Annons

70-200/4,0 L USM med 1,4 ext

sneffy

Aktiv medlem
Hur påverkas bildkvalitet och autofokus när man kopplar på 1.4x ext på en 70-200/4.0 L USM. Eller samma objektiv med IS för den delen.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Enligt hörsägen inte alls, eller mycket lite. Det är alltså ingen billig, dålig kombination. Extendern är ju inte helt billig heller. Har läst i många forum om just detta.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Det fungerar bra - 70-200 f/4L har lite "skärpeöverskott" vilket gör att den klarar 1.4TC utmärkt. Dock´förlorar man lite fart på af, men det är snabbt nog ändå..
 

Tibor

Aktiv medlem
70-200 med IS och Canon original EF 1.4x är en utmärkt kombination. Skärpan är på topp även på full öppning (som blir 5.6) och iaf jag har inte märkt att AF försämras. Jag har EF 1.4 "mark II" och IS versionen.

Skillnade melan "mark I" och "mark II" på EF 1.4 skall vara endast tätningen på "II". Optiskt lär de vara lika. (till skillnad från EF 2x som har bätre optiska egenskaper i "mark II" versionen).
 

Oskari Ylitolva

Avslutat medlemskap
snor tråden lite jag har EF 70-200 f4 IS har funderat på en extender jag fotar med f8-f11 då undrar jag i fall jag har om jag kan köra med AF eller måste ja köra MF
 

maerklund

Aktiv medlem
snor tråden lite jag har EF 70-200 f4 IS har funderat på en extender jag fotar med f8-f11 då undrar jag i fall jag har om jag kan köra med AF eller måste ja köra MF
Det spelar ingen roll att du bländar ner till 8 el 11 i exponeringsögonblicket. Eftersom objektivet har ljusstyrka 4.0 så funkar AF utmärkt med 1.4x konverter.
Jag har EF70-200/4 L IS med EF1.4x mkII och tycker också att kombinationen är toppklass. Ingen eller ringa skärpeförlust, AF något långsammare men snabbt nog i de flesta fall.
mvh
Peter
 

Walle

Aktiv medlem
snor tråden lite jag har EF 70-200 f4 IS har funderat på en extender jag fotar med f8-f11 då undrar jag i fall jag har om jag kan köra med AF eller måste ja köra MF
En 1.4-extender stjäl ett bländarsteg, och AF med f/5.6 är inga problem. Vilken bländare du ställer in när du fotar spelar ingen roll.
 

Syvertsen

Aktiv medlem
otaliga tester på nätet visar även att Sigma, Kenko och Soligor-alternativen ger lika bra resultat som Canons originalkonverter.
Stämmer. Har haft både original och soligor - ingen skillnad, det enda jag reagerade på var att originalkonvertern var verkligen ett skruvstäd jämfört med soligors variant. Allt satt åt snortight och man märkte inte av att det var något annat i görningen.

Däremot pirat-jocken var inte riktigt 100%, utan man kunde vicka lite på objektivet. Det störde mig, för då vågade jag genast inte slänga runt kameran så mycket för jag var rädd att kopplingen mellan de olika skulle paja.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
otaliga tester på nätet visar även att Sigma, Kenko och Soligor-alternativen ger lika bra resultat som Canons originalkonverter.
Jag kan styrka detta, om vi talar om skärpa.
Har kört både soligor pro 1,4x och canons dito tillsammans med EF70-200/4L, Tamron 70-200/2,8 samt EF300/4L, och skärpemässigt var det ingen skillnad som jag i praktiken märkte.

Däremot märke jag stor skillnad på motljusegenskaper och kontrast/färgåtergivning.
Canons gav i princip ingen kontrastförlust alls.
Vid motljus kunde jag "gå mycket närmare" solen innan kontrasten sjönk.
Det var inget man märkte och störde sig på, men när jag bytt till canons såg jag att det var en markant skillnad.

Vad det gäller reflexer (flares) kan jag inte minnas att det var några skillnader.


Byggkvaliteten är också betydligt bättre hos canon. I Princip inget glapp, och det känns stadigare helt enkelt.

Vad det gäller AF så tappar man naturligtvis ganska mycket hastighet, men om det är störande beror ju mycket på kameran. Med 40D fungerar det bra, men med 400D fungerar det inte lika bra (rörliga motiv). Å andra sidan var ju 400D ingen höjdare utan konverter heller =)
 
ANNONS