Annons

Köpa Nikon d800, Nikon 300/2,8 och tc

SINGO

Aktiv medlem
Jämför du 100% crop så jämför du äpplen och päron. 24 P-mpix är för övrigt riktigt högt.
Ok, vad menar du? En pixel är en pixel oavsett var den sitter. 24 mpixel är mycket men bara 67% av 36. Man kan väl inte förvänta sig att få en D600 om man köper en D800?

Men seriöst, visst är det så att sensorn ger helheten. Men fler pixlar borde ge större detaljrikedom och det upplever inte jag.
 

beetle

Aktiv medlem
Köpte en "gammal" D200 härom veckan, hade en gammal manuell Nikkor 300/4.5 sen tidigare och sen hittade jag en teleconverter TC-200 i gömmorna :) Kan det bli en bra fågelskådarkombination måntro? Kanske fel tråd men jag postar det ändå :)
 

correctamundo

Aktiv medlem
Ok, vad menar du? En pixel är en pixel oavsett var den sitter. 24 mpixel är mycket men bara 67% av 36. Man kan väl inte förvänta sig att få en D600 om man köper en D800?

Men seriöst, visst är det så att sensorn ger helheten. Men fler pixlar borde ge större detaljrikedom och det upplever inte jag.
Du får inte 24 P-mpix på varken D600 eller 5D3. 5D3 ger med canons 300:a 22 P-mpix. Din D300 ger 10 har jag för mig. Om du betraktar bilden i hundra 100% så får du en helt annan förstoring på D800 än de andra kamerorna.

Men visst om du tycker att det blev sämre med D800 så var det ju lika bra att du lämnade tillbaks den. Resten av världen har förvisso en annan uppfattning...
 

SINGO

Aktiv medlem
10 mp, då stämmer det rätt bra att jag inte direkt upplever någon förbättring. D800 i dx mode ger samma upplösning.
 

p_stman

Aktiv medlem
Till TS, om du seriöst ska fota fåglar rekommenderar jag D7100, det ger dig flest pixlar på objektet pga högre pixeldensitet.
skärpan är super i den pga avsaknaden av AA filter.

jag kan nästan garantera att du får bättre bilder med D7100 vid fågelfotografering.
autofokusen är samma som D800 och vid hård beskärning eller fotografering i DX mode tjänat du inget på den bättre ISO prestandan som FF ger över DX. (D800 i DX mode = D7000, båda får 16 MP= båda har samma pixelstorlek.)

Tony Northrup förklarar här: http://www.youtube.com/watch?v=Hbli8lh9Pcw
 

eskil23

Aktiv medlem
Köpte en "gammal" D200 härom veckan, hade en gammal manuell Nikkor 300/4.5 sen tidigare och sen hittade jag en teleconverter TC-200 i gömmorna :) Kan det bli en bra fågelskådarkombination måntro? Kanske fel tråd men jag postar det ändå :)
Att fota fåglar med manuell fokus kan nog bli en utmaning, men eftersom du har prylarna så är det väl bara att ge sig ut och testa. Men för 600mm utan VR så behöver du väl ett stativ också?
 

beetle

Aktiv medlem
Att fota fåglar med manuell fokus kan nog bli en utmaning, men eftersom du har prylarna så är det väl bara att ge sig ut och testa. Men för 600mm utan VR så behöver du väl ett stativ också?
Ja, ett stativ behövs alldeles säkert och manuell fokus kommer säkerligen bli en utmaning. Blir lite som att fota analogt - kunde man förr med film så borde det vara något lättare med denna analoga/digitala kombination :). Funderade på att införskaffa en sökarskiva med snittbild men jag tror inte det funkar med tanke på ljusstyrkan?? Bifogar en bild på ekipaget.....
 

Bilagor

ANNONS