Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur sälja dyr utrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Jag har tidigare använt tradera, med bra erfarenhet, men det är ju ganska mycket penagar. Kan man sälja så dyra saker där som privatperson? Litar folk på en, och kan man lita på dem? Jag misstänker att man kan gå via något företag, men då skall de väl ha en väldigt stor del av kakan som jag förstår det? Någon med erfarenhet?
Jag skulle inte sälja något i den prisklassen på Tradera utan att kräva att affären görs upp ansikte mot ansikte, och att köparen antingen betalar i förväg eller att betalningen görs på ett säkert sätt (Swisch eller kontanter, t.ex.) när man träffas för leveransen.

Jag har köpt en hel del på Tradera. Det dyraste var nog något i storleksordningen 10 000 kr. Då var det inte av en privatperson utan av en firma som gick att kolla upp i förväg. För affärer med privatpersoner där köpesumman låg några tusen under 10 000 kr har vi alltid träffats.

Jag tycker dock att du gott kan börja med en annons här på Fotosidan. Fotosidan tar ingen provision och bakom alla annonser på Fotosidan som jag har svarat på har det funnits trevliga människor.
 

Spunken

Aktiv medlem
Relevant (?) annekdot: sålde precis en kamera för över 20 000 kr på Tradera. När jag bokat frakt så kom ett meddelande från Tradera kundtjänst - de kommer följa denna transaktion och betala ut pengarna 72 h efter att paketet hämtats ut.

Jag har över 150 positiv feedback på tradera, men har aldrig sålt så dyrt förut. Känns för mig som en helt okej säkerhetsrutin.
 

Lex

Aktiv medlem
Jag har en utrustning jag funderar på att sälja. Har ni erfarenheter av Ebay? Någon som använder PayPal?
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag har en utrustning jag funderar på att sälja. Har ni erfarenheter av Ebay? Någon som använder PayPal?
Jag har sålt några prylar på ebay.co.uk (innan Brexit) och på ebay.de. Det sämsta med ebay är att de inte fattar att de inte finns i Sverige och därför inte har några fraktalternativ härifrån till utlandet eller inom Sverige. Därför står det "Nur abholung" (enbart avhämtning) i annonslistor och jag måste förklara detta i annonstexten samt skriva en egen lista på frakter inom och utom Sverige samt spårbart eller inte. Kan vara en stor nackdel eftersom de som letar efter en vanlig pryl knappast klickar på en annons med Nur abholung eftersom det är lättare att kika på en annan annons.

Paypal fungerar bra men har lite väl höga avgifter tycker jag. Men det finns inte så många alternativ annat än banköverföring.

Ebay håller betalningar som görs tills den sålda varan kommit fram och, antar jag, kontrollerats av köparen. Sedan skickas pengarna minus försäljningsavgiften till Paypal eller direkt till bankkonto. Har just skickat två varor som är på väg så jag vet faktiskt inte hur de skickar pengarna än och det är för jobbigt med tyskan för att försöka luska ut hur de gör.
 
  • Gilla
Reaktioner: Lex
ANNONS