Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Telezoom till min EOS450D! Tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gamila76

Ny medlem
Hej!

Jag vill köpa mig ett objektiv till min 450D som jag vill använda till poträttbilder men även kunna fota flygplan, djur mm på lite håll. Jag funderar på EF-S 55-250/4-5,6 IS, de verkar prisvärda. Tänker jag rätt eller skall jag spana efter något annat och kanske se på något begagnat? Kan tänka mig att lägga ca 3-4000kr. Vore väldigt tacksam för råd och tips!

God kväll,

Camilla
 

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag vill köpa mig ett objektiv till min 450D som jag vill använda till poträttbilder men även kunna fota flygplan, djur mm på lite håll. Jag funderar på EF-S 55-250/4-5,6 IS, de verkar prisvärda. Tänker jag rätt eller skall jag spana efter något annat och kanske se på något begagnat? Kan tänka mig att lägga ca 3-4000kr. Vore väldigt tacksam för råd och tips!

God kväll,

Camilla
Tycker du är inne på helt rätt linje ! 55-250mm är mycket bra för sitt pris snabbt,skarpt och bra bildstabilisering,finns ju också 70-300 IS som är ganska bra ! MVH.
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Hej Camilla. Jag har EF-S 55-250/4-5,6 IS som du funderar på. Jag tror inte du kommer att ångra dig om du köper det.
 

DrSadako

Aktiv medlem
Jag skulle sparat ytterligare några slantar och satsat på ett Canon 70-200 L istället. Det är mycket mer lins för ytterligare litet pengar. Ett begagnat Canon 70-200 4L går att hitta under 5000 kr och är värd varenda krona.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Kan bara dela DrSadako åsikt - det är skillnad på riktigt och ett beg 70-200 f/4L USM är billigt med tanke på vad man får för pengarna och det är roligt att fota med!

Det finns en anledning till att det finns över 1100 registrerade ägare av det objektivt här på FS - det är prisvärt och förbannat bra helt enkelt! Läs recensionerna och skaffa dig en egen uppfattning, det kanske inte är så mycket bättre på pappret, men finns något extra som inte riktigt syns i testerna - färger och kontrast är klart bättre än på många andra objektiv även jämnfört med vissa dyrare alternataiv.
 
Senast ändrad:

Gamila76

Ny medlem
Tack för alla tips!

Jag har nu i princip bestämt mig för att löpa linan ut och köpa ett EF 70-200mm f/4L USM. Frågan är bara om jag skall nöja mig med den eller drämma till med en IS på en gång. Märker jag som amatör verkligen skillnad och i så fall på vad? Det är trots allt en hel del pengar man får skjuta till för att få bildstabilisatorn. Är IS:en nästan "dubbelt så bra" som icke-IS:en?
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Dubbelt så bra är den inte. Men om du ofta plåtar i lite sämre ljus
och på fri hand så är det helt ovärderligt.
Själv är jag inte så där väldigt stadig på handen och det är sällan jag lyckats få riktigt skarpa bilder på mina tidigare objektiv på 135mm och 200mm, om jag inte plåtar på 1/125 eller 1/250 och snabbare tider.
Med mitt 70-200mm F/4.0 IS har jag fått många skarpa bilder på 1/15
Det hade jag aldrig klarat utan IS.
 
ANNONS