Annons

nikkor 50 mm 1,8 pancake eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Melker Humala

Aktiv medlem
Hej.
Här kan du se och läsa lite om Nikons "pancake" glugg 45/2.8 P

http://www.kenrockwell.com/nikon/45.htm

Fräck design, men ingen bra optisk kvalitet och dessutom opraktisk enligt KR
Mera samlarstatus över den verkar det som...
Inget jag skulle köpa.

Lycka till:)
Nja det är ju i princip en tessar-design vilket innebär få glasytor och därmed minimalt med flare/överstrålning. Dessutom har denna glugg mycket trevlig bokeh. Skärpa är ju inte den enda parameter man kan bedöma en glugg på. Nu håller jag väl med om att det är en väldigt speciell glugg men är man intresserad av den så vet man oftast vad det är.

Vad gäller övriga 50mm objektiv i tråden så är faktiskt inte någon av dem ett sk "pancake" även om 50mm serie E är väldigt litet och inte så långt ifrån i storlek.

Som parhäst till en Nikon utan motor i huset så är ingen av dem idealisk utom möjligen AFS 50mm 1.4 men den faller ju på storlek och pris. Som så många andra i tråden så föreslår jag AFS 35mm 1.8 som alternativ det är visserligen inte 50mm men det fungerar utan begränsningar. I andra hand AF 50mm 1.8 då fungerar ljusmätning men inte AF. De helmanuella tja visst kan man använda dem som föreslagits tidigare i tråden men det finns nog stor risk att de hamnar i byrålådan då de är rätt knöliga att använda.

M
 

Hambern

Aktiv medlem
50 mm passar väl bättre till porträttfoto? Vad jag har hört iallafall.. och sen är det såklart priset som lockar också! :)
Jo till porträttfoto är 50mm bättre än 35mm (även om jag personligen föredrar 35mm även till porträtt eftersom man då får in mer kontext i bilden, vilket ofta säger mer om personen än bara ansiktet). Men för traditionellt porträttfoto á la ID-kort är 50mm bättre än 35mm. Men det är också det enda området där 50mm-objektiven är bättre än 35mm. 35mm är verkligen vansinnigt skarpt vidöppet vilket man inte kan säga om 50mm 1.8D.

Här kommer ett porträtt jag tagit med mitt 35mm. Tycker att det fungerar ypperligt: http://www.kretiochpleti.se/files/upload/1/fia_ar_sot.jpg
 

perstromgren

Aktiv medlem
Okej, så det är AF-S och AF-I jag ska kika efter om jag vill ha all funktionalitet till min kamera! :)
Men nu stötte jag på ett annat 50mm objektiv, med benämningen Nikon AIS 50 mm 1,8 mf
se här:
http://www.tradera.com/Nikon-AIS-50-1-8-mf-i-fint-skick-en-klassiker-auktion_301999_128753367

Hur är det med detta objektiv då? Någon som har koll?
Manuell fokus och ingen mätning. Om det var det du ville veta. Ett gammalt fint objektiv, annars.

Per.
 

Stig-Magnus

Ny medlem
Klassiska Nikonobjektiv på DX

Har nyligen köpt två klasssiska Nikonobjektiv. E-seriens 100mm/2,8 och makrolinsen 55mm/3,5. Dessa fungerar bra på min D5000, men bara för föremål på nära avstånd, allt långre bort än 3 meter blir oskarpt. Oändlighetsläget fungerar inte på något av gluggarna. Skall man ha någon mellanring?
Stig-Magnus
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Har nyligen köpt två klasssiska Nikonobjektiv. E-seriens 100mm/2,8 och makrolinsen 55mm/3,5. Dessa fungerar bra på min D5000, men bara för föremål på nära avstånd, allt långre bort än 3 meter blir oskarpt. Oändlighetsläget fungerar inte på något av gluggarna. Skall man ha någon mellanring?
Stig-Magnus
Hej!

Jag har själv en gammal Micro 55/3,5 som jag kört på D70, D200, D2H och D3 och den ger definitivt skärpa bortom 3 meter. Jag kör även en lika gammal 105/2,5 som ger fullkomligt underbar skärpa.

Låter oerhört märkligt att du inte får oändlighetsfokus på dina gamla objektiv ... Hade det varit en enda objektiv så hade jag misstänkt att det helt enkelt skulle behöva en vända hos en verkstad, men två olika objektiv som ger samma fenomen ... Ytterst märkligt.
 
ANNONS