Annons

Bästa objektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasL

Aktiv medlem
Vilken typ av porträtt har du tänkt använda objektivet till? Intima ansiktsporträtt, huvud/axlar, 1/3-porträtt, halvkropp, helkropp? Det krävs olika brännvidder för de olika typerna av porträtt.
Nåja, krävs och krävs. Jag hade inte bangat att använda en normal i något av fallen.
 

Niklas H.

Aktiv medlem
Tja finns ju en hel del som funkar riktigt bra.
För att nämna några av de vanligaste:
85/1,4
85/1,8
105/2
105/2,8 Macro ( av diverse märken )
105/1,8 ( gammalt utan AF )
80-200/2,8
70-200/2,8 ( i princip alla märken )
50/1,4 ( helst Sigma faktiskt ) eller 50/1,8
70/2,8 ( Sigma )
90/2,8 ( Tamron )
osv....
 

MattiasL

Aktiv medlem
Med en normal blir ansiktets proportioner förvrängda om du ska ta ett närgånget ansiktsporträtt.
Jo, så kan det ju vara, men så farligt är det inte. Tycker jag. Vad jag vill säga är egentligen att jag tycker man överskattar hur mycket olika grejor man behöver till varje enskilt tillfälle.
 

AndyK

Aktiv medlem
Tja finns ju en hel del som funkar riktigt bra.
För att nämna några av de vanligaste:
85/1,4
85/1,8
105/2
105/2,8 Macro ( av diverse märken )
105/1,8 ( gammalt utan AF )
80-200/2,8
70-200/2,8 ( i princip alla märken )
50/1,4 ( helst Sigma faktiskt ) eller 50/1,8
70/2,8 ( Sigma )
90/2,8 ( Tamron )
osv....
Många av dem som inte har inbyggd motor.....
 

perstromgren

Aktiv medlem
Jag menade av dem som var uppräknade...
Jo, jag förstod det, men missuppfattade med flit! :) Jag vill inte att denna mytliknande sanning ska få för stort fäste: "det finns nästan inga objektiv med inbyggd fokusmotor, så undvik D40/60/3000/5000!" Därför brukar jag ta chansen och peka på listan över dem.

Per.
 

AndyK

Aktiv medlem
Håller med... Jag har själv en D60 och har inte direkt några problem att hitta de objektiv jag vill ha (men jag har däremot problem att hitta finansiering, men det är en annan femma). Det är bara på begagnatmarknaden som det är lite klurigare.
 
ANNONS