Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

softbox - blixt eller konstant belysning?

Produkter
(logga in för att koppla)

pellepiano

Aktiv medlem
Om blixtarnas lägsta nivå är för hög för önskat bländarvärde kan man sätta på ett gråfilter på objektivet. Finns i alla möjliga styrkor och även steglösa från noll till becksvart.
 

rwiklund

Medlem
Jo det går alltid att lösa.
Men bäst om man slipper.
ND-filter på kameran kan orsaka att auto-fokusen inte funkar.
Bättre då att sätta ett ND-filter på blixten.
Finns stora på som passar upp till 1,2m bredd.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
De finns lite här och där tex ... hos ...

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=371268

... nästan overkligt billiga verkar fyndfirman vara ... https://www.fyndfirman.se/studioset-2-x-blixthuvud-2-x-stativ-6-x-paraply
Fyndfirman verkar som du säger, nästan vara för bra för att vara sann. Någon som har erfarenhet av detta paket ?

Sedan är det ju så att man får vad man betalar för. Någon som har tips på produkter/återförsäljare om man vill gå upp i kvalité utan att bli ruinerad ?
 

Janne H

Aktiv medlem

Tony johansson

Aktiv medlem
Laddtid vid full effekt 3 s....detta plus att blixtröret sitter försänkt i en ¨std ¨reflektor som alltså inte går att ta bort, gör nog detta till ett mindre bra val.

Elinchrom gör numera även riktigt billiga små studioblixtar;
http://www.aifo.se/elinchrom-studioblixtar/elinchrom-d-lite-rx-one/#2
Det blir till att lägga pannan i i djupa veck, som alltid innan jag bestämmer mig för en investering.Tackar för detta förslag i debatten iaf...
 

snap01

Aktiv medlem
Om blixtarnas lägsta nivå är för hög för önskat bländarvärde kan man sätta på ett gråfilter på objektivet. Finns i alla möjliga styrkor och även steglösa från noll till becksvart.
det är tyvärr inte optimalt. Svårt att sätta skärpan med tex 85mm 1,4 även utan ett mörkt Nd filter på optiken. Jag körde nyligen ett större företagsjobb med porträtt på 20 pers o ville ha snyggt skärpesläpp så mina 1000w kunde jag glömma. Använde 250w Brx från elinchrome o 500 w från hensel som kan ställas i 16 steg trots det var jag tvungen att köra nd filter 4.
Valet man har annars är att täcka tex softboxar etc med gelatin Nd men det blir struligt värre så jag kommer köpa 3 st riktigt ljussvaga blixtar som komplement till mina 250.500.1000w. Dom jag klurar på är dessa

http://shop.aifo.se/sv/Start/Elinchrom/Studioblixtar/Kompaktblixtar/D-Lite_One/Elinchrom_D-Lite_RX_ONE?id=EL-20485
 

J O Härnström

Aktiv medlem
VT-200blixtarna har 6 stegs omfång ned till 6Ws.
Större boxar och längre avstånd till boxarna minskar ljusstyrkan drastiskt.

(Det borde även gå att hitta vit/neutral nylonväv av samma typ som diffussorna och klippa till "dämpare" av. Eller duk av papper.)
 

snap01

Aktiv medlem
Just inhandlat 3 st i en svart Elinväska, små o nästan löjligt lätta.
Lite plastiga men vill man ha låg effekt verkar de funka ypperligt :)
väskan som ingick i paketet med tex mina BXR blixtar är rätt värdelös den är helt enkelt för tajt o tyget runt dragkedjan pajade efter första jobbet samt den rymmer knappt två blixtar. Vad köpte du för väska var det hos aifo den med?

vill man köra stora bländare så finns det inte så mycket annat att välj om man kör elinchrome för även deras pro serie går inte i mer än 6 steg o mina BXR går i 5.
Tycker dom verkar vara helt ok o kommer inhandla 3 st imorgon.
 

Janne H

Aktiv medlem
väskan som ingick i paketet med tex mina BXR blixtar är rätt värdelös den är helt enkelt för tajt o tyget runt dragkedjan pajade efter första jobbet samt den rymmer knappt två blixtar. Vad köpte du för väska var det hos aifo den med?

vill man köra stora bländare så finns det inte så mycket annat att välj om man kör elinchrome för även deras pro serie går inte i mer än 6 steg o mina BXR går i 5.
Tycker dom verkar vara helt ok o kommer inhandla 3 st imorgon.
Jag köpte deras stora svarta plastväska som rymmer tre st RX 600, lite tomt m bara tre små blixtar men då finns plats över till lita annat smått o gott :)
 
ANNONS