar kärva och man känna att lagren är slut. Har haft fler budget objektiv med samma åkomma. Men skit i det, den är ju prisvärd. Detta om plast i optiken är inte min egen slutsats utan info från fackfolk i butiker och Canon själva.
 

johol903

Ny medlem
Sent tips

Måste bara slå ett slag för Tamrons 10-24 som ger riktigt bra bilder (så länge man kommer ihåg att blända ner till typ f/8) och har ett trevligt omfång.

Sedan gör jag tummen upp för Nicoles bilder! Fortsätt på den inslagna banan så kommer du att gå långt som fotograf.
 
ANNONS