Annons

Canon EF 85mm

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Titta på MTF-staplarna på Photozone (länkat i mitt förra inlägg). Sigman är vrålskarp i mitten, men inte någon match mot Canonen i hörnen.
 

snap01

Aktiv medlem
på en crop sensor tycker jag 85mm blir för långt om du ska ha det till bröllop. När jag körde canon hade jag 85 1,2L o 50mm 1,2L samt zeiss 50 mm. Jag tycker att 50mm är rätt trevlig brännvidd o med crop så blir det ca 80mm. Canons 50mm 1,2L tycker jag hade riktigt snygg bokeh den körde jag en hel del på porträtt men den är dyr o jag skulle inte rek dig den pga prislappen. Däremot kör du manuellt så är inte zeiss 50mm speciellt dyr o den är riktigt trevlig annars om du kan tänka dig en riktigt vass 35mm så har sigma det i sin A variant jag har den själv o den är knivskarp den motsvarar 56mm på din 7D.
denna sigma menar jag
http://www.hegethorns.se/Meny/Foto/Objektiv/Sigma/For_Canon/Sigma_35_1,4_DG_HSM_Art_Canon___USB-docka?id=085126340544
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Första inlägget jag svarar på i en sådan här diskussion. Men kan inte hålla tyst....
Tycker att 85mm/1,2 är den bästa gluggen i hela Canons sortiment, älskar tyngden som gör det lättare att hålla still den, älskar Bokehn på denna gluggen (halva nöjjet på den) och älskar möjligheten med 1,2 i alla fall till en cropkamera som min Eos 1 Mark IV. Sedan får Ken säga vad han vill....
Mvh P-A
 

MrDip

Aktiv medlem
Första inlägget jag svarar på i en sådan här diskussion. Men kan inte hålla tyst....
Tycker att 85mm/1,2 är den bästa gluggen i hela Canons sortiment, älskar tyngden som gör det lättare att hålla still den, älskar Bokehn på denna gluggen (halva nöjjet på den) och älskar möjligheten med 1,2 i alla fall till en cropkamera som min Eos 1 Mark IV. Sedan får Ken säga vad han vill....
Mvh P-A
Håller med, fokus är iofs som många säger seg men jag har plåtat både motorsport och gatufoto från bil med lyckat resultat så den funkar faktiskt även i ganska krävande situationer. Min är dessutom skarp vid 1.2, otroligt häftig glugg.
 
Håller med, fokus är iofs som många säger seg men jag har plåtat både motorsport och gatufoto från bil med lyckat resultat så den funkar faktiskt även i ganska krävande situationer. Min är dessutom skarp vid 1.2, otroligt häftig glugg.
Håller med dig helt, min är också skarp vid 1,2 inte som på 1,6 men ändå crispare
än många andra gluggar man haft. Har många polare som till och med skjuter sport
inomhus med den. Tyngden får man på köpet....;)
MVh P-A
 

StaffanW

Aktiv medlem
Håller med dig helt, min är också skarp vid 1,2 inte som på 1,6 men ändå crispare
än många andra gluggar man haft. Har många polare som till och med skjuter sport
inomhus med den. Tyngden får man på köpet....;)
MVh P-A
Gissar att det är utomhussport (eller väldigt ljus sporthall) dom skjuter med 85/1.2. Jag har provat med 6D (mittpunkten) och 85/1.2 i ridhus, och då jagar bara autofukus fram och tillbaks. Inga problem med tex 70-200, 135/2 eller 200/1.8

Men bortsett från seg AF är objektivet magiskt, helt klart..
Däremot snordyrt, så 85/1.8 (hade tidigare) är absolut mer prisvärt och har dessutom snabb AF.
 

koxa

Aktiv medlem
85/1.8 är helt enkelt ett av Canons bästa objektiv och en av tre anledningar till varför jag har kvar min Canonutrustning (de 2 andra är 135/2L och 400/5.6L). Mer objektiv för pengarna är svårt att hitta!
 
ANNONS