Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus PEN E-PL1

Aksel

Aktiv medlem
förrensten. Vilka kostnader tillkommer när man handlar från ebay? Tull och moms? Hur många procent av priset får man lägga till?
 

Thomas_A

Aktiv medlem
Ett problem och en lösning.

Har märkt att fokus inte är så "säker" speciellt med 20 mm f1.7. Misstänker att fokusarean är för stor + att nya firmware ej avsöker hela sin vidd i förstaläget för att bli snabbare. Har nu lagt in mode två på zoom-funktionen, vilket gör att jag får:

tryck 1 gång - > zoomarea dyker upp = fokusområde. Har den satt på 10x som standard, men kan ändras med info 7, 10, 14x om så önskas. Arean är flyttbar fritt (piltangenter). Det gör i princip att man kan switcha mellan två olika fokusareor (stort till litet) med en knapptryckning.

Tryck 1 gång till ->arean zoomas in (vid behov). Tryck en gång till och den går till baka till ovan läge.

Tryck ok -> återgå till normal mode.

Det gör att jag bättre kan fokusera på små saker, och den blir säkrare generellt sett.

Faktiskt väldigt bra, tycker jag.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
LEICA DG MACRO-ELMARIT 45mm / F2.8 ASPH. / MEGA O.I.S.

Goddagens
Jag undrar om det här objektivet är något att köpa till min Pen? http://www.four-thirds.org/en/microft/lense_detail.html#45f2.8
Den har ju bildstabilisator. Det finns ju redan i kameran så kommer dom konkurrera med varandra eller kommer det funka bra ändå?
Är det en bra lins att köpa eller är det bortkastade pengar?

//Askel
Det är en "prime" om man gillar det. Du får ett makro utan att behöva ta till en adapter, stabiliserat dessutom.

Kanske skulle man önska att det hade ƒ/2.0 i ljusstyrka? I så fall hade det med bravur även kunnat tjänstgöra som ett porträttobjektiv, på samma sätt som ZDED 50mm ƒ/2.0 Macro.

Du använder antingen den optiska eller den skiftsensor-baserade bildstabiliseringen, men inte båda tillsammans.

Är makro ditt intresse, samt porträttbrännvidden intressant, och budgeten finns, ja då är det bara att slå till på ett.

Med video som ett viktigt spår för Micro Four Thirds, samt att dessa objektiv även kommer att passa på Panasonics videokameror, så torde andrahandsvärdet och nyttan med dessa optiskt stabiliserade objektiv tala för att det är en god investering.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Bra med lite tips & tricks

Ett problem och en lösning.

Har märkt att fokus inte är så "säker" speciellt med 20 mm f1.7. Misstänker att fokusarean är för stor + att nya firmware ej avsöker hela sin vidd i förstaläget för att bli snabbare. Har nu lagt in mode två på zoom-funktionen, vilket gör att jag får:
...
Det gör att jag bättre kan fokusera på små saker, och den blir säkrare generellt sett.

Faktiskt väldigt bra, tycker jag.
Såg förresten i en kameratest att E-PL1 är snabbare med sin AF ju lättare och snabbare linsgrupperna i objektiven kan förflyttas.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Engelsk recension av E-PL1

E-PL1 verkar ju vara en riktigt trevlig kamera, som ger helt utsökta bilder i JPEG, vilket visas i de här jämförande testerna.

Ser man bara till bildkvaliteten, så är det ingen tvekan om att slå till på en, speciellt nu när det pågår en kampanj där man får med adaptern för klassiska Four Thirds objektiv.

Den elektroniska sökaren som tillbehör är också mycket attraktiv, men den lär ju inte säljas i ett rabatterat kit tillsammans med E-PL1 så länge som E-P2 gör det.

Tror man kan stå ut med att kameran saknar orienteringssensor och fjärrkontroller till drygt 60% av priset för en E-P2, för trots allt är bildresultatet och videomöjligheterna det primära. Hanteringen i övrigt är lika som en kompaktkamera.

Jag vet dock inte hur länge jag skulle stå ut med att lyfta kameran till ögat för att av gammal vana leta efter den optiska sökaren, innan jag skulle beställa den avtagbara elektroniska sökaren.

Ref:
 

Thomas_A

Aktiv medlem
Det bör noteras att EP1/P2/GF1 är bättre lämpad om man är van med mer kontroll.

PL1 är bra för mig dock. Slipper RAW utan kör JPG direkt.


T
 

leffe.j

Aktiv medlem
E-PL1 verkar ju vara en riktigt trevlig kamera, som ger helt utsökta bilder i JPEG, vilket visas i de här jämförande testerna.

Ser man bara till bildkvaliteten, så är det ingen tvekan om att slå till på en, speciellt nu när det pågår en kampanj där man får med adaptern för klassiska Four Thirds objektiv.

Den elektroniska sökaren som tillbehör är också mycket attraktiv, men den lär ju inte säljas i ett rabatterat kit tillsammans med E-PL1 så länge som E-P2 gör det.

Tror man kan stå ut med att kameran saknar orienteringssensor och fjärrkontroller till drygt 60% av priset för en E-P2, för trots allt är bildresultatet och videomöjligheterna det primära. Hanteringen i övrigt är lika som en kompaktkamera.

Jag vet dock inte hur länge jag skulle stå ut med att lyfta kameran till ögat för att av gammal vana leta efter den optiska sökaren, innan jag skulle beställa den avtagbara elektroniska sökaren.

Ref:
Har just köpt mig ett exemplar av E-PL1 och skall nu lära mig den, köpte den med E-PL1 dubbelzoomkit tror jag det hette, för drygt nio tusen kronor med 8 gb minneskort. Nu är jag långt ifrån någon foto expert och tänker inte försöka bli det heller..
Har också en Olympus e-410 sytemkamera och som du skriver så saknar jag verkligen den optiska sökaren, med de jäklarna vill ha drygt 3000 kr för den om jag inte misstar mig.
Bytte för att denna var smidigare och det var fruktansvärt svårt att få tag i delar till E-410, när jag efter fyra veckor inte fått beställt objektiv till E-410 då ledsnade jag och köpte denna. Så har jag tappat bort manualen till E-410 också :)
Nu återstår det bara att se vad detta ger.
 

Escalib

Aktiv medlem
Har just köpt mig ett exemplar av E-PL1 och skall nu lära mig den, köpte den med E-PL1 dubbelzoomkit tror jag det hette, för drygt nio tusen kronor med 8 gb minneskort. Nu är jag långt ifrån någon foto expert och tänker inte försöka bli det heller..
Har också en Olympus e-410 sytemkamera och som du skriver så saknar jag verkligen den optiska sökaren, med de jäklarna vill ha drygt 3000 kr för den om jag inte misstar mig.
Bytte för att denna var smidigare och det var fruktansvärt svårt att få tag i delar till E-410, när jag efter fyra veckor inte fått beställt objektiv till E-410 då ledsnade jag och köpte denna. Så har jag tappat bort manualen till E-410 också :)
Nu återstår det bara att se vad detta ger.
Hm, kan inte riktigt förstå varför det skulle vara problem att hitta objektiv till E-410??

Den tillhör ju Olympus E-system. dvs 4/3-standard, och till den finns det massor av objektiv.

Som exempel:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=MMF-1

Skulle du sen skaffa en adapterring 4/3-OM så kan du använda alla objektiv som ngnsin har gjorts till Olympus analoga systemkameror (i OM-standard)

Lr adapterring 4/3-M42 och du kan använda alla uråldriga objektiv med skruvfattning (sånna som man hittar på loppisar för billig peng för att säljaren ej tror att det går att använda idag ;) )

Ja för all del du kan göra det extremt enkelt för dig själv om du så önskar och skaffa en 4/3-Canon adapterring, då får du minst sagt 100-tals objektiv att välja mellan.

Så tja, objektiv, det finns det.
 

Thomas_A

Aktiv medlem
På Cyberphoto kostar nu VF-2 2290:- mot tidigare 3450:-. Det är en ganska stor prissänkning, och funderar på att beställa en till PL-1.

T
 
ANNONS