Annons

Nikon D500

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Menar du svar?

Och om du hade läst mitt inlägg första gången så förklarar det vad du frågar efter.
Om du menar ditt första svar på min fråga så fattar jag vad du menar. Om du menar något annat första inlägg så ber jag om ursäkt ifall jag missat något inlägg bland dessa många sidor i tråden. Tycker dock inte att ditt svar ger svar på min fråga. Eftersom kameran, som tråden handlar om, verkar rejält upphausad gällande isoprestanda så ville jag ha åsikter om hur den står sig mot 7DII eftersom jag allvarligt funderat på att komplettera mitt canonsystem med lite nikonprylar. Som jag redan skrivit vore det bra med åsikter från de som jämfört sida vid sida. De där graferna säger mig inte så mycket speciellt med tanke på vad som skrivits av d500-ägare tidigare i tråden.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Skillnad?

Jag har idag D500 förra året hade jag Canon 7D2. Jag upplever att det är bättre brus på D500. En stor skillnad är även skärpan, D500 producerar skarpare bilder. 7D2 skärpte jag alla bilder i lightroom med D500 gör jag det inte för det behövs inte. Detta påverkar ju även bruset i det slutliga resultatet.

Om jag skulle jämföra med en fullformatare som D810 skulle den extra ytan inte tillföra något, kamerorna är för olika användare. För att få samma utsnitt krävs att D810 beskärs till DX och då blir ju denna jämförelse hos DxoMark mer aktuell:
Hur stor upplevde du skillnaden? Skärpan har jag inga problem med. Det är mer skillnad i brus 800-6400 som är intressant för min del. Jag skärper alltid selektivt och har sällan haft problem med ökat brus pga uppskärpning,
 

SINGO

Aktiv medlem
Hur stor upplevde du skillnaden? Skärpan har jag inga problem med. Det är mer skillnad i brus 800-6400 som är intressant för min del. Jag skärper alltid selektivt och har sällan haft problem med ökat brus pga uppskärpning,
Bruset enbart är nog inget att byta kamera för :) Kollade lite bilder och det är ganska lika förutom att 7D2 har en liten gnutta färgbrus, iso4500. Kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som gör att jag gillar bilderna från D500 mer, liknar mer bilderna från 5d3 än 7d2. Den har än inte fått bekänna färg i riktigt dåligt ljus...
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tror det bästa är att ladda hem de testbilder som dpreview har i lämplig ISO och jämföra. De kurvor som presenteras i lab är ju ändå ganska underordnade, när det viktigaste är rawbilden man får ut och inte en mätkurva.
 

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
Någon som vet vem som tillverkar sensorn till D500? SONY:s 20mp sensor var bara på 20.1mp medan Samsung hade en på 20.3mp. Det diskuteras en del på nätet vem som är tillverkare av sensorn. Det kommer säkert fram av nån klumpig amatör som tappat sin D500 i backen (hög höjd) som "undersöker" kvarlevorna..........................
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Någon som vet vem som tillverkar sensorn till D500? SONY:s 20mp sensor var bara på 20.1mp medan Samsung hade en på 20.3mp. Det diskuteras en del på nätet vem som är tillverkare av sensorn. Det kommer säkert fram av nån klumpig amatör som tappat sin D500 i backen (hög höjd) som "undersöker" kvarlevorna..........................
Väldigt mycket tyder på att den byggs av Sony.
Den dag Chipworks eller någon liknande blir tillräckligt nyfikna får vi kanske veta mer säkert.

Men, man kan också ställa sig fråga - vad spelar det för roll? :)

MVH
/martin
 

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
När man tar upp det här med vem som tillverkar sensorer med Nikon-folk brukar de inte sällan kontra med att de i alla fall själva tillverkar glaset till sina objektiv :)
Sanningen är att jag fick låna en D500 och ta ett antal bilder, jag jämförde sedan bilderna med D7200/D610 (har sålt båda) Bilderna från D500 kändes annorlunda att titta på jämfört med dessa två. Inte dom typiskt starka SONY färgerna utan mer neutrala. Nikon D5 som ska använda sig utav Aptina sensor ger också mer neutrala färger. Sen är vi faktiskt ganska olika som personer vad vi föredrar för typ av nyans och färger. Faktum är att jag föredrog dom mer neutrala bilderna från D500 framför D7200/D610 (en anledning att jag sålde dessa). Nu kommer jag förmodligen inte att köpa några mer stora kameror utan köra med kompakter (men det är en helt annan historia).................................................
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Sanningen är att jag fick låna en D500 och ta ett antal bilder, jag jämförde sedan bilderna med D7200/D610 (har sålt båda) Bilderna från D500 kändes annorlunda att titta på jämfört med dessa två. Inte dom typiskt starka SONY färgerna utan mer neutrala. Nikon D5 som ska använda sig utav Aptina sensor ger också mer neutrala färger. Sen är vi faktiskt ganska olika som personer vad vi föredrar för typ av nyans och färger. Faktum är att jag föredrog dom mer neutrala bilderna från D500 framför D7200/D610 (en anledning att jag sålde dessa). Nu kommer jag förmodligen inte att köpa några mer stora kameror utan köra med kompakter (men det är en helt annan historia).................................................
Färgteckningen har i praktiken inget alls att göra med vem som tillverkar sensorchippet.

Färgteckningen styrs dels av färgfiltren som designas av kameratillverkarna själva (även om de så att säga "monteras" under sensortillverkningen) och dels av hur sensorns utdata tolkas och lagras av kamerans bildprocessor. Och där är sensortillverkaren definitivt inte inblandad.

Att det skulle gå och se "sony-färger" i sensorer som fysiskt tillverkats av Sony Semiconductor (alltså ett separat företag än det där Sonys kameratillverkning sker) är nog mest något som ligger i betraktarens öga :)

Sedan kan det mycket väl vara så att D500 har en något annan färgteckning än tidigare Nikon-modeller, men sådana skillnader är Sony inte inblandade i.
 

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
Färgteckningen har i praktiken inget alls att göra med vem som tillverkar sensorchippet.

Färgteckningen styrs dels av färgfiltren som designas av kameratillverkarna själva (även om de så att säga "monteras" under sensortillverkningen) och dels av hur sensorns utdata tolkas och lagras av kamerans bildprocessor. Och där är sensortillverkaren definitivt inte inblandad.

Att det skulle gå och se "sony-färger" i sensorer som fysiskt tillverkats av Sony Semiconductor (alltså ett separat företag än det där Sonys kameratillverkning sker) är nog mest något som ligger i betraktarens öga :)

Sedan kan det mycket väl vara så att D500 har en något annan färgteckning än tidigare Nikon-modeller, men sådana skillnader är Sony inte inblandade i.
Enlig dig skulle alltså en Fujikamera med Canon sensor kunna ge en helt annan bildkvalitet än med en Canon kamera????????? Kanske är så ;-).
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Enlig dig skulle alltså en Fujikamera med Canon sensor kunna ge en helt annan bildkvalitet än med en Canon kamera????????? Kanske är så ;-).
Ja, givetvis. Just Fujifilm har ju gjort en rätt stor grej av att designa egna färgfilter, de har dem ju till och med ofta i ett helt annat mönster (X-trans-sensorerna) än de övriga kameratillverkarna (som kör traditionella Bayer-mönster).

Själva sensorchippet, kiseldelen, är ju över huvud taget inte färgkänsligt. Det mäter bara ljusnivåer. Så vem som tillverkar det är i praktiken ointressant för färgteckningen.

Glöm sedan inte hur oerhört mycket som hänger på tolkningen av sensordata, exakt samma kiselchipp och samma färgfilter kan ge väldigt olika bilder beroende på hur du väljer att tolka data du lyfter. Se bara vad som händer om du öppnar samma råfil i två eller tre olika råkonverteringsprogram. Liknande, men inte exakt lika färger (och då försöker de nog oftast uppnå ungefär liknande resultat).
 

MangeNikon

Aktiv medlem
Lightroom kan ej läsa råfilerna från D500

Hej fick min kamera idag Nikon D500 idag och kan inte importera, ens läsa råfilerna med Lightroom.
Har även testat Adobe dng converter utan framgång. Skall tilläggas att jag har en äldre version av iOS Mac. Vet någon vad felet är?
 
Senast ändrad:

martinot

Aktiv medlem
Löste detta själv. Hade en gammal version av mitt iOS. Efter uppdatering till ios sierra fungerar det bra.
Nu kanske det inte har någon betydelse för dig (promblemet verkar ha löst sig oavsett), men för att klargöra eventuell förvirring:

Sierra är en uppdatering till OS X som körs på Macar.

iOS är det system som körs på iPhone/iPad (finns även en enklare version av Lr till iOS), och de uppdateringarna brukar inte ha några officiella "namn", utan bara versionsnummer.

Skönt att det löste sig oavsett OS/enhetstyp! 😊
 

MangeNikon

Aktiv medlem
Nu kanske det inte har någon betydelse för dig (promblemet verkar ha löst sig oavsett), men för att klargöra eventuell förvirring:

Sierra är en uppdatering till OS X som körs på Macar.

iOS är det system som körs på iPhone/iPad (finns även en enklare version av Lr till iOS), och de uppdateringarna brukar inte ha några officiella "namn", utan bara versionsnummer.

Skönt att det löste sig oavsett OS/enhetstyp! 😊
Ja. Skrev lite fel där. Vad även tvungen att uppdatera Lightroom. Men nu fungerar det bra.
 
ANNONS