Annons

bra bildskärm till mac?

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Det går tyvärr inte att använda andras skärminställningar (med bra resultat). Alla skärmar bör profileras och om möjligt hårdvarukalibreras. U2413 kan hårdvarukalibreras (endast med i1 Display Pro), medans U2412 bara kan profileras (med vilken kalibrator som helst i och med att det sker helt och hållet i OS).
 

cassidy

Aktiv medlem
Men det är just detta som verkar vara problemet med Dellskärmar till Mac, deras medföljande programvara (kalibrering) finns bara till pc, och jag har ingen lust att köpa tex x-rite colormunki som visst kostar omkring 4000kr. för att kalibrera en skärm för ca 2000kr.

Om det alltså är så att dellskärmar ofta är "skumt inställda från fabrik" och man därför behöver ett kalibreringsprogram, då är Dell inget alternativ för mig, och det är synd för deras u2413 (inte u2412) skulle nog annars vara ett huvudalternativ för mig.
En X-rite Colormunki Display kostar ca 1500.- i Sverige om jag inte minns fel (köpte dock min i USA för motsvarande ca 900.-). Till saken hör att tror man att en Dell skärm för 2000.- kan ge samma bildkvalité som en EIZO för 4-5x mer så behöver man nog vakna och kliva ur sängen ... :)

Personligen tycker jag att 2st 24" plus en kalibrering för ca 5000.- är bra valuta för mig som hobbyfotograf, det jag syftade på med "skumt inställda" var att de två skärmarna skiljde sig åt en hel del sinsemellan vilket gör att jag rakt inte litar på fabriksinställningarna.
 

light

Aktiv medlem
... U2413 kan hårdvarukalibreras (endast med i1 Display Pro)...
Och det programmet kostar ca 2000kr vad jag kan se. Ja, då är kanske inte u2413 något alternativ för mig, vad synd, den skärmen verkar bra annars.

Är det någon som vet vad för slags kalibreringsmöjligheter Eizo FS2333 har? Och finns det t.ex. gratis kalibreringsprogram som är ok?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Och det programmet kostar ca 2000kr vad jag kan se. Ja, då är kanske inte u2413 något alternativ för mig, vad synd, den skärmen verkar bra annars.

Är det någon som vet vad för slags kalibreringsmöjligheter Eizo FS2333 har? Och finns det t.ex. gratis kalibreringsprogram som är ok?
ColorHug ligger på 64 pund. Jag återkommer senare när jag har skärm och Colorhug hur den står sig.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Absolut, men jag har ju inte knappat in något utan det har X-rite gjort så jag har dålig koll på vad du är ute efter.
Vilka värden är det du vill ha och var hittar jag dom?
Sorry, är lite sopig på det där, trodde att gick att översätta till settings på skärmen...

/Ulf
 

jaan v

Aktiv medlem
det finns ett kvalificerat, kompetent och fritt program för kalibrering för såväl osx som övriga vanliga os: dispcalgui
 

Måns H

Aktiv medlem
Super Cal

Jag använde ett sharewareprogram som heter Super Cal för att profilera/kalibrera (vet inte skillnaden) min hemdator Imac 24".

För att få skärmen till andradatorn (Dell 2412) att visa likadan bild knappade jag på den skärmens inställningar medan dom stod sida vid sida.

Eftersom det hela funkar tillräckligt bra för att få printar från Crimson och tryck i tidningar att stämma så räcker det här för mig.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Nu har jag inte hunnit nörda ned mig ordentligt, men såhär upplever jag det än så länge.

Dell u2413 upplevs bra och bra färger redan från början.
Colorhug gjorde allt rött. Det är ett känt fel på bättre skärmar och det finns sätt att ta sig runt det. Felsöker och utvärderar till helgen och mot min bärbara skärm. Ska även testa mot Spyder2 i helgen. Eventuellt köper jag nog en X-Rite i1Display Pro också, så om någon känner till en bra sida från Tyskland eller annat land inom EU som säljer en sådan så hojta till.

X-Rite i1Display Pro klarar bara Windows och OSX, så i så fall kör jag nog ner ett Windows 8 portable och kör mot. Borde sätta rätt färg färgprofil.
 

PeterWem

Aktiv medlem
i1Display kom med posten idag. Tillsammans med mjukvaran från Dell kommunicerar dem ihop och kalibrerade min u2413 riktigt bra ser det ut som. Jag fick ta och installera Windows 8 på en extern disk bara för att sedan återgå till Ubuntu.
 

afe

Aktiv medlem
När skärmen väl är hårdvarukalibrerad borde du också kunna skapa en färgprofil i Ubuntu för att få det ännu bättre, fast det kanske du måste använda ColorHug eller något dylikt för?
 

PeterWem

Aktiv medlem
När skärmen väl är hårdvarukalibrerad borde du också kunna skapa en färgprofil i Ubuntu för att få det ännu bättre, fast det kanske du måste använda ColorHug eller något dylikt för?
Körde med den profil jag fick från Windows, men ärligt talat ser jag inte någon skillnad ifall jag använder den profilen eller ej nu när skärmen är hårdvarukalibrerad.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Min dator med Ubuntu tillsammans med Dell u2413 är så gott som i perfektion nu.
Jag försökte mig på att profilera min bärbara dator (Windows 7) med i1Pro Display. Det gick åt kattsingen. Totalt kontrastlöst och matt. Jag har mycket bättre erfarenheter av Spyder2. Någon inställning jag kan göra för att i1Pro bara ska pilla på färgerna och inte röra kontrasten och ljusstyrkan?
 
ANNONS