Annons

Canon 1DsIII eller 5DII?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det är bara en fråga om tid: Snart kommer ju 1DsIV komma. Det är inte annat än att anta 33-39MPX f ö ungefär samma kamera som 1DIV. När 1DsIV kommer kommer beg 1DsIII att bli betydligt billigare än idag - själv skulle jag gissa på runt 25-30.000:- beroende på vad man ta'r för 1DsIV. Detta gör att beg 1DsIII konkurrerar rakt upp i pris mot vad en ny 5DII kostar och bara liet mer en en beg 5DII i gott skick kostar. Jag har nu en 1DsII och funderar i att byta då då prisskilnaden blir minst till 1DsIII i det läget. Det jag uppskattar hos 1DsII är ffa en väldigt säker autofokus och mina objektiv och huset är anpassade för att undvika back/frontfokus som inte går att justera själv med detta hus. ´Behöver inte mer än ISO 800 för det jag gör, men ISO 1600 skulle inte skada. Däremot det enda jag stör mig på 1DsII (förutom vikten) är att lågdagerna blir brusiga vid ISO 800 och brus kan anas i skuggorna redan vid ISO 400. Hur skulle ni göra då 1DsIV kommer? 1) Byta till 1DsIII? 2) Köpa 5DII?
 

jonsson-krister

Aktiv medlem
Det beror nog på ditt användningsområde och vad du prioriterar. Personligen så fördrar jag 1Ds3 om jag ska ut i skogen med långa tele och man vet att det blir dåligt ljus, med tanke på autofocus. Sen om jag ska ut på resa så blir det ofta 5D2.
Autofocusen är klart mycket säkrare på 1DsMK3 jämfört med 5D2. Bildkval. är det ingen större skillnad på tycker jag, lite bättre brusnivå till 5D2:s fördel kanske.
Sen har man ju viktskillnaden som är rätt så påtaglig.

Mvh
Krister
 

joakim_hansson

Aktiv medlem
1DS3 är ett tåligare hus, greppet är dessutom jäkligt skönt på den enligt mitt tycke.
O tänka sig, jag har min ute på annons nu här på fotosidan ;)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tack för svaren. Just nu närmaste 4-6 månaderna har jag lite sämre kamerabudget men jag räknar med att 1DsIII faller ytterligare och har inte så bråttom. Jag behöver inte det senaste, har satsat allt på optik efter min 1DsII då redan denna kräver mycket av optiken (det gjorde ju redan 5D och 1ds). Anledningen till att jag lutat åt 1DsIII istället för 5DII är att det känns synd att sätta en 300/2,8 IS med extremt kompetent AF på en kamera med begränsad AF som 5DII. Anledningarna till att jag överväger 1DsIII över 1dsII är att betterilivslängden (mätt i antal uppladdningar) på 1dsII är si så där, 1DsIII borde ge bättre förmåga att lätta upp skuggor utan brus, och sökaren är helt fenomenal i 1DsIII. Samtidigt är klivet inte så stort att prisskilnaden får vara för stor. Egentligen fotar jag helst motiv i spännande ljussättningar som inte kräver så snabb AF men numera blir det en hel del bilder även på mina barn - sportfoto verkar inte kräva hälften så mycket av AF systemen som barn gör!!!
 
ANNONS