Annons

Safariresa Sydafrika

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Ytan är densamma för alla sensorer av samma storlek (t.ex. m4/3 eller småbild). Det är närmast en tautologi.

Vad menar du med "samma pixelyta"?

En småbildsensor har ytan 864 mm² (24 mm × 36 mm).
En m4/3-sensor har ytan 225 mm² (17.3 mm × 13 mm).

Jag har tidigare i tråden felaktigt blandat ihop ytförhållandet mellan småbild och m4/3 (en faktor ~4) med bländarekvivalensen (en faktor 2) . Jag ber om ursäkt för det.

Om man jämför APS-C med småbild så är de båda faktorerna ovan 2 repektive 1.4. Inte lätt att hålla reda på alla faktorer hela tiden. :)
Ni inser kanske varifrån mitt misstag härstammar …?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Per, man kan ju också tänka på att om man halverar bländartalet (t ex från f/8 till f/4) så innebär det att man fyrdubblar bländarens storlek (dvs öppningens yta).
 

ErlandH

Aktiv medlem
Hej!
För din information har jag redigerat/kompletterat min text eftersom den ursprungliga inte var heltäckande. Jag har bl.a. kompletterat med att man också behöver en normalzoom förutom en telezoom på en safariresa till Afrika.
Okej. Att man givetvis behöver en normalzoom är något som diskuteras redan i början av den här tråden, om du inte har läst det.

Men Canon R10 med RF100-400 är fortfarande ett alternativ som har en tre gånger så stor sensor (med allt vad det innebär av mindre brus, bättre DR osv), dessutom högre upplösning och betydligt bättre af-system än RX10.

Dessutom väger den faktiskt mindre! (382+635 g mot 1050 g) Men kostar lite mer: 19000 kr för Canonpaketet, 17000 för RX10.
 
Senast ändrad:

Josef430

Aktiv medlem
Hej!

Vi ska åka på vår första safariresa i Kruger-parken i december i år. Så dags att skaffa en kamera (eller två som jag förstått man behöver för flexibiliteten ibland för att kunna växla med att fota/filma nära och på långt håll).
Har haft enklare systemkamera för ett antal år sedan, men inte fotat på länge. Men vill lära mig och har ju 6 månader på mig innan vi åker. Så vill ha något relativt bra som håller för många resor framöver.
På safarin kommer i både åka på guidad tur i ett högre fordon och köra self-drive i en liten bil. Tänker både morgon-safari och kanske även kvällssafari, så kameran(kamerorna) ska funka i bra ljusförhållanden. Max budget är cirka 20 000 kr. Vill gärna satsa på den kameran som ska ha telezoom och kanske köpa någon billigare men bra begagnad på den andra som ska fota nära.

Så vad föreslår ni?
Hallå där!
Bra att du koncentrerar dig på att ta bra djurbilder, men glöm inte allt runt omkring för att kunna skapa en berättelse om din resa. Guider, medresenärer, flygplatser, lokalbefolkning, mat, boende, vägskyltar, öletiketter, blommor, mm, mm....... listan kan göras hur lång som helst. Då räcker det med mobilen eller en mindre kompaktkamera. Se också till att du själv kommer med på en del bilder.
Lycka till på din resa!
Mvh.
Christer
 

majjen05

Aktiv medlem
Hej!

Vi ska åka på vår första safariresa i Kruger-parken i december i år. Så dags att skaffa en kamera (eller två som jag förstått man behöver för flexibiliteten ibland för att kunna växla med att fota/filma nära och på långt håll).
Har haft enklare systemkamera för ett antal år sedan, men inte fotat på länge. Men vill lära mig och har ju 6 månader på mig innan vi åker. Så vill ha något relativt bra som håller för många resor framöver.
På safarin kommer i både åka på guidad tur i ett högre fordon och köra self-drive i en liten bil. Tänker både morgon-safari och kanske även kvällssafari, så kameran(kamerorna) ska funka i bra ljusförhållanden. Max budget är cirka 20 000 kr. Vill gärna satsa på den kameran som ska ha telezoom och kanske köpa någon billigare men bra begagnad på den andra som ska fota nära.

Så vad föreslår ni?
Hej jag var några månader i Sydafrika och bodde ett tag i Mpumalanga. Jag hade med mig ett Nikon äldre D5000 DX hus samt 2 gluggar ett äldre AF 300mm bl 4.0 samt en zoom AFS- 24-70 bl 2,8. Tog flera hundra bilder, de flesta blev fantastiskt bra. Tänk på att ta ett lättare DX hus, samt ett par beg objektiv t ex Nikon AFS 16-35 bl 4 och ett beg teleobjektiv tex en AF 300, bl 4 eller en Nikon AFS 70-200 zoom bl 4. Du klarar dig under 20000kr då, 16-35 kostar beg ca: 6000, 70-200 ca: 6500, ett hyggligt DX hus 3-6000, då har du t om råd med en 1,4 telekonverter. Lycka till.
 

Sianin

Aktiv medlem
Har varit på lite safari med lite olika system, Första gången var jag med en canon 650d och kitzoomen 18-135. fick många minnesvärda bilder och upplevelser. varit med en Canon 7D2 och 100-400mk2 lika så många bra helt ok bilder. Haft en canon 6d2 också dock han jag aldrig ta den på safari. Nu sisst var jag med en olympus EM1X och den har också get många bra bilder.

Kontentan i de hela är att för att fota bra bilder och för att dokumentera en resa är valet av kamera kanske inte så j***a viktigt, ursäkta språket. Om några år när du får tid att gå igenom dina bilder kommer du inte se någon skillnad på om du fotat de med en m4/3, "crop" eller en FF kamera. Vad du kommer se skillnad på är dina framsteg som fotograf om du har den viljan att lägga ner tiden på att lära dig bli en bra fotgraf.

Vad du behöver är ett hus och om du tror att du vill fortsätta med fotografering och gå med i prylsports laget så ska du välja spegelöst. Till det valda huset behöver du 2-3 objektiv i min mening. Ett tele helst zoom för safari en normal zoom och om det inte är en ljustark zoom behöver du något Ljustarkt fast till det gärna runt 35mm i FF omfång. En sådan resa som du ska göra är så mycket mer än att fota djur. Det är alla mäniskor du möter, era middagar, stjärnhimlen ( som är helt annars än här), hela resan utanför parken etc.

Med de utrustningar jag har haft och provat så kan jag bara säga att det spelar inte så stor roll tekniskt sett. Välj ett kamera hus som känns bra i handen och som du tror att du kommer att gilla att använda. Titta på helheten med de objektiv du tänkt dig vad är det för vikt/volym och begränsar det dig?

Jag har nu m4/3 och kan tycka att grejerna är något mindre vilket faktisgt underlättar fruktansvärt. Kanske inte just på safariresan men i det övriga livet så är min EM1X och 12-100 objektiv (24-200 i FF termer) så mycket bättre alround kombination än något annat jag haft och kommer med ut så mycket mer än något av mina tidigare system.

Jag skulle också rekomendera olympus framför Canon/nikon/sony alternativen.

En Olmpus EM1 mk3 eller EM1X, med 12-100 F4 pro samt 100-400 och ett 17mm f1.2 är ett riktigt grymt kit och jag tor du får in det i din budget delvis begagnat. Där har du ett system som täcker allt och är bra grejer, en riktigt bra helhet. Du har väldigt bra kvalitiaiva objektiv, allt är vädertätat och allmänt hög bildkvalitet. Du kan även istället för ett 100-400 titta på ett 40-150 + tc. 40-150 är betydligt lättare hitta begat iaf.

Canons R10 / R7 har säkert bättre AF men för att som helt system nå upp i samma kvalitet som Olympus motsvarighet så får du säkerligen pröjsa mer. Och Jag tror du får konka på mer vikt/volym totalt sett.

Personligen tror jag inte du märker någon skillnad i foto i dåligt ljus. Tiden från Ljust till bäcksvart är så himla kort där så det spelar ingen roll, får du en bild i de förhållandena när du är på safari så är det en bonus oavsett system och sensorstorlek. Och Fota Lejonet som sistter i skuggan, var glad att du fått se det, och den i sammanhanget väldigt lilla skillnaden på ljusinsamlingsförmågan mellan de olika kamerorna är i min mening försumbar. Det är minnet av händelsen och bilden i sig som är viktig inte de små tekniska detlajerna.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Canons R10 / R7 har säkert bättre AF men för att som helt system nå upp i samma kvalitet som Olympus motsvarighet så får du säkerligen pröjsa mer. Och Jag tror du får konka på mer vikt/volym totalt sett.
Nej, Canon blir varken tyngre eller dyrare. Tvärtom. E-M1 väger 504 g, 100-400 väger 1040 g (dvs lite mer än Canon R10 med Canon RF100-400). Och Olympus-kombon kostar drygt 10000 kr mer än Canon.
 
Senast ändrad:

Sianin

Aktiv medlem
Nej, Canon blir varken tyngre eller dyrare. Tvärtom. E-M1 väger 504 g, 100-400 väger 1040 g (dvs lite mer än Canon R10 med Canon RF100-400). Och Olympus-kombon kostar drygt 10000 kr mer än Canon.
Personligen tycker jag att canons RF 100-400 är bättre jämöra med olympus 75-300 både bygkvalitet och "upplevt" zoomomfång. Där är olympusen både minder och lättare.

Olympus 100-400 är bättre jämförd med EF 100-400mk2 eller rent av RF100-500 och de är betydligt dyrare och tyngre. Sen huruvida det "extra" ljusinsläppet i ger någon skillnad i verkligen heten så kan du se mitt tidigare inlägg för svar på min åsikt i den frågan.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Personligen tycker jag att canons RF 100-400 är bättre jämöra med olympus 75-300 både bygkvalitet och "upplevt" zoomomfång. Där är olympusen både minder och lättare.
Du har en poäng där. Med 75-300 blir Olympus-kombon faktiskt några gram lättare, men fortfarande lite dyrare. Olympus 75-300 saknar dock antiskak och håller nog inte samma höga optiska kvalitet, speciellt på de längre brännvidderna, som RF100-400.

Att bildkvaliteten skulle vara ointressant när man fotograferar i gryning eller skymning, som du verkar anse, kan jag inte hålla med om. Tvärtom är det inte så sällan på safari som man får ganska exceptionella upplevelser när ljuset är långtifrån optimalt.
 

acke

Avslutat medlemskap
Har varit på lite safari med lite olika system, Första gången var jag med en canon 650d och kitzoomen 18-135. fick många minnesvärda bilder och upplevelser. varit med en Canon 7D2 och 100-400mk2 lika så många bra helt ok bilder. Haft en canon 6d2 också dock han jag aldrig ta den på safari. Nu sisst var jag med en olympus EM1X och den har också get många bra bilder.

Kontentan i de hela är att för att fota bra bilder och för att dokumentera en resa är valet av kamera kanske inte så j***a viktigt, ursäkta språket. Om några år när du får tid att gå igenom dina bilder kommer du inte se någon skillnad på om du fotat de med en m4/3, "crop" eller en FF kamera. Vad du kommer se skillnad på är dina framsteg som fotograf om du har den viljan att lägga ner tiden på att lära dig bli en bra fotgraf.

Vad du behöver är ett hus och om du tror att du vill fortsätta med fotografering och gå med i prylsports laget så ska du välja spegelöst. Till det valda huset behöver du 2-3 objektiv i min mening. Ett tele helst zoom för safari en normal zoom och om det inte är en ljustark zoom behöver du något Ljustarkt fast till det gärna runt 35mm i FF omfång. En sådan resa som du ska göra är så mycket mer än att fota djur. Det är alla mäniskor du möter, era middagar, stjärnhimlen ( som är helt annars än här), hela resan utanför parken etc.

Med de utrustningar jag har haft och provat så kan jag bara säga att det spelar inte så stor roll tekniskt sett. Välj ett kamera hus som känns bra i handen och som du tror att du kommer att gilla att använda. Titta på helheten med de objektiv du tänkt dig vad är det för vikt/volym och begränsar det dig?

Jag har nu m4/3 och kan tycka att grejerna är något mindre vilket faktisgt underlättar fruktansvärt. Kanske inte just på safariresan men i det övriga livet så är min EM1X och 12-100 objektiv (24-200 i FF termer) så mycket bättre alround kombination än något annat jag haft och kommer med ut så mycket mer än något av mina tidigare system.

Jag skulle också rekomendera olympus framför Canon/nikon/sony alternativen.

En Olmpus EM1 mk3 eller EM1X, med 12-100 F4 pro samt 100-400 och ett 17mm f1.2 är ett riktigt grymt kit och jag tor du får in det i din budget delvis begagnat. Där har du ett system som täcker allt och är bra grejer, en riktigt bra helhet. Du har väldigt bra kvalitiaiva objektiv, allt är vädertätat och allmänt hög bildkvalitet. Du kan även istället för ett 100-400 titta på ett 40-150 + tc. 40-150 är betydligt lättare hitta begat iaf.

Canons R10 / R7 har säkert bättre AF men för att som helt system nå upp i samma kvalitet som Olympus motsvarighet så får du säkerligen pröjsa mer. Och Jag tror du får konka på mer vikt/volym totalt sett.

Personligen tror jag inte du märker någon skillnad i foto i dåligt ljus. Tiden från Ljust till bäcksvart är så himla kort där så det spelar ingen roll, får du en bild i de förhållandena när du är på safari så är det en bonus oavsett system och sensorstorlek. Och Fota Lejonet som sistter i skuggan, var glad att du fått se det, och den i sammanhanget väldigt lilla skillnaden på ljusinsamlingsförmågan mellan de olika kamerorna är i min mening försumbar. Det är minnet av händelsen och bilden i sig som är viktig inte de små tekniska detlajerna.
För information så annonserade TS sitt kameraköp redan i inlägg #26, så jag tror inte att han behöver fler tips i just den frågan.

I övrigt håller jag inte alls med om att kamerans ljusinsamlingsförmåga skulle vara oviktig på safari. Jag har upprepade gånger fått mina bästa bilder i tidigt gryningsljus och sent skymningsljus på mina Krugerresor. Goda hög-ISO-egenskaper är definitivt en fördel.
 

Sianin

Aktiv medlem
Du har en poäng där. Med 75-300 blir Olympus-kombon faktiskt några gram lättare, men fortfarande lite dyrare. Olympus 75-300 saknar dock antiskak och håller nog inte samma höga optiska kvalitet, speciellt på de längre brännvidderna, som RF100-400.

Att bildkvaliteten skulle vara ointressant när man fotograferar i gryning eller skymning, som du verkar anse, kan jag inte hålla med om. Tvärtom är det inte så sällan på safari som man får ganska exceptionella upplevelser när ljuset är långtifrån optimalt.
För information så annonserade TS sitt kameraköp redan i inlägg #26, så jag tror inte att han behöver fler tips i just den frågan.

I övrigt håller jag inte alls med om att kamerans ljusinsamlingsförmåga skulle vara oviktig på safari. Jag har upprepade gånger fått mina bästa bilder i tidigt gryningsljus och sent skymningsljus på mina Krugerresor. Goda hög-ISO-egenskaper är definitivt en fördel.
Ooops missade inlägg 26 :( sorry för det. Tror absolut R7 är en grym kamera. Och jag tror att Canons AF kommer vara uppskattad.

Då får jag slå ett slag för att hitta en begad 100-400mk2 om TS nu vill ha vädertätat annars är säkert RF100-400 bästa alternativet. Personligen har jag haft lite blandade erfarenheter av 3e parts objektiv så rekomenderar att hålla sig till canon. En ljusstark narmal zoom eller fast bränvid är nog fortfarande bra att hitta också om budgeten tillåter.

Jag har aldrig sagt att bildkvaliteten är ointressant däremot tycker jag att det är i sammanhanget en marginell skillnad mellan de alternativ som främst nämnts och jag tror inte att något av alternativen är "make it or break it" vad gäller bildkvaliteten.

Som jag skrev tidigare, det absolut vikigaste är att hitta en kamera med objektiv som man tror att man kommer använda och tycker om. M4/3 systemet har många fördelar där storlek vikt och pris är till systmets födel jämfört med liknade byggkvalitet och prestanda hos Canon/nikon/sony. Det man förlorar är om man gillar korta skärpedjup och till viss del foto i svagt ljus.

Korta skärpedjup är inte riktigt intressant för safari och foto i svagt ljus är i min mening tillräckligt bra. Om man nu tittar på FF hus så är kanske ljus argumentet mer påtagligt men mot cropsensorer är skillnaden för liten i min mening.

Jag anser att M4/3 ger mer mervärde än de förlorar som system specielt när man ska ut och resa.
 
Senast ändrad:

ErlandH

Aktiv medlem
M4/3 systemet har många fördelar där storlek vikt och pris är till systmets födel jämfört med liknade byggkvalitet och prestanda hos Canon/nikon/sony. Det man förlorar är om man gillar korta skärpedjup och till viss del foto i svagt ljus.
Fast det där är ju inte riktigt sant. Kamerahus som Canons R10 och R7 är inte större och tyngre (eller dyrare) än t ex Olympus motsvarigheter, M4/3-objektiven är mindre och lättare bara om de har lägre relativ ljusstyrka. (Som t ex när vi jämför Olympus 75-300 med RF100-400.)

För övrigt tycks vi ha väldigt olika erfarenheter och åsikter när det gäller hur viktigt kort skärpedjup och lågljusegenskaper är vid safari.
 

PMD

Aktiv medlem
Du har en poäng där. Med 75-300 blir Olympus-kombon faktiskt några gram lättare, men fortfarande lite dyrare. Olympus 75-300 saknar dock antiskak och håller nog inte samma höga optiska kvalitet, speciellt på de längre brännvidderna, som RF100-400.
Olympuskameror har erkänt bra IBIS. Ligger i toppen av IBIS-ligan.
Den optiska kvaliteten på Olympus 75-300 är rimligen inte lika hög som hos Canon RF100-400. Det senare objektivet är ett drygt decennium nyare.
 

PMD

Aktiv medlem
Fast det där är ju inte riktigt sant. Kamerahus som Canons R10 och R7 är inte större och tyngre (eller dyrare) än t ex Olympus motsvarigheter
OM-1 är aningen lättare än R7. R10 är markant mindre, men den ska man nog inte jämföra med OM-1. Sensorstorleken är dock "jämförbar" mellan Canons APS-C-kameror och MFT, utom för den som älskar det långsmala 3:2-formatet och som då får cirka 20 % större yta att samla ljus med.

(Jag har både Canon-kameror och Olympus-kameror och tycker inte att något av märkena är överlägset det andra).
 
Senast ändrad:

acke

Avslutat medlemskap
Olympuskameror har erkänt bra IBIS. Ligger i toppen av IBIS-ligan.
Den optiska kvaliteten på Olympus 75-300 är rimligen inte lika hög som hos Canon RF100-400. Det senare objektivet är ett drygt decennium nyare.
Behovet av IBIS i Krüger beror på hur man färdas i parken. Kör man self-drive i hyrbil så har man ofta gott stöd av fönsterkarmen i bilen (gärna med en bönpåse emellan). Bildstabilisering är då mindre viktigt, förutsatt att man stänger av bilmotorn.

Jag har använt en bönpåse av denna typ:

Åker man däremot på arrangerad tur i fullpackad, hög safarijeep, då har man sällan tillgång till stöd. Då är värdet av bildstabilisering förstås större.
 
Senast ändrad:

acke

Avslutat medlemskap
Nja, om man använder brännvidder på 400 mm x1,6 så blir det avsevärt fler ”keepers” med någon form av skakreducering, oavsett hur många bönpåsar man har. Speciellt när ljuset tryter.
Jodå, viss nytta har man förstås alltid av bildstabilisering. Förutsatt att motivet är statiskt då.
 

acke

Avslutat medlemskap
De flesta djur man stöter på under en safari är uppseendeväckande stilla. Även om det förstås finns undantag.
Jodå, men det är sällan i de statiska ögonblicken som min kamera smattrar. Jag väntar och väntar på någon form av ”action”. Det blir mer intressanta bilder om det händer något. Statiska artporträtt har jag gott om. 😊
 
ANNONS