Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D7100 vs D700

Produkter
(logga in för att koppla)
Tror du gör ett bra val med D7100.

Jag började själv med en D7000, köpte sen en D700 för att uppgradera till FF. Tyvärr slutade det med att D700:an blev kvar hemma då jag upplevde att jag förlorade för mycket brännvidd, och sen ska man inte glömma att D7100 väger mindre än D700.
 
Jag har läst hela tråden och undrar lite hur gemene man tänker.
Är det teknik på pappret som lockar till val av kamera eller är det den faktiska bildkvalite'n?
Jag har en D70 sedan 12 år och har nu köpt en D7100.
D7100 är ju en fantastisk maskin , men min D70 har ju producerat enormt fina bilder rent tekniskt.
Fullformat har jag ingen som helst erfarenhet av , men är inte FF lite overkill såvida man inte jobbar som proffs?
 
Jag har läst hela tråden och undrar lite hur gemene man tänker.
Är det teknik på pappret som lockar till val av kamera eller är det den faktiska bildkvalite'n?
Jag har en D70 sedan 12 år och har nu köpt en D7100.
D7100 är ju en fantastisk maskin , men min D70 har ju producerat enormt fina bilder rent tekniskt.
Fullformat har jag ingen som helst erfarenhet av , men är inte FF lite overkill såvida man inte jobbar som proffs?
För mig är det nog tekniken som lockar man vill ju alltid ha så nytt som möjligt;) men bildkvaliten blir nog ganska lika på de flesta kameror, mycket har med objektiven att göra. Men skulle inte säga att FF är overkill för det finns kameror som är relativt billiga idag som har några år på nacken men som också levererar mycket fina bilder.
Men den största anledningen till att jag väljer DX igen är för att jag tappar brännvidd samt att objektiven till FF är mycket dyrare. Så jag kommer att uppgradera mig senare när jag tjänar pengar och om jag fortfarande har intresset så att säga. Men just nu så lever jag på studiebidrag så då får en D7100 bli bra.
 
Jag har läst hela tråden och undrar lite hur gemene man tänker.
Är det teknik på pappret som lockar till val av kamera eller är det den faktiska bildkvalite'n?
Jag har en D70 sedan 12 år och har nu köpt en D7100.
D7100 är ju en fantastisk maskin , men min D70 har ju producerat enormt fina bilder rent tekniskt.
Fullformat har jag ingen som helst erfarenhet av , men är inte FF lite overkill såvida man inte jobbar som proffs?

Hej!
Själv reagerar jag på att man talar om "uppgradering" så fort småbildsformatet nämns. Själv har jag då "nedgraderat" eftersom jag sålt av min D800 och behållit min D7100!?

Båda formaten har sina för- och nackdelar och jag känner inte att jag har nedgraderat. D800 blev mer och mer liggande hemma eftersom jag tyckte att D7100 var smidigare att ha med och den ger utan tvekan helt fantastisk bildkvalité. Till slut sålde jag D800:an eftersom jag inte använde den. Beror naturligtvis hur/vad man fotar så båda formaten har sin plats.
Tycker dessutom att D7100 i praktiken känns lika välbyggd och solid som D800. Dessutom känns den lite "modernare", D800 kändes som de första mobiltelefonerna, lite som en tegelsten man bar med sig.
Skillnaden i bildkvalité är så ytterst liten så jag tycker faktiskt att det är lite hysteri kring att alla "måste" ha småbildsformat. Man kan få det intrycket när man läser inlägg här på fotosidan. Väldigt många blir rekommenderade att köpa småbildsformat och jag gick tyvärr på det hela vilket var ett misstag. Men nu har jag i alla fall jämfört och vet att jag inte behöver sukta efter småbildsformatet, jag tycker APS-C faktiskt passar mig bättre.

MVH // Anders
 
ANNONS