Annons

Byta Fuji XT2 mot Canon/Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

izzie_izzie

Medlem
Hej,

Har lite huvudvärk. Jag tycker om min Fuji XT-2 på alla sätt, men den har några nackdelar som ändå får mig att fundera på att byta mot en 5D iii/iv eller 6D ii (eller motsvarande Nikon).

Jag fotar nästan enbart jobb med den (95% analogt privat), och jag fotar nästa bara konserter som jobb.

Vad som talar för och mot med XT-2:

Plus:
- Stabil lågljushantering
- Snabb (autofokus/serietagning)
- Bra objektiv
- Storlek
- Jag har redan systemet :)

Minus:
- Inte vidare ergonomisk
- Usel batteritid (inte kul att byta batteri snabbt i ett fotodike)
- Relativt ljussvaga zoomar
- Inte fullformat
- Storlek - ibland får jag känslan att man ses som en hobbyist snarare än professionell när man kommer med sin mindre kamera.


Jag har fått en del erbjundande om att byta jämnt mot en 5D mk iii, men oroar mig för att lågljushanteringen är kass - mycket fult brus på höga iso. Sällan jag ligger under 800/1600.

Vad har ni för råd till mig? Har inte haft särskilt bra koll på dslr-området senaste åren.
 
Storlek, batteritid och kanske i viss mån ergonomi borde du kunna åtgärda med batterigreppet. Det är förvisso ganska dyrt, men att byta system blir sällan gratis. Den nya X-H1 är annars lite större och med viss skillnad i hantering, plus stabilisering i huset. Tyvärr dålig batteritid utan greppet där också eftersom det är samma batteri.
 
Hej,

Har lite huvudvärk. Jag tycker om min Fuji XT-2 på alla sätt, men den har några nackdelar som ändå får mig att fundera på att byta mot en 5D iii/iv eller 6D ii (eller motsvarande Nikon).

Jag fotar nästan enbart jobb med den (95% analogt privat), och jag fotar nästa bara konserter som jobb.

Vad som talar för och mot med XT-2:

Plus:
- Stabil lågljushantering
- Snabb (autofokus/serietagning)
- Bra objektiv
- Storlek
- Jag har redan systemet :)

Minus:
- Inte vidare ergonomisk
- Usel batteritid (inte kul att byta batteri snabbt i ett fotodike)
- Relativt ljussvaga zoomar
- Inte fullformat
- Storlek - ibland får jag känslan att man ses som en hobbyist snarare än professionell när man kommer med sin mindre kamera.


Jag har fått en del erbjundande om att byta jämnt mot en 5D mk iii, men oroar mig för att lågljushanteringen är kass - mycket fult brus på höga iso. Sällan jag ligger under 800/1600.

Vad har ni för råd till mig? Har inte haft särskilt bra koll på dslr-området senaste åren.

Låter som Canon 5D MK 4 skulle passa, dock rätt dyr 29990:- då och då annars 34.000:- + bra objektiv rinner det iväg. Annars som nån nämnde XH1 med batterigrepp eller batterigrepp till din XT-2 (billigaste alernativet). Har själv funderingar på att gå motsatta vägen från Canon till Fuji, men behöver info hur mycket fler bilder man kan ta med batterigrepp innan man vågar ta det steget................
 
Du kan rimligen ta ungefär så många bilder som om du hade bytt batteri två gånger, eftersom det går i totalt tre batterier med greppet (ett i huset och två i greppet).
 
Hej,

Har lite huvudvärk. Jag tycker om min Fuji XT-2 på alla sätt, men den har några nackdelar som ändå får mig att fundera på att byta mot en 5D iii/iv eller 6D ii (eller motsvarande Nikon).

Jag fotar nästan enbart jobb med den (95% analogt privat), och jag fotar nästa bara konserter som jobb.

Vad som talar för och mot med XT-2:

Plus:
- Stabil lågljushantering
- Snabb (autofokus/serietagning)
- Bra objektiv
- Storlek
- Jag har redan systemet :)

Minus:
- Inte vidare ergonomisk
- Usel batteritid (inte kul att byta batteri snabbt i ett fotodike)
- Relativt ljussvaga zoomar
- Inte fullformat
- Storlek - ibland får jag känslan att man ses som en hobbyist snarare än professionell när man kommer med sin mindre kamera.


Jag har fått en del erbjundande om att byta jämnt mot en 5D mk iii, men oroar mig för att lågljushanteringen är kass - mycket fult brus på höga iso. Sällan jag ligger under 800/1600.

Vad har ni för råd till mig? Har inte haft särskilt bra koll på dslr-området senaste åren.

Skall främst ha den till fotografering (eller filmar MF); så kika på tex. Nikon D750 är en riktigt grym kamera (och speciellt för sitt pris så kan du nog byta mer eller mindre jämt mot en X-T2).
 
Låter som Canon 5D MK 4 skulle passa, dock rätt dyr 29990:- då och då annars 34.000:- + bra objektiv rinner det iväg. Annars som nån nämnde XH1 med batterigrepp eller batterigrepp till din XT-2 (billigaste alernativet). Har själv funderingar på att gå motsatta vägen från Canon till Fuji, men behöver info hur mycket fler bilder man kan ta med batterigrepp innan man vågar ta det steget................

Ingen aning om Mk IV är rätt för TS, men om det skulle vara det kan det ju vara rätt intressant att veta att jag beställde en idag för 22 700 på E-infinity. Vi kan diskutera vidare den butiken i dess separata tråd. Jag ville bara nämna att den finns klart billigare än 30K.
 
Jag har fått en del erbjundande om att byta jämnt mot en 5D mk iii, men oroar mig för att lågljushanteringen är kass - mycket fult brus på höga iso. Sällan jag ligger under 800/1600.

Vad har ni för råd till mig? Har inte haft särskilt bra koll på dslr-området senaste åren.

Fast det stämmer inte. 5D mk iii utmärker sig inte för dåliga lågljusegenskapef. Tvärtom är den princip identisk med t.ex. Nikon D750 på höga ISO.

Det är en vanlig missuppfattning att Canons sensorer i den generationen skulle ha varit sämre än t.ex. Nikons på alla områden, men den skillnaden som var, består i att Canons sensorer hade sämre dynamiskt omfång på låga iso-tal (men identiskt på höga)

Däremot kan 5D iii ge ett lite fult brusmönster OM man lyfter mycket mörka skuggor flera steg, men alltså inte generellt.
 
Storlek, batteritid och kanske i viss mån ergonomi borde du kunna åtgärda med batterigreppet. Det är förvisso ganska dyrt, men att byta system blir sällan gratis. Den nya X-H1 är annars lite större och med viss skillnad i hantering, plus stabilisering i huset. Tyvärr dålig batteritid utan greppet där också eftersom det är samma batteri.

XT2 med senaste firmware uppgraderingen och VPB-XT2 funkar finfint på konserter. Du kan ha ett batteri i kameran och två i greppet och de räcker för drygt 1200 bilder innan du behöver byta dem.
 
Låter som Canon 5D MK 4 skulle passa, dock rätt dyr 29990:- då och då annars 34.000:- + bra objektiv rinner det iväg. Annars som nån nämnde XH1 med batterigrepp eller batterigrepp till din XT-2 (billigaste alernativet). Har själv funderingar på att gå motsatta vägen från Canon till Fuji, men behöver info hur mycket fler bilder man kan ta med batterigrepp innan man vågar ta det steget................

Vi kanske till och med kan arrangera ett byte?
 
Om du vill göra systembyte mot Canon eller Nikon så föreslår jag att du kollar upp objektiven i första hand som du kan tänkas vilja ha. Själv kan jag bara rekommendera Nikon D750 då jag har den själv.
 
Om du vill göra systembyte mot Canon eller Nikon så föreslår jag att du kollar upp objektiven i första hand som du kan tänkas vilja ha. Själv kan jag bara rekommendera Nikon D750 då jag har den själv.

Är den överlägsen D810 i lågljus? Internet har, hör och häpna, olika uppfattningar.
 
På batterifrågan är antal bilder per batteri bara en del av sanningen. Det andra är batteriåtgången för att bara hålla kameran igång. På DSLR (e.g Canon 5D III/IV) hur länge som helst och kameran är redo direkt när man aktiverar den. På XT-2 tar batteriet slut på någon enstaka timme om man inte sätter kort standbytid - och där tar det flera sekunder att "väcka" den.
 
ANNONS