Annons

Ribba (99:-)

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Jag tänkte göra bilder i 20x30 och köpa IKEAs Ribba ram 30X40 (Svart med färdig passepartout) och jag undrar om mina 20X30 fungerar med den ramen ... någon som vet?

Det borde fungera alldeles ypperligt det, måtten stämmer med pasp...
Varför är du tveksam egentligen?

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:
Varför är du tveksam egentligen?
Han är nog tveksam för att det uppgivna innermåttet är 20 cm. Passar inte så bra till 20 cm-papper i så fall.

De 20x30-passepartouter jag har håller i själva verket 19x28,9. Men frågan är hur det är med Ikeas. Jag är själv nyfiken, för priset är bra.

Det borde väl framgå tydligt innerstrl, hur skall man annars veta?

Kan man sälja sånt utan att uppge mått, låter som Ikea kanske:)

Jag har aldrig köpt en passepartout som har haft samma innermått som det står på påsen.

jimh skrev:
Jag har aldrig köpt en passepartout som har haft samma innermått som det står på påsen.

Ahaa, okey. Låter lite knepigt det där. Men det är väl så att det inte räknar med att amatörerna trixar efter exakta mått, tyvärr.

MVH Niclas,

Jag har ramat 30x40 bilder i den "30x40"-passepartout som Ikea har till Ribba 40x50.

Passepartouten har alltid varit lite knapp i innermåttet - typ 1-2 mm på varje sida, så mina 30x40 bilder har passat fint.

Så jag tror inte det är några problem att slå till

Senast ändrad:
Tänk bara på att om du ska hänga fler bilder bredvid varandra måste du köpa ramarna vid samma tillfälle ur samma kartong . . eller ha en otrolig tur.
Och anledningen är outsourcing . . ramarna skiljer sig åt pga vem som tillverkat dom. Det är små skillnader . . men det syns alltför väl om dom hänger bredvid varandra . . jag vet :(
Men dom är jäkligt snygga . . Ribba.
//rob

Hmmm ... jag ska ha 10-15 stycken bredvid varandra och hade tänkt mig svart ram. Vilken färg hade du Robert? Syns skillnaderna speciellt på någon av färgerna?

Undrar om det blir plåttrigt om man väljer 2-3 olika färger på ramarna?

Köpte ribba för ca en vecka sedan. Monterade ett 20x30 innanför pass partout:en med några få millimeters marginal på alla sidor.

Jag köpte dock bara en, inte femton...:)

Hoppas det är till nån hjälp.

//JonasL

Jag har vit, svart och ek? har jag för mej det är.

Det är bland svarta jag sett skillnaden . . dom andra har jag bara enstaka av. Men det är inte färgen som skiljer . . det är träarbetet . . storleken kan skilja några (flera) millimeter . . profilen är inte "skarp" utan svagt rundad . . smågrejer som syns väldigt tydligt om man sätter upp en rad bilder.

Senaste Ribb'orna jag köpte för nästan ett år sen så var två av fyra tunnformade . . rundade utåt alltså . . men det är väl en ny leverantör nu . . och det var OK att byta.

Köp ur samma kartong och kolla dom i affären så är det ingen fara . . kan jag nästan garantera. Kolla passepartouterna åxå om du ska använda dom . . kan vara riktigt dåligt skurna. Men det är snygga ramar tycker jag.

//rob

jimh skrev:
Hur på håret är det? Du har inte möjlighet att mäta upp hålet?

Alltså det funkar , men det är lite pilligt bara men det GÅR :)
Tavlan hänger på väggen nu så jag vet inte om jag vill börja riva i det där nu ;)

Det var arleklints bild på 20x30cm som jag vann på höstlotteriet som jag ramade in i just en sådan ram.

Ni andra som ramar in, vad kör ni med för färg på passepartout? Själv har jag testat en Ribba ram 70*50 till en bild på 45*30, svart ram och svart passepartout. Det blir snyggt, men lite väl tungt med så mycket svart kanske?

ANNONS
Götaplatsens Foto