Annons

Kameraträsket

crusty_

Medlem
Hejsan! i vinter åker jag till USA och där har jag tänkt att inhandla mig en systemkamera. jag är helt grön på ämnet och vet inte riktigt vad jag ska ha för något, därför vänder jag mig till er:)

har tänkt mig punga ut max 4-5000 kronor för en kamera med objektiv, sen är jag åxå sugen på ett fisheye objetkiv. men vad jag förstått är minst lika dyra som kameran?
har titta lite på nikon och canon då dom verkar ha hyfsad garanti.

är altså ute efter en hyfsad nybörjar kamera som man kan ha kul med:)

mvh
 

Labanlus

Aktiv medlem
Väldigt individuellt. De flesta kameratillverkare har kameror i instegsklassen.
Fördelen med ex Canon och Nikon är att det finns en bra begagnatmarknad när det gäller optik.Rådet är att känna och klämma på ett antal olika modeller och skaffa dig en egen uppfattning om vad du gillar hos ett hus.(storlek,knappar,reglage etc)
Lycka till!
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Glöm inte kolla så att eventuell batteriladdare klara vårt svenska 220/230 V nät. Jag har en Canon inhandlad i Sverige, och när jag tittar på laddarens baksida så ser jag att den klarar AC 100-240 V, samt 50/60 Hz, vilket gör att den fungerar både här hemma och i USA. Kanske är det så även på den amerikanska marknaden?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Glöm inte kolla så att eventuell batteriladdare klara vårt svenska 220/230 V nät.
Det är ytterst sällsynt att moderna laddare inte klarar bådde USAs och Europas elsystem. Däremot kan man behöva en adapter eller en ny sladd, beroende på laddarens konstruktion. Det kostar ett par tior.
 

Enicar

Aktiv medlem
har titta lite på nikon och canon då dom verkar ha hyfsad garanti.
Att Canon och Nikon skulle ha bättre garantier än andra märken har jag inte hört talas om.
Köper du en Canon i USA så får du inte garantiservice i Sverige på kamerahuset. ( vet inte hur det är med Nikon) Eftersom du till en början skall använda kameran i USA så kanske det i alla fall är en bra idé att köpa kameran där då garantiåtgärder oftast behövs i början.
 

crusty_

Medlem
Väldigt individuellt. De flesta kameratillverkare har kameror i instegsklassen.
Fördelen med ex Canon och Nikon är att det finns en bra begagnatmarknad när det gäller optik.Rådet är att känna och klämma på ett antal olika modeller och skaffa dig en egen uppfattning om vad du gillar hos ett hus.(storlek,knappar,reglage etc)
Lycka till!
absolut. ska klämma å känna här idag på lite kameror och få lite
uppfattning på priser.
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Bättre att köpa en begagnad proffsig systemkamera i Sverige än att köpa en lite billigare ny instegsmodell i USA. Kanske att du får betala TULL&MOMS på kameran när du reser hem till Sverige med den... Nja, det kan bli dyrköpt...
 

crusty_

Medlem
Bättre att köpa en begagnad proffsig systemkamera i Sverige än att köpa en lite billigare ny instegsmodell i USA. Kanske att du får betala TULL&MOMS på kameran när du reser hem till Sverige med den... Nja, det kan bli dyrköpt...
tull å moms går att lösa på annat vis. vill ha en ny och inte allt för avanserad kamera.

var precis å kolla på en nikon d3000. såg ut att passa mig rätt bra, inte för stor och klumpig.
 

William Spiik

Aktiv medlem
Canon EOS 1000D

Skulle föreslå en Canon EOS 1000D med 18-58mm objektiv, utsedd för mest kamera för pengarna av många experter om du inte kan köpa beg.


Jag skulle INTE köpa kameror som Nikon D80 tex, som har gått ut från marknaden. Vill du sälja den om ett par år har du inte en chans att få en köpare.



Och FISH-EYE-objektiv kan du glömma.
 

A-berg

Medlem
Hos B&H Photo på 9:e avenyn på Manhattan (ett kvarter från Madison Square Garden) kan man betala en slant extra för att få världsomspännande garanti. Kan vara bra att veta om du passerar New York. Butiken är absolut värd ett besök.
 

crusty_

Medlem
Skulle föreslå en Canon EOS 1000D med 18-58mm objektiv, utsedd för mest kamera för pengarna av många experter om du inte kan köpa beg.


Jag skulle INTE köpa kameror som Nikon D80 tex, som har gått ut från marknaden. Vill du sälja den om ett par år har du inte en chans att få en köpare.



Och FISH-EYE-objektiv kan du glömma.
varför glömma fisheye objektiv?
ja kolla på en sån du rekomendera förut idag åxå. kändes ungefär lika som nikon d3000. jag är som sagt helt grön på detta
så jag vet inte riktigt vad jag är ute efter.
 

crusty_

Medlem
Hos B&H Photo på 9:e avenyn på Manhattan (ett kvarter från Madison Square Garden) kan man betala en slant extra för att få världsomspännande garanti. Kan vara bra att veta om du passerar New York. Butiken är absolut värd ett besök.
tackar för tipset. ska till new york men det är i slutet på resan. kanske värt ett besök om ja inte handlat något innan dess.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Tror du fick kommentaren att glömma fish-eye objektiv i detta skede för din budget räcker tyvärr inte så långt. Ett sånt är oftast rätt dyrt som du redan märkt, och dessutom allt annat än mångsidigt.

Din budget räcker nog tyvärr bara till ett kamerahus i instegsklassen med en normalzoom. Jag skulle dock ändå rekommendera att skaffa också ett batterigrepp, det gör att kameran känns mycket stadigare att hålla i. Jag är jätteglad för att jag fick med ett sånt till min D60 jag köpte begagnad i våras.

Brännviddsområdet 18-55 mm som är vanligt på standardzoomarna sträcker på största delen av de digitala systemkamerorna från moderat vidvinkel (för exempelvis landskaps- och inomhusfoto) till kort tele (för exempelvis porträtt, ger bättre perspektiv). Vill du zooma in mer skulle det säkert inte sitta fel med en zoom som istället når upp till 100-150mm. 3x zoom är ju inte så mycket.

Dessutom om du vill fota i sämre ljusförhållanden (t.ex. i dämpad belysning) kommer du att vilja ha antingen ett ljusstarkare objektiv, en extern blixt, ett stativ eller alltihop för att få hyfsade bilder. Kitzoomarna är vanligtvis rätt ljussvaga, speciellt på de längsta brännvidderna. Ju mindre f-tal (större bländare), desto bättre ljusstyrka. De största bländarna, speciellt i kombination med en lång brännvidd, ger dessutom ett kort skärpedjup som är mycket trevligt i många fall. Vill man inte ha kort skärpedjup får man "blända ner" några steg, som det heter, men då begränsar man också ljusinsläppet...
 

jelu1661

Aktiv medlem
Jag är inte så insatt i vad de billiga kamerorna kostar och vad skillnaden mellan dem är och tänker därför inte yttra mig om det... men..

Fisheye!
Samyang har ett 8mm fisheye med största bländare 3.5 som jag personligen tycker är mycket intressant. Det täcker hela bilden (inga svarta hörn) på aps-c och det är riktigt billigt (2-3kkr) jämfört med canons, nikons, sigmas fiskögon som kostar mångdubbelt.

Det har ingen autofokus men det är inte svårt att fokusera manuellt med så vidvinklig optik eftersom skärpedjupet gärna blir enormt.

Det finns antagligen under fler namn som walimex/falcon/vivitar odyl. Ska man ha ett fisköga för relativt lite pengar så är det här helt klart ett av de hetaste alternativen. Spana in det!

http://www.lenstip.com/index.php?test=obiektywu&test_ob=160
 

William Spiik

Aktiv medlem
varför glömma fisheye objektiv?
ja kolla på en sån du rekomendera förut idag åxå. kändes ungefär lika som nikon d3000. jag är som sagt helt grön på detta
så jag vet inte riktigt vad jag är ute efter.
Ett bra fish-eye kostar minst 5.000:- ungefär.

Och sedan tror jag att du kommer bli lika nöjd över en Canon EOS 1000D som en Nikon D3000. En nybörjare ser inte någon skillnad.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Ett bra fish-eye kostar minst 5.000:- ungefär.

Och sedan tror jag att du kommer bli lika nöjd över en Canon EOS 1000D som en Nikon D3000. En nybörjare ser inte någon skillnad.
Men du tror att han kommer se så stor skillnad på Samyangs 8mm som kostar strax över 2000:- och ett fisheye som kostar "minst 5000:- ungefär" att det inte är värt att köpa öht? ;)

Nu har jag inte testat deras fisheye själv (har du?) men utifrån vad jag läst och sett så ska det vara riktigt bra, och har dessutom stereografisk projektion! :)
 

crusty_

Medlem
Jag är inte så insatt i vad de billiga kamerorna kostar och vad skillnaden mellan dem är och tänker därför inte yttra mig om det... men..

Fisheye!
Samyang har ett 8mm fisheye med största bländare 3.5 som jag personligen tycker är mycket intressant. Det täcker hela bilden (inga svarta hörn) på aps-c och det är riktigt billigt (2-3kkr) jämfört med canons, nikons, sigmas fiskögon som kostar mångdubbelt.

Det har ingen autofokus men det är inte svårt att fokusera manuellt med så vidvinklig optik eftersom skärpedjupet gärna blir enormt.

Det finns antagligen under fler namn som walimex/falcon/vivitar odyl. Ska man ha ett fisköga för relativt lite pengar så är det här helt klart ett av de hetaste alternativen. Spana in det!

http://www.lenstip.com/index.php?test=obiektywu&test_ob=160
kan va värt att kolla närmare på. får se om jag hittar nån bra
fotoaffär i staterna och se va de kan bli.
 
ANNONS