Annons

Canon EOS 40D vs 50D

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin-j

Medlem
Jag skulle vilja ha hjälp med att avgöra vilken kamera jag skall uppdatera till.

Vilken är mest prisvärd och vilken har jag mest användning av? Har kollat på begagnade och det skilljer ganska mycket i pris mellan dem.

För nuvarande har jag en 350D med ett 70-200 4L IS, samt ett sigma 18-50 2.8, dock börjar den kännas lite gammal och lite jobbigt att gå in och ändra inställningarna i menyn.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Båda är tämligen pisvärda idag anser jag. 50D har bättre bildskärm och snabbare AF om du har många invalda punkter. I övrig är det inten någon direkt skillnad bortsätt ifrån att 50D har microjustering vilket är bra om man har Sigma objektiv (eller andra fasta objektiv som har frot bakfocus problem)...

Sensorn är lite brusigare på 50D, men med JPEG och en något hårdare brusreducering så upplevs ofta 50D som något mindre brusigare, men de är väldigt lika.

Skärmen ÄR mycket snyggare och med bättre upplösning - mycket livewiev så är det är fördel onekligen.
 

Martin-j

Medlem
Tack för svaret!

Nu är det jag funderar mest på är om det är värt dom extra tusen för en 50D eller om man ska lägga dessa pengar på någon ny glugg eller liknande.
 

Mistah

Aktiv medlem
För ett par månader sedan stod jag inför samma beslut. Mina pengar landade på en 40D, de två faktorerna som vägde över för mig var (enligt dpreview.com) den bättre bildkvaliteten på 40an jämfört med 50an och insåg jag, för mig väldigt relevant, storleken på raw-filerna som var 50% större(!) på 50an. Jag har aldrig saknat den bättre skärmen eller möjligheten till microjustering.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Bara du kan avgöra om det är värt det - jag har insett att vid macrofotografering skulle jag nog ibland uppskatta den bättre skärmen och kanske även den högre upplösningen då det alltid är blixt och med andra ord alltid ISO100 vilket gör att det är lite av ett ickeproblem med bruset.

Men båda är bra, båda är prisvärda.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Sitter på en 40D idag. 50D kändes onödig att uppgradera till. Inget nytt där mer än högre upplösning på sensor och skärm. En hel del slantar med för den.

Imorgon dyker förmodligen min 7D upp. Anledningen till att gå över till den är främst väderskyddet, 8b/s som är bra för HDR-bilder, filmning, autofokusen som jag tänker använda till kravallbilder under dåliga ljusförhållanden och den högra ISO-känsligheten. Upplösningen lär jag nog dra ner till 10Mpx istället för de där 18Mpx om jag inte absolut behöver det.
 

Rapidhour

Aktiv medlem
Hej !

Jag har precis uppgraderat efter ett år med 40d till just
50d. För säkerhets skull så överlappade jag ca 2 veckor
och kunde då jämföra husen.

Fördelar 50d:


# Den superba skärman, nu kan man verkligen
direkt se resultatet och sålla bort oönskat
material. 4ggr så hög upplösning som 40d.

# Livewiev funktionen har förbättrats och är
nu riktigt rolig att använda.

# Menysystemet har förbättrats, snabbats upp.

# De 5 extra megapixlarna ökar förstorings-
möjligheterna, alltså uppcroopning.

# Möjlighet till microjustering, som tidigare
påpekats i tråden.

Fördelar 40d:

# Ett lägre pris.

# Bilderna tar mindre plats på minneskort och
hårddisk.

Brusskillnaderna de två husen emellan är helt försumbara, jag
såg ingen skillnad upp till ISO 3200, nästan fördel 50d, men
alltså mycket marginellt och i jpeg.

Jag anser att det är en ordentlig uppgradering för den relativt
låga summan ca 3000:-, kanske mindre.

Nästa steg blir ju 7d och då kostar det ytterligare 10 000:- !!

Men som tidigare sagts vad en uppgradering är värd är ju alltid
upp till var och en.
 

Rapidhour

Aktiv medlem
I ärlighetens namn så måste jag tillägga att ett batteri håller
ganska mkt längre på 40d i jämfört med 50d.
 

Martin-j

Medlem
Tack för alla svar!

Vet inte om jag blir så mycket klokare på hur jag sak göra!
Det kommer förmodligen bli ekonomin som avgör! Något som jag stört mig massor på är skärmen på min 350D att man inte har en aning om hur bilden ser ut.

Kanske är en 50D man ska sattsa på, eller inte. riktigt svårt!
 

Lindersson

Aktiv medlem
Tack för alla svar!

...Något som jag stört mig massor på är skärmen på min 350D att man inte har en aning om hur bilden ser ut.

Kanske är en 50D man ska sattsa på, eller inte. riktigt svårt!
Jag uppgradera från en 400D till en 50D för ett par månader sedan. Och skillnaderna mellan skärmarna på dem är som natt och dag. På 400D var det omöjligt att se om en bild var skarp osv. på 50D ser du det direkt och slipper att ens ladda in sk***n i datorn.
Vet dock inte hur skärmen på 40D är, om den motsvarar den på 400D eller om det är något mellanting mellan 400:an och 50:an.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Skärmen på 40D är mycket bättre än på 350D, men klart sämre än på 50D.

Dock... Skärmen anväder jag iaf nästan enbart för mf vid macro och kör man inte macro så är värdet klart lägre av den uppenbara förbättringen.
 

Bildknäpp

Medlem
Hej !

Jag har precis uppgraderat efter ett år med 40d till just
50d. För säkerhets skull så överlappade jag ca 2 veckor
och kunde då jämföra husen.

Fördelar 50d:


# Den superba skärman, nu kan man verkligen
direkt se resultatet och sålla bort oönskat
material. 4ggr så hög upplösning som 40d.

# Livewiev funktionen har förbättrats och är
nu riktigt rolig att använda.

# Menysystemet har förbättrats, snabbats upp.

# De 5 extra megapixlarna ökar förstorings-
möjligheterna, alltså uppcroopning.

# Möjlighet till microjustering, som tidigare
påpekats i tråden.

Fördelar 40d:

# Ett lägre pris.

# Bilderna tar mindre plats på minneskort och
hårddisk.

Brusskillnaderna de två husen emellan är helt försumbara, jag
såg ingen skillnad upp till ISO 3200, nästan fördel 50d, men
alltså mycket marginellt och i jpeg.

Jag anser att det är en ordentlig uppgradering för den relativt
låga summan ca 3000:-, kanske mindre.

Nästa steg blir ju 7d och då kostar det ytterligare 10 000:- !!

Men som tidigare sagts vad en uppgradering är värd är ju alltid
upp till var och en.
Hej
År du nöjd med din 50d. Jag köpte en igår (60D blev lite för dyr för pensionen).
Kjell
 
ANNONS