Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera lämpar sig bäst för sportfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

DSProtection

Avslutat medlemskap
T.o.m. jag som Nikonist skulle hellre välja en beg. Canon 1D MarkII före en Sony a550. Och jag är inte särskilt förtjust i Canon. Trodde bara det var Canon och Nikon användare som var bittra på varandra, men tydligen inte.
Varför har ni Sony a550 användare en 80 sidor lång tråd där ni skriver hur fantastisk den är till varandra? Är det för att ni måste övertyga er själva att ni har en bra kamera? Eller är det för att ni inte tycker det är kul att fota med er fantastiska kamera som ni lägger ner en massa tid på att skriva om den på internet istället för att vara ute och fota?

Ursäkta drygheten, men då ditt inlägg var ganska drygt och korkat så får du ju räkna med dryga korkade svar. Du menar att en Sony a550 med kitobjektiv skulle vara bättre än en Nikon D300s eller en Canon 7D? Det är ju helt befängt.

Hur som helst så tycker jag att ditt inlägg tydligt visar att du inte gillar Nikon och Canon. Vet inte om det beror på att du själv inte har råd med, men egentligen önskade att du hade en Nikon/Canon, eller om det beror på nåt annat. Men jag tycker ditt inlägg är fruktansvärt omoget och trist. Vilket jag tycker att alla liknande inlägg om hur dåliga alla andra märken än det man själv använder är.

Killen i denna tråd bad om tips om en bra sportkamera. Det har han fått massor av. Finns ingen anledning för dig att såga alla andras tips bara för att du tycker att du har världens bästa kamera. Det hade räckt med att du tipsade honom om att en Sony a 550 kan vara ett alternativ, utan att klanka ner på alla andras tips. Vissa gillar Canon, vissa gillar Nikon, vissa gillar Sony etc. Låt det få vara så. Om sen Nikon och Canon kostar mer är väl upp till var och en? Om man vill köpa beggat eller nytt är väl också upp till var och en? I slutändan är det trådskaparen som ska välja, och jag tror han klarar sig utan en massa dravel.

Jag gillar inte Canon, men min fru har en Canon. Skulle jag tråka henne för det? Nej, inte mycket. Jag är glad för hennes skull att hon hittat en kamera hon gillar. Skulle jag gå in i er Sony a550 tråd och tråka er för att ni gillar Sony? Nej, inte mycket. Skulle jag ge någon ett tips i en tråd liknande den här genom att tråka alla andra märken än det jag gillar? Nej, inte mycket.

Jag är glad att ni som gillar Sony oavsett modell har hittat en kamera som ni gillar. Jag gillar inte Sony, men tycker för er skull att det är kul att ni gör.

Du borde också prova att vara glad för andras skull. Det är så mycket skönare att vara glad och trevlig istället för att vara bitter

Livet är underbartoch fotografering är underbart. Ut och fota med dig nu istället:)
 

DSProtection

Avslutat medlemskap
Varför skulle någon göra det? Den enda som gjort någon form av angrepp i tråden är väl Mats själv när han säger att alla andra har fel.

Lev gärna kvar i er bittra värld där ni är offer för de elaka Canon & Nikon-ägarna. Tryck inte på oss andra några stämplar som bara finns i era egna huvuden.

Har skummat igenom Sony A500 och A550 tråden, och måste bara säga. Vilken attityd och stil det är i den tråden. Dom sågar både det ena och det andra. Sony är alltid bäst, oavsett va div. tester säger. Testarna har fel. Och alla andra har fel. Förutom
M3:s test på kameror under 10000. Där vann nämligen Sony A550 över både Canon, Nikon, Pentax m.fl.
Ursäkta oftopic, men det är nog inte Canoister och Nikonister som är värst på att såga alla andra.
 

Mesch

Aktiv medlem
Har skummat igenom Sony A500 och A550 tråden, och måste bara säga. Vilken attityd och stil det är i den tråden. Dom sågar både det ena och det andra. Sony är alltid bäst, oavsett va div. tester säger. Testarna har fel. Och alla andra har fel. Förutom
M3:s test på kameror under 10000. Där vann nämligen Sony A550 över både Canon, Nikon, Pentax m.fl.
Ursäkta oftopic, men det är nog inte Canoister och Nikonister som är värst på att såga alla andra.
Jag kan fortfarande inte riktigt komma över att jag måste tycka Canon är bästa alternativet :)

Fast jag kanske vara Nikon-talliban och hävda att Nikon D40 är det bästa alternativet.
 

DSProtection

Avslutat medlemskap
Ja, det är väl tur att man inte måste tycka att det ena är bättre än det andra. Jag gillar min Nikon bättre än frugans Canon trots att jag tagit flera minst lika fina bilder med hennes. Anledningen till att jag gillar min mer är att jag tycker den fungerar bättre i mina händer samt att jag gillar menysystemet bättre. Inte p.g.a. att det skulle vara en sämre kamera.
Jag skulle lika väl kunna tänka mig en Canon 50D, 7D eller 5DMKII som en Nikon D300s eller D700. Så jag antar att jag har en del att välja på;-)
Jag är medveten om att min kamera inte på något sätt är den bästa. Men så är det också en nybörjarkamera. Däremot är den bra för mig som nybörjare. Men det hade en Canon också varit om jag bara vande mig vid en.
Skulle även kunna tänka mig en Pentax K7. Men jag skulle inte vilja ha en Sony. Gillar inte bildkvaliteten på dom. Men det är ju roligt att andra tycker om Sony.
Tur att smaken är delad:)
Tänk om alla velat ha Sony. Hur skulle det se ut? Då skulle helt plötsligt alla vara bäst;-)
 

Päronpaj

Medlem
Jaha... det blir mycket prylar i sådana här diskussioner.

Jag är själv Sonyist, mest för att jag kört Minolta i många år och inte ville byta hela objektivhögen. Jag är nöjd med Sony, jag hade säkert varit nöjd med Pentax, Canon eller Nikon också (om jag hade gluggarna). Min poäng med detta inlägg är egentligen att vrida fokus lite (om ni ursäktar vitsen).

Många sportbilder blir till genom "spray and pray", dvs. man knattrar på så många exponeringar per sekund som kameran klarar och hoppas på att någon blir bra. Ofta får man hålla på ett tag och då är det bra att ha med sig ett stort antal minneskort. Lika ofta går man hem med en halvtaskig bild som bäst.

Det är ofta effektivare att lära sig mycket om sporten man plåtar och på så sätt bli lite sport-synsk. Om man vet ungefär vad som kommer att hända så kan man med lite tajming fånga just det intressanta ögonblicket. Man har då också ofta mer tid att tänka på saker som komposition, ljus och exponering (och ett i övrigt lugnare arbetssätt). I snabba sporter där man vill ha en "fart-effekt" genom panorering är detta egentligen det enda sättet.

Moderna kameror är fantastiska och de flesta duger gott för sport-foto på instegsnivå. Titta bara på alla fantastiska bilder som finns här på fotosidan. Merparten av dessa är inte tagna med über-utrustning.

Mitt råd till dig är att skaffa en kamera, mindre viktigt vilken, och ge dig ut för att fotografera. Lär dig hur hantverket går till och du kommer att klara dig bra. Förr eller senare kommer pryl-djävulen att drabba dig och du kommer att vilja byta grejjer ändå (och då tycker jag att du ska börja med objektiven och inte själva kameran).
Att påstå att du kan köpa en speciell kamera och ta bilder av proffskvalitet direkt tycker jag är att förringa hantverket. Det tar tid och övning att bli en duktig fotograf.

En annan sak som jag kan rekommendera är att investera i en (eller två) bra bok, att läsa den, och att använda tipsen. Till att börja med är en bok som beskriver hur en kamera fungerar bra. Därefter rekommenderar jag en bok som beskriver hur bilder fungerar. "Konsten att ta vinnande bilder" av Göran Segeholm är en sådan, jag har läst den och jag återkommer ofta till den för att få inspiration och tips när jag kör fast.

Ett tips: mjukvara för bildbehandling behöver faktiskt inte kosta skjortan, den kan också vara gratis. Kolla in programmet "the Gimp", det är gratis och finns för Windows och Linux (och kanske för Mac).

Så, tjacka en kamera och börja plåta!
 

fridahjelm

Ny medlem
ja har en nikonD3000 och den fungerar jätte bra i sportsammanhang , ställer man bara in den rätt så att de är kort slutar tid osv så går den jätte bra . Och den är inte dyr heller.
 

crilee

Medlem
Har budat nu lite på olika kameror.. men det har inte blivit något napp.

Men det är ju tur det,, för jag har luskat runt lite och var inne på Japanphoto för att känna på pentax k7. Fyfasiken vilken skön kamera!

Ska nog in imorgon och befria dom från en!

Konstigt bara att ingen har rekomenderat den här! Fins det ngn anledning till det eller är det bara att köra?
 

Mesch

Aktiv medlem
Har budat nu lite på olika kameror.. men det har inte blivit något napp.

Men det är ju tur det,, för jag har luskat runt lite och var inne på Japanphoto för att känna på pentax k7. Fyfasiken vilken skön kamera!

Ska nog in imorgon och befria dom från en!

Konstigt bara att ingen har rekomenderat den här! Fins det ngn anledning till det eller är det bara att köra?
Nope, egentligen inte. Tråden har ju centrerat kring Pro-hus och det är nog en av anledningarna. Sedan har väl ingen Pentax-fans varit med i tråden heller :)

K7:an verkar vara en helskön kamera. Jag har ingen erfarenhet av Pentax över huvud taget så....
 
ANNONS