Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja som reservdels/reparationsobjekt

Produkter
(logga in för att koppla)

dudruk

Ny medlem
Jag går i tankarna på att sälja min Canon 70D som verkar ha säckat ihop, har några saker kvar att prova men det ser inte ljust ut. Vad kan vara en rimlig summa att fråga efter vid en eventuell försäljning? Eller är det bättre att läga upp den på tradera med en krona utrop och se var det landar?

Tack på förhand.

Det är en drygt 20 år gammal kameramodell, 2001.
Jag kan inte ens tänka mig att ngn känner för att reparera en såpass gammal kamera.

Det är en drygt 20 år gammal kameramodell, 2001.
Jag kan inte ens tänka mig att ngn känner för att reparera en såpass gammal kamera.
Du har rätt.
Men jag skulle fortfarande inte reparera den.
Min D800 är från 2013, går den sönder eller batteriet tar slut, ja då blir det en Z8... ja det kan hinna komma ut en ny modell innan den gamle ger upp.
Kameror som faktisk är från ca 2001 betingar ett pris på omkring 1000 kronor på Ebay. Det finns absolut en marknad för gamla kameror. Kanske inte i Sverige dock, där det är legio att hata allt som är äldre än 10 år.

Själv har jag nyligen uppgraderat till en Sony A77 som lanserades 2011.

Jag har hållit fast vid Canon S100 från dess lansering år 2011 fram till i våras. Har flera exemplar som jag förbrukat, och det var dags igen. Men begagnatpriserna hade exploderat, från 250-300 omkring år 2016 till ca 1500 kronor i vintras i Sverige och ca 2000 kronor på Ebay.

Tillägg 6:41: men det är klart att behoven kan skilja sig. En hobbyfotograf kan komma undan med långt äldre grejer. Och för en konstnärsfotograf, proffs eller ej, kan det vara direkt eftersträvansvärt med något gammalt, och där finns ingen botten.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto