Annons

Lokaltidning tar bilder från "hemsidorna"

Produkter
(logga in för att koppla)

Mankan G

Aktiv medlem
Tidningar är inte ädla. De gör vad som helst för att sälja lösnummer och annonser. Det är det ENDA som räknas i slutändan. Sedan får journalisterna ha hur ädla intentioner som helst
 

PMD

Aktiv medlem
När man skriver att tidningarna inte är ädla så ger man intryck av att man tycker att de är lite småskumma, men så är det inte nödvändigtvis. Det är inget oädelt med att tjäna pengar på ett ärligt sätt.
 

KGS

Aktiv medlem
Tänkte bara låta eventuellt intresserade veta att det var ett bra möte där jag fick en ursäkt för det inträffade och efter en kort förhandling kom överens om fler publiceringar framöver till nytta för laget, mig och tidningen.

Från den här historien kan man dra slutsatsen att det lätt händer att en tidning tror att det är OK att använda bilder på en idrottsförenings web bara de idrottande får synas i deras tidning. Lätt glömmer man att det är fotografen som har rättigheten. I flera fall tror jag att web-ansvarig på en idrottsförening lättvindigt säger OK till publicering, utan att förstå att de inte har rätt att ge vidare någon rättighet alls.

Kan vara bra att ha i åtanke för de som fotograferar sport eller kultur ideellt, som hamnar på någon förenings-web och som kan ha ett värde för andra användare.

För egen del har jag börjat med watermark på allt jag lägger på nätet från och med nu, och aldrig i särskilt hög upplösning. Då kan en intressent kontakta mig, och en seriös användare vill ändå ha den högupplösta kopian.

(Sen kanske vi ska ta diskussionen om vad som är skäligt pris fr en bild, och om man kan leva av det i en egen, ny tråd?)
Vad betalade de för de "stulna" bilderna och vad betalar de för framtida bilder?
 

Nichlas_S

Aktiv medlem
Ja tidningar är 2000 talets bil/hästhandlare!

Dom tror att om dom gör ett hemma hos reportage och får tex ider på inredning eller recept etc etc osv så är det gratis för dom så klart och tar det för givet, sen tar dom själva betalt för att förmedla dessa inrednings ider och recept etc etc... Och så surar dom i hop som små barn när man säger att "visst kan du göra ett reportage om detta och få ider eller recept för en summa av $$$$:- så får du intervju ider etc och får ta bilder.... jag tjänar på det du tidningen tjänar på det och konsumenten får betala... Som vilken tillverkning försäljnings rörelse som helst i världen.... Men inte tidningar! nej då skall man ställa upp gratis och så står dom och lipar och skriker om journalistens heder och att dom inte betalar för nyheter det skall vara etc etc... Dra åt skogen och hitta någon annan stackare som du kan lura av detta gratis.. Eller öppna lädret så skall vi komma överens och göra en kanon affär där vi alla tjänar både pengar och publicitet/försäljning....

Dom måste inse att samhället funkar inte som dom vill utan som vi skapat det...

Skvaller pressen har fattat det hela, vad man än må tycka om dom så inser dom att man måste köpa eller själv tillverka en vara för att sälja den och tjäna pengar själv...
 

ulfboo

Aktiv medlem
Hästhandlande bilskojare

Ja tidningar är 2000 talets bil/hästhandlare!

Dom tror att om dom gör ett hemma hos reportage och får tex ider på inredning eller recept etc etc osv så är det gratis för dom så klart och tar det för givet, sen tar dom själva betalt för att förmedla dessa inrednings ider och recept etc etc... Och så surar dom i hop som små barn när man säger att "visst kan du göra ett reportage om detta och få ider eller recept för en summa av $$$$:- så får du intervju ider etc och får ta bilder.... jag tjänar på det du tidningen tjänar på det och konsumenten får betala... Som vilken tillverkning försäljnings rörelse som helst i världen.... Men inte tidningar! nej då skall man ställa upp gratis och så står dom och lipar och skriker om journalistens heder och att dom inte betalar för nyheter det skall vara etc etc... Dra åt skogen och hitta någon annan stackare som du kan lura av detta gratis.. Eller öppna lädret så skall vi komma överens och göra en kanon affär där vi alla tjänar både pengar och publicitet/försäljning....

Dom måste inse att samhället funkar inte som dom vill utan som vi skapat det...

Skvaller pressen har fattat det hela, vad man än må tycka om dom så inser dom att man måste köpa eller själv tillverka en vara för att sälja den och tjäna pengar själv...
Det finns ingen seriös tidning, inte ens kvällstidningarna som betalar folk för intervjuer eller hemma-hos. Jag vet inte hur din bild ser ut men den verkar inte vara förankrad i verkligheten. Just nu så debatteras det i branschpressen att ett produktionsbolag försökte få Fredrik Virtanen att skriva om programmet True Talent "mot ersättning" vilket han så klart vägrade att göra.

Är det något som luktar hästhandlarmentalitet och bilhandlarjunk så är det innebörden i inlägget du skrev.
 

Nichlas_S

Aktiv medlem
Det finns ingen seriös tidning, inte ens kvällstidningarna som betalar folk för intervjuer eller hemma-hos. Jag vet inte hur din bild ser ut men den verkar inte vara förankrad i verkligheten. Just nu så debatteras det i branschpressen att ett produktionsbolag försökte få Fredrik Virtanen att skriva om programmet True Talent "mot ersättning" vilket han så klart vägrade att göra.

Är det något som luktar hästhandlarmentalitet och bilhandlarjunk så är det innebörden i inlägget du skrev.

Nej du har så rätt i det du säger
.. ibörjan.. Dom betalar inte för tex "hemma hos" reportage där dom själva kontaktat den kända koken eler inredaren eller liknande för att göra en artikel som säljer och inbringar pengar till tidningen/kvällspressen....

Och det är ju det som jag angriper? varför i helsike skall en kvällstidning tex tro att dom gratis kan ringa en person och ta upp dennes tid samt få gratis tips och ider tex recept och sedan själva sälja det för att tjäna pengar? Förklara för mig varför man skall ge bort en vara gratis för att någon sen skall tjäna på det?
Möjligen för publicitet för dom som är ute efter det, och då är det de dom får som "betalning"

Observera att nyheter så som TT etc är inte involverat i detta.. Dock vet jag med 100% säkerhet att båda dom stora skit.. förlåt kvällstidningarna gärna betalar för att intervjua personer vars släkting till exempel blivit mördad eller råkat ut för annat brott som dom anser dom kan skriva om som folk köper och vill läsa... Så dina argument att tidningar inte betalar undrar jag va du fått i från? kanske är det en dröm från en forna journalist att man skall kunna få saker gratis sen sälja dom för att endast själv tjäna pengar?
Lite av samma mentalitet som dom verkar ha ang bilder med... Vilket även bevisats här och på andra ställen gång på gång.
 

bng

Aktiv medlem
Fick betalt med dubbel taxa för de redan olovligen införda bilderna, och avtal om ett pris per bild och reseersättning för uppdrag framöver. Inga pengar som förändrar min ekonomi, men principiellt rätt och seriöst ändå.

Ersättningarna verkar vara låga generellt för bilder till tidningar tycker jag, Men det är ett ämne som förtjänar en egen diskussion, som kanske redan har avhandlats flera gånger...
 

ulfboo

Aktiv medlem
Nej du har så rätt i det du säger
.. ibörjan.. Dom betalar inte för tex "hemma hos" reportage där dom själva kontaktat den kända koken eler inredaren eller liknande för att göra en artikel som säljer och inbringar pengar till tidningen/kvällspressen....

Och det är ju det som jag angriper? varför i helsike skall en kvällstidning tex tro att dom gratis kan ringa en person och ta upp dennes tid samt få gratis tips och ider tex recept och sedan själva sälja det för att tjäna pengar? Förklara för mig varför man skall ge bort en vara gratis för att någon sen skall tjäna på det?
Möjligen för publicitet för dom som är ute efter det, och då är det de dom får som "betalning"

Observera att nyheter så som TT etc är inte involverat i detta.. Dock vet jag med 100% säkerhet att båda dom stora skit.. förlåt kvällstidningarna gärna betalar för att intervjua personer vars släkting till exempel blivit mördad eller råkat ut för annat brott som dom anser dom kan skriva om som folk köper och vill läsa... Så dina argument att tidningar inte betalar undrar jag va du fått i från? kanske är det en dröm från en forna journalist att man skall kunna få saker gratis sen sälja dom för att endast själv tjäna pengar?
Lite av samma mentalitet som dom verkar ha ang bilder med... Vilket även bevisats här och på andra ställen gång på gång.
Jag tänker inte battla med dig, du så hopplöst fel ute. Tack och lov så är du väldigt ensam om din uppfattning om att intervjuer och insamlande av information ska utföras som geschäft. Ju mer du betalar desto mer sanning får du. Strider rätt fett mot grundlagen och strävan efter en fri press. Och ska fotbollsspelare ha betalt när tidningar tjänar pengar på att intervjua den efter matcherna? Inte ens ditt mest konspiratoriska exempel stämmer. Inga tidningar, inte heller kvällstidningarna, betalar för intervjuer. Däremot för nyhetstips och för bilder. Det är en liten bransch och med över 20 års erfarenhet av dagspress i Stockholm så har jag koll.
Det handlar inte om att "få saker gratis och sälja dom vidare" Journalistik är mer än så.

Roger, over and out:.
 

Tomasz

Aktiv medlem
...
Det handlar inte om att "få saker gratis och sälja dom vidare" Journalistik är mer än så.

Roger, over and out:.
Men varför har de så svårt att betala för bilder tagna av personer som inte är tidningens anställda? Är det något kall som säger att sanningen ska fram till varje pris? Fast det priset får då någon annan stå för: Fotografen.
Att sno bilder från en hemsida "för att det går" tycker jag är som att få för mycket växel tillbaka i kassan på konsum och gå därifrån utan att säga något, man vet att man borde säga till (prata med fotografen) men man gör det inte.
 

pechblande

Aktiv medlem
Men varför har de så svårt att betala för bilder tagna av personer som inte är tidningens anställda? Är det något kall som säger att sanningen ska fram till varje pris? Fast det priset får då någon annan stå för: Fotografen.
Att sno bilder från en hemsida "för att det går" tycker jag är som att få för mycket växel tillbaka i kassan på konsum och gå därifrån utan att säga något, man vet att man borde säga till (prata med fotografen) men man gör det inte.
Lite meningslöst att rycka ett citat ur en text som inte alls behandlar ämnet (utan det bizarra bispåret) och hoppa på ulfboo som om det inlägget hade försvarat bildstjälandet, eller?
 
ANNONS