Annons

Komplett utrustning för 50.000:-

ma59

Aktiv medlem
Jovisst kan det rekommenderas!

Som alla(!) system finns givna nackdelar och dito fördelar. Exakt hur dessa spelar in för just dig beror på vad du vill ha ut/behöver (& vad du tror dig komma att behöva framöver).

Jag köpte in mig på Olympus medan det var ett DSLR-system, 4/3 hette det då.
Det spegelfria och aktuella systemet heter alltså micro 4/3.
Valde det pga storlek/vikt på kameror och främst de små och ganska vassa kitobjektiven. Sen jag gick över till spegelfritt har det blivit några lite mer påkostade objektiv. Inte alltid superkompakta, men små relativt erhållen bildvinkel, och alla är mycket skarpa.

*Fördelarna som jag ser det:
Storlek/vikt för ett användbart och ganska komplett kit.
Numera i och med E-M1 Mark II även bra autofokus för annat än stilla motiv. Ännu inte som bästa DSLR men bra. Det huset samt föregångaren E-M1 har mängder med trevliga funktioner, och mycket stor 'egenkonfigurationsmöjlighet'.

I min väska:
E-M5 mk1. Mkt liten och vädertätad
E-M1 mk1. Liten, men med riktigt grepp, vädertätad.
E-M1 mk2. Ännu bättre grepp, snabbare och bättre AF, supersnabb serietagning mm. skoj.
12-40mm/2,8 PRO. Vädertätat
40-150mm/2,8 PRO inkl. 1,4x konvertern MC-14. Vädertätade.
75mm/1,8.
50mm/2,0 (vädertätat macro, från gamla 4/3-systemet)
Har även kvar en vädertätatad 12-50mm/3,5-6,3 kitzoom, den likaså vädertätade 14-54mm/2,8-3,5 och en 40-150mm/3,5-4,5 från gamla systemet, men använder dessa 3 sällan nu för tiden.

("beskäringsfaktorn" är 2x, så 12-40mm = bildvinkel som ett "FF" 24-80mm, etc)

Bra närgräns på PRO-zoomarna är en liten bonustrevlighet.

Dessa, samt 75:an och 50:an är alla mycket skarpa och med låg distorsion etc.

Hög/mycket bra bildkvalitet, så länge jag inte behöver beskära mer än måttligt, och så länge jag exponerar korrekt.

SÅ bra ergonomi, i synnerhet E-M1 Mark II:an är närmast perfekt att hålla, sitter som gjuten i handen. ;-)

"Super Control Panel", snabbmenyn, gör att väldigt många "dagliga inställningar", även en del lite mer sällanvalda, nås UTAN massa menyletande!


*Nackdelar, som jag ser det:
Inte toppen vid "höga ISO"
Inte samma supersnabba AF vid svagt ljus
Inte bäst om man behöver göra STORA väggtavlor, typ över 50x70cm.
Kan vara lurigt åstadkomma supertunnt skärpedjup (sällan jag behöver det dock)
Ett "djupt" menysystem, många funktioner blir många val, och ibland snårigt men tycker det funkar..

Tror trots uppenbara minuspunkterna faktiskt att kvaliteten skulle duga bra åt ganska många fler än som väljer bort m4/3 för att dom tror det rent allmänt, för rent amatörbruk (vad nu det är...) har "på tok för liten sensor", eller hur det uttrycks...

Som alltid, en avvägning för individen!
 
Senast ändrad:

eko_81

Aktiv medlem
Jag köpte nyss en OMD E-M10 mk II för att ha på resor och som ett lättviktsalternativ. För action och rörliga föremål är den inte i klass med Nion D500 eller D750 (i alla fall inte i mina händer). Därför har jag tänkt testa en E-M1, men vi får se när jag har råd.

Bildkvaliteten skiljer en del, betydligt mer brus med min Olympus, men det var väntat och är en kompromiss jag får ta för de många fördelar Olympus system ändå innebär.

Tack för svar! Det är väldigt intressant att läsa när någon har kunnat jämföra med en DSLR.
 

lofling

Aktiv medlem
Tack för svar! Det är väldigt intressant att läsa när någon har kunnat jämföra med en DSLR.
Ja, det är viktigt tycker jag också så hjälper gärna med synpunkter. Håller med Mats om att fördelarna överväger nackdelarna när det gäller m4/3. Dessutom harjag ännu inte provat att optimera redigering, så skillnaderna kanske är mindre än jag först tyckte när det gäller bildkvaliteten. Jag ska också prova att skriva ut för att jämföra hur relevant skillnaden är.
 

eko_81

Aktiv medlem
Och @ma59 #ma59 Mats, TACK för ditt otroligt informativa och uttömmande svar! Älskar när någon ger sig tid till att skriva så utförligt och noggrannt 👍 Uppskattas mkt!

Hittade denna väldigt utförliga jämförelse mellan Olympus OM-D E-M1 II och Fujifilm X-T2:


Olympus OM-D E-M1 II vs. Fujifilm X-T2 – The complete comparison:
https://mirrorlesscomparison.com/fujifilm-vs-olympus/omd-em1-mark-ii-vs-fuji-xt2/2/


Conclusion;

Choose the Olympus OM-D E-M1 II if:

You like the idea of personalising the controls as much as possible
You are a wildlife or sports photographer who wants to work with a more compact system
You can take advantage of the impressive speed, larger buffer and features like Pro Capture or High Res Shot
You want the best image stabilisation for stills and video so you can almost always leave your tripod at home
You want a better selection of lenses, whether they be advanced pro lenses or cheap fast primes
you want superior battery life



Choose the Fujifilm X-T2 if:

you feel that the manual, old-fashioned controls will enhance the user experience
you want one of the best EVFs on the market
you prefer a more straight-forward camera without too many extra bells and whistles you won’t bother with anyway
you want better continuous autofocus performance (stills and especially video)
you want better high ISO performance, especially past 3200
you can live without a touch screen!

😄
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag köpte nyss en OMD E-M10 mk II för att ha på resor och som ett lättviktsalternativ. För action och rörliga föremål är den inte i klass med Nion D500 eller D750 (i alla fall inte i mina händer). Därför har jag tänkt testa en E-M1, men vi får se när jag har råd.

Bildkvaliteten skiljer en del, betydligt mer brus med min Olympus, men det var väntat och är en kompromiss jag får ta för de många fördelar Olympus system ändå innebär.
Det lär bli mycket bättre följande AF med en kamera i EM1 serien än andra Olympus då de andra saknar PDAF som just är till nytta om man skall ha följande AF.
 

eko_81

Aktiv medlem
Ja, det är viktigt tycker jag också så hjälper gärna med synpunkter. Håller med Mats om att fördelarna överväger nackdelarna när det gäller m4/3. Dessutom har jag ännu inte provat att optimera redigering, så skillnaderna kanske är mindre än jag först tyckte när det gäller bildkvaliteten. Jag ska också prova att skriva ut för att jämföra hur relevant skillnaden är.

Återigen, väldigt intressant att läsa dina synpunkter Jonas. Jag var på Naturfotodagen på Fotografiska för drygt en månad sen, som Wild Nature Fotoresor arrangerade;

https://www.wildnaturefotoresor.se/portfolio-items/naturfotodagen_fotografiska_7_april_2018-2/

Dom samarbetar tydligen med Olympus och Olympus var där och visade lite grejer. De lovordade denna nya spegelfria lättare kamera jfrt med DSLR. Men om man bara har råd med EN kamera i nuläget så tror jag ändå att jag hellre vill ha en DSLR framför en spegelfri. Men om man redan har en DSLR förstår jag mkt väl att det är värt att komplettera med en sån här "lättviktare"!
 

Streetrunner

Avslutat medlemskap
Prylar

Hej allihopa!

Idag kom mina saker. Mycket trevligt. Återigen tack för råd och tips. Jag återkommer förhoppningsvis med bilder för synpunkter efterhand.

med vänliga hälsningar,

Nils
 

Bilagor

lofling

Aktiv medlem
Det lär bli mycket bättre följande AF med en kamera i EM1 serien än andra Olympus då de andra saknar PDAF som just är till nytta om man skall ha följande AF.
Absolut, jag funderar på en EM1-Mk II men behöver avvakta ett tag. Det är en del skillnad och har investerat en hel del i Nikon så vill inte sälja av allt. Kanske får vänta till Mk III :)
 

snap01

Aktiv medlem
Hej allihopa!

Idag kom mina saker. Mycket trevligt. Återigen tack för råd och tips. Jag återkommer förhoppningsvis med bilder för synpunkter efterhand.

med vänliga hälsningar,

Nils
du gjorde ett bra val det är oerhört svårt att se skillnad på bild mellan mina fuji o min Nikon D850.
Jag tycker att fuji är roligare o smidigare att fota med o kör den uteslutande på jobb utomlands om det inte är interiör.
Om det är uv filter du köpt så skulle jag lämna tillbaka dom o lägg pengarna på ett extra batteri eller något annat.
 
ANNONS