Annons

Vilket vidvinkelobjektiv?

felixus

Medlem
Jag är ute efter ett vidvinkelobjektiv till min canon 550d och har fått upp ögonen för

Canon EF-s 10-22mm
Tokina 11-16mm
Sigma 8-16mm

Fördelar/nackdelar?
 

bengt-re

Aktiv medlem
Samyang 14mm?
Tamron AF SP 10-24/3,5-4,5 ? Tamronen har fått bra kritik för motljusegenskaper och ger lite större område gentemot de andra och är nog det objektivitet som jag hade valt för att filma med APS-C kamera - för att filma med så gör inte optiska problemenen som objektivitet har något och jag anser att fördelarna väger över, men det är bara en åsikt.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tycker de som TS själv satte upp var bäst. Samyang 14/2,8 är bra till FF, men zoomarna är mer flexibla och ger mer vidvinkel på crop. Enl tester är Tamron 10-24 bland de minst skarpa av crop vidvinkelobjektiven.

Canon 10-22: Ganska skarp. Bra motljusegenskaper. Lite dyr jämfört med konkurrenterna: mindre vidvinkel än Sigmat och sämre ljusstyrka än Tokina.

Sigma 8-16: mest vidvinkel. Sämre motljusegensker än Canon.

Tokina 11-66: bäst ljusstyrka. Sämre motljusegenskaper än Canon. Snävt zoomomfång.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Hur skarpt behöver ett objektiv vara för 2 Mpixel? Tamron 10-24 är inte bäst, men vette tusan om det inte kan vara bästa vidvinkelfilmobjketivet för APS-C ändå?!
 

bengt-re

Aktiv medlem
Det står inte att TS bara skall filma. De andra har bättre skärpa än detta Tamronobjektiv.
Nej, det är klart - skall man fota så har det vissa brister, men även en del styrkor - det är oaktat vilket ett bra objektiv som jag anser vara lite nerskrivet. Men men, jag har ingen orsak att propagera vidare för det Tamron betalar mig ändå inte för att göra reklam för deras produkter ;)
 
ANNONS