Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya Canon 60D här

Produkter
(logga in för att koppla)
Igår la jag order på en Canon 60D från Scandinavian Photo. Där fick man kamerahuset + Speedlite 430 EX II + väska, för 9999 kr. Bra pris de!

De har fortfarande kvar det paketet. Jag beställde i söndags kväll, och enligt Postens paketspårning ser det ut att komma fram idag eller möjligen i morgon.

Jag kunde inte motstå möjligheten till trådlös blixtstyrning. :)
 
Jag har också samma konstellation med 70-200 IS 4,0 och jag har 30D nu.
Ja att det är bättre precision i AF´n på 7D förstår jag men att kanske de 9 korslagda skulle räcka, fast
det är väl inte alls samma sytstem på dem då.

Jag har även Canons 400/5,6 och är intresserad av att ha lågt brus och kunna köra på högre iso.

Från en 30D får du lite bättre AF med en 60D men när man följer en flygande fågel o liknande med AI-Servo så är 7D i en helt annan klass, inte riktig som 1D 2N/3, men inte långt ifrån.
Brusmässigt så tycker jag det är helt okey att köra på ISO1600. I vissa lägen funkar det att köra på ISO3200 oxo.
 
Från en 30D får du lite bättre AF med en 60D men när man följer en flygande fågel o liknande med AI-Servo så är 7D i en helt annan klass, inte riktig som 1D 2N/3, men inte långt ifrån.
Brusmässigt så tycker jag det är helt okey att köra på ISO1600. I vissa lägen funkar det att köra på ISO3200 oxo.

Det lutar åt 7D för min del, bara finnanseringen kvar :)
 
Någon som vet skillnaden i brus mellan 60D och 7D, verkar på de bilder jag sett som 60D skulle vara bättre där jag jämfört på 1600 iso.
60D har 9 korslagda AF punkter medans 7D har 19.
Är AF så mycket bättre i 7D?

Kollar man DPREVIEW och enbart tar hänsyn till bruset så är både JPG och RAW filerna mindre brusiga i alla ISO lägena för 7D

/Stefan
 
Hej, har en G10a som jag är nöjd med men siktar på att skaffa en systemkamera för snabbheten (bilder/sek etc) för tex skidåkning.
Frestande att köpa kameran med 18-135 då priset är attraktivt men siktar nog på 15-85 istället.
Tycker dock att "kit-rabatten" känns klen då man väljer detta objektiv, är det för att detta kit är ovanligt?
Klarar mig med G10an till sportlovet så hittills har jag mest kollat prisjakt, men tänker knalla in till fotokungen etc framöver och se vilket pris man kan få.
Tips någon?
 
Ett färskt test av D7000 verkar indikera att 60D och D7000 är mer jämbördiga än många andra gett sken av.

"What does become clear though after shooting for some time with both the D7000 and EOS 60D is how there's less between them than originally thought from the specifications. At launch, the D7000 appeared to trump all but the video capabilities on the EOS 60D, but in our tests, the Canon could shoot continuously for much longer, while enjoying more reliable metering and suffering from no focusing errors"

http://www.cameralabs.com/reviews/Nikon_D7000/verdict.shtml
 
Canon EOS 60D problem

Hade problem med att blixten inte hoppade upp. Använde en extern blixt vilket resulterade i att en microbrytare under högra metaltungan i blixtfästet på kameran fastnade, lyckade pilla upp den med en väldigt liten skruvmejsel. Efter ett tips på ett forum så fixade jag detta. Där stod även att detta var ett gammalt problem men som fortfarande finns kvar på helt nya modeller. Canon ville att jag skulle skicka in den till verkstad men det tänker jag inte göra. Jag vill inte ha min helt nya kamera isärplockad. Handlade naturligvis från den billigaste sidan på nätet, 9100: för kamerahus, vilket innebar och det var jag beredd på att inte få svensk handbok. Vad jag inte var beredd på var att svensk version inte finns att ladda ner. Jag hänvisas av Canon till ett företag som tar 650:-- för en svensk handbok. Dom säger att det kostar att trycka och översätta. Men att skicka med 4 stycken handböcker på diverse sydländska språk kostar inget. Och inte ens engelsk handbok åtminstone. Den hittade jag dock på Canon Australiens sida!!!
 
Hade problem med att blixten inte hoppade upp. Använde en extern blixt vilket resulterade i att en microbrytare under högra metaltungan i blixtfästet på kameran fastnade, lyckade pilla upp den med en väldigt liten skruvmejsel. Efter ett tips på ett forum så fixade jag detta. Där stod även att detta var ett gammalt problem men som fortfarande finns kvar på helt nya modeller. Canon ville att jag skulle skicka in den till verkstad men det tänker jag inte göra. Jag vill inte ha min helt nya kamera isärplockad. Handlade naturligvis från den billigaste sidan på nätet, 9100: för kamerahus, vilket innebar och det var jag beredd på att inte få svensk handbok. Vad jag inte var beredd på var att svensk version inte finns att ladda ner. Jag hänvisas av Canon till ett företag som tar 650:-- för en svensk handbok. Dom säger att det kostar att trycka och översätta. Men att skicka med 4 stycken handböcker på diverse sydländska språk kostar inget. Och inte ens engelsk handbok åtminstone. Den hittade jag dock på Canon Australiens sida!!!

Istället för att spy en massa galla här kunde du själv ha gått in på Canons supportsida (om du inte hittar till den så föreslår jag Google) och laddat ned den Svenska instruktionsboken som pdf:
http://software.canon-europe.com/software/0040148.asp?model=
 
Men det är rätt dåligt av Canon att vid förfrågan inte hänvisa till den nedladdningsbara filen, utan istället till en svindyr tryckt version.
 
Senast ändrad:
ANNONS