Annons

Batterigrepp till Canon 7D - kvalité?

Produkter
(logga in för att koppla)

nivas

Aktiv medlem
Så var vi ur spår igen...
Meningen med mitt inlägg ovan var att komma med lite real-life iaktagelser om greppet, jag tror att det finns en annan tråd om vädertätning i allmänhet.
Naturligtvis är kameran mycket bättre tätad utan grepp. Anledningen till att jag envisas att köra med grepp är att då kan jag ha handlovsremmen E1 vilket gör att man får bättre koll på kameran i en gungande och hoppande båt.
Bifogar en bild som exempel, liknande vattenkaskader fick vi även i vår följebåt på oss.
Ja, enpunkts AF-Servot är bra...
 

Bilagor

  • 40.2 KB Visningar: 486

Leif Lillandt

Aktiv medlem
7D regntätad eller inte?

I varje fall var jag ute på ett rally (Kungsör) i höstas och det regnade mer eller mindre, och då slutade joysticken fungera, men den fick liv igen efter ett antal timmar i stugvärmen.

70-200-objektivet fick imma innanför UV-filtret, dessutom fick jag, när jag hade kommit hem, imma på linsen in mot kamerahuset, vilket gjorde att jag trodde att autofokusen hade lagt av...

Då var det dags att fundera på konstruktioner med tejpade plastpåsar eller annan utrsutning.

I annan tråd finns det fler som erfarit att joysticken lagt av, men börjat fungera igen efter "torkning".
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Utvecklingen går iaf framåt. Även om 60D är mindre tätad än 7D (bara kring batteri och minneskort) så har batterigreppet en betydligt bättre konstruktion. Istället för en stor lucka så är det en släde som på 1D-husen med ett rejält vred. Öppningen är mindre och förslutningen är tajtare.
 

peolund

Aktiv medlem
7D regntätad eller inte?

I varje fall var jag ute på ett rally (Kungsör) i höstas och det regnade mer eller mindre, och då slutade joysticken fungera, men den fick liv igen efter ett antal timmar i stugvärmen.

70-200-objektivet fick imma innanför UV-filtret, dessutom fick jag, när jag hade kommit hem, imma på linsen in mot kamerahuset, vilket gjorde att jag trodde att autofokusen hade lagt av...

Då var det dags att fundera på konstruktioner med tejpade plastpåsar eller annan utrsutning.

I annan tråd finns det fler som erfarit att joysticken lagt av, men börjat fungera igen efter "torkning".
Startade den inte efter en restart av kameran?
 

Pixelinho

Aktiv medlem
Vad är syftet med ett batterigrepp? Man fäster ett externt batteri vid kameran som räcker längre än kamerans inbyggda, och som gör kameran lite tyngre. Finns det några andra fördelar (om nu en tyngre kamera är en fördel), eller varför vill man ha ett batterigrepp?

Tack.
 

PMD

Aktiv medlem
Det brukar sitta en avtryckare och lite andra knappar och eventuellt en ratt i ena änden av greppet så att man bekvämare kan ta stående bilder.

Den stora nackdelen är att kameran blir bra mycket större och otympligare. Om man bara vill ha längre batteritid så kan man istället ha med ett extra batteri i fickan eller kameraväskan.
 

nivas

Aktiv medlem
Vad är syftet med ett batterigrepp? Man fäster ett externt batteri vid kameran som räcker längre än kamerans inbyggda, och som gör kameran lite tyngre. Finns det några andra fördelar (om nu en tyngre kamera är en fördel), eller varför vill man ha ett batterigrepp?

Tack.
För oss som fotar mycket utan stativ så är den största fördelen att man får lite mer kamera att greppa nävarna runt.
 

Leif Lillandt

Aktiv medlem
Startade den inte efter en restart av kameran?
Jag provade ju inte det. Jag blev väl mest "trött"... nya problem igen... tänkte jag närmast.

Det var inte ända som hände denna regniga dag, plånboken låg i vatten i tankväskan på hojen, och körkortet, min raritet från 1976, blev också skadat, så nu måste jag så småningom ha nytt körkort också... Körkortet (finskt) som var/är giltigt till 2022. Nu får jag ett svenskt som bara är giltigt till 2020, och inte är det gratis heller, men billigt i jämförelse med en blöt kamera.
 

SINGO

Aktiv medlem
Om det är som BG-E2N är det inte mycket att hänga i julgranen. Bättre med knappar kanske för E2 var kass på senare kameror som 40D-50D då knapparna var olik de på kameran.

Jag kan inte förstå varför Canon inte gör ett batterigrepp som ser ut som WFT-E5, utan pinnen in i kameran. Nikon lyckades med det för flera år sedan. Fördelen är när man inte har den på kameran så är den lättpackad och ingen plastgrej som man är rädd att ska gå av. Dessutom får man plats med tre batterier i kameran!
 

apersson850

Aktiv medlem
BG-E2 och BG-E2N har identiska knappar. Dumt nog, för BG-E2N kom tillsammans med 40D, för att matcha den då något bättre tätningen (än 30D) som 40D hade. Men av någon anledning ville Canon att greppet skulle vara bakåtkompatibelt några generationer också, så de satte inte dit någon AF-ON på BG-E2N, trots att den infördes på 40D (och 1D Mark III, men den har ju alltid höjdavtryckare).

"Pinnen" på batterigreppet ser jag inte som något problem, för jag tar inte av det. Jo, på min 7D, när jag använder WFT-E5B istället.
Nä, pinnen är istället en fördel, för den innebär att man inte behöver ta av greppet någonsin för att byta något batteri. Det måste man göra med WFT-E5B. Om nissarna på Nikon gjorde ett vanligt batterigrepp utan motsvarande pinne var det nog dagen efter en bra fest, för det verkar mer än lovligt knäppt.

Släde istället för dörr baktill hade redan greppet på min 400D.
 

SINGO

Aktiv medlem
Om nissarna på Nikon gjorde ett vanligt batterigrepp utan motsvarande pinne var det nog dagen efter en bra fest, för det verkar mer än lovligt knäppt.

Släde istället för dörr baktill hade redan greppet på min 400D.
Jag tycker nikons version var bättre när jag körde det systemet. Batteriet i kameran byter man ytterst sällan, det är som en extra backup vad gäller ström (förutsett att man ställt in att kameran skall använda batterigreppets först). Men jag kan förstå att det blir knäppt på WFT-E5 då man inte har någon ström från batterigreppet för att köra kameran. Sen var Nikons smidigare att packa i väskan... och D2/D3/D4-batterier var trevligt. Tänk om man skulle kunna köra 7D på 1D-batterier...
 
ANNONS