Visa ett inlägg
Gammal 2019-11-16, 10:58
cardazio

Mr Keys skrev: Eller tänker jag fel?
Behöver jag ens lägga mig på ssd disk? vill ju kunna jobba problemfritt med biblioteket, och det är tusentals raw-bilder från en Nikon D850, så dom är ju stora.
Men det kanske inte är disken läs/skriv hastighet som är flaskhalsen? USB gräns-snittet kanske är flaskhalsen, och då finns det kanske ingen vinning i att använda ssd? eller?

USB 3.1 gen 2 handlar det om alltså....

Det var stor skillnad i cpu användning mellan usb och firewire, så inte dumt att läsa vidare om. Slipper du nyttja processorn är det ju inte dumt (även om den inte bör bli flaskhals då min cpu klarar 64gb/s, ram 51.2 gb/s och hdd 600mb/s). Hårddisken matar ramminnena, ramminnena matar processorns cache minnen och sedan jobbar processorn vad jag förstår.

Läs på om max bandbredd hos de Interface du kommer använda från ursprung till destination (via moderkortet) så lär du hitta flaskhalsen. Det inkluderar bandbredd i router och ethernetkablar, nas mm om du involverar sådant. Dock lär disken vara flaskhalskomponenten.

M.2 ssd har två olika minnestyper i sig, så en sticka med mer av den bättre typen kommrr uppehålla hög skrivhastighet längre. T.ex. samsung 970 pro mot 970 evo.

(Enbart om filöverföring ovan)