Annons

NEF 12 bit vs 14 bit?

Produkter
(logga in för att koppla)

kostersklippor

Aktiv medlem
Så du tycker att det är fritt fram här på Fotosidan att påstå saker utan att kunna visa på evidens och att det är fel att kräva evidens?

Annorlunda uttryckt: Anser du att alla har rätten att påstå vad som helst men ingen skyldighet att vederlägga sina påståenden om någon efterfrågar fakta?
Som jag nämnde tidigare, så är det upp till var och en att här på FS att påstå vad man vill. Det är väl ingen tingsförhandling där man avlägger ed innan man loggar in, Tore?
Ditt andra påstående är annorlunda uttryckt, men säger samma sak som det första.

Slutsats1: ingen på FS är skyldig någon annan på FS något mer än att visa respekt i sina inlägg.
Slutsats 2; Yttrandefriheten ingår som en av Svea Rikes Grundlagar, så det vore väl väldigt konstigt om vi inte fick skriva vad vi ville här på FS (inom FS tillåtna ramar) utan att behöva belägga det med en doktorsavhandling för att du ska bli nöjd, Tore?
Peace;
/Anders
 

Janne B

Aktiv medlem
Nu har det här och där framförts krav på ”bevis” för olika påståenden rörande dittan eller dattan. Jag känner att jag vill reda ut begreppet ”bevis” så att vi möjligen framledes slipper sådana ”påhopp”.

Först tror jag vi måste fastslå vad egentligen bevis är för någonting. Bevis är fakta, fakta som omöjligen går att bortförklara eller betvivla. DNA eller ett fingeravtryck är sådan saker som brukar dyka upp som bevis i olika sammanhang. Nåväl, vad kan man då kalla ett tvärsäkert påstående eller en åsikt av liknande karaktär. Jo, det är någonting som man egentligen borde kalla för partsinlaga. Någon påstår någonting, måhända aldrig så tvärsäkert och tar för givet att han eller hon skall bli trodd. Möjligen önskar man sig en diskussion rörande sin åsikt, men aldrig att denna åsikt kan kallas för bevis hur underbyggd den än är. Nåväl, allt skulle stanna vid detta om inte någon annan påstår att uppfattningen eller uppgiften som denne någon annan framlade är felaktig. Då har vi hamnat i ett dilemma, vem har rätt och vem har fel…..eller har båda fel eller rätt. Naturligtvis underlättar det om den som först påstår någonting tar fram underlag eller dylikt för att styrka sitt påstående, men det är inte helt nödvändigt sett ur ett rent praktiskt perspektiv. Men, hur är det då med den som först påstår att personen ifråga har fel och sedan kräver av den andra parten att framlägga ”bevis” eller på annat sätt styrka sin uppfattning. Har inte den personen lika stor skyldighet i så fall att i sin tur framlägga ”bevis” för att motpartens uppfattning är felaktig. Är det rimligt att den ena parten i ett tvistemål skall avkrävas ”bevis” eller vad man kan kalla det hela utan att själv med ”bevis” styrka sitt påstående om att den andra har fel. Jag tycker det och jag tycker även att det hör till god ton att ta till sig vad andra skriver eller tycker, prova själv och sedan möjligen lägga fram en annan uppfattning eller frågeställning. I förlängningen skulle man knappt kunna föra samtal om vad ämne som helst med en person som hela tiden krävde ”bevis” på allt som framfördes eller diskuterades. Sedan är det en sak att om man vill argumentera rörande en viss sak det styrker ens påståenden högst väsentligt om man även med tester, bilder eller dylikt förklarar vad man menar, eller hur man kommit fram till det man vill säga. Så, här vill jag säga ett man bör sluta slänga ur sig krav på att folk hela tiden ”måste” komma med ”bevis” då detta av många upplevs som störande/stötande och ohyfsat vilket känns rätt onödigt i siter som denna. Skulle man däremot av egen fri vilja och intresse göra detta så blir naturligtvis det hela så mycket mer intressant och lärorikt.
Mvh
JB
 

Falumas

Aktiv medlem
Skulle man däremot av egen fri vilja och intresse göra detta så blir naturligtvis det hela så mycket mer intressant och lärorikt.
Mvh
JB
Jag har i alla fall lärt mig att det är inte bra att springa iväg och fotografera med kameran inställd på -5EV och 12-bitar. Dom fem första bilderna blev rätt mörka.

Det kommer dock inget bevis på att det var dåligt, för då kommer det väl någon som hävdar att svart är fint och att jag borde skicka bilden till slussen för galleriet.

/Karl
 

Mankan G

Aktiv medlem
Ingen vettig människa underexponerar en bild 5 EV. Det intressanta är att jämföra "verkliga" foton tagna på normalt sätt dvs så optimalt exponerat som möjligt och sedan bildbehandlat på samma sätt.
Inte avsiktligt givetvis men det finns tillfällen där kontrasten i motivet gör att man kan få partier som behöver lyftas ordentligt.

En sak som ofta slår mig är att så många har svårt att förstå att andra "fotografer" kan ha andra behov eller vanor än de själva. " Ingen vettig människa underexponerar en bild 5 EV", "ingen behöver mer än 5-6 bps" eller vad det nu kan vara för generella påståenden. Att någon faktiskt HAR behov av +8 bps eller kanske behöver lyfta skuggor 5 steg då och då tycks aldrig ha förståtts. Bara för att ni aldrig behöver det så betyder det inte att det aldrig sker......
 
ANNONS