Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder i datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

Sumpen

Aktiv medlem
Hrmmm... jag ska ladda ner en trial-version av ACDsee och pröva, eftersom många verkar rekommendera det programmet. Jag misstänker dock ett det är bra för att browsa omkring bland sina bilder på hårddisken men att registreringen kanske släpar efter.

Terje, du måste ha sviktande hyllor och en sprängfull hårddisk. Hur håller du koll på vad du har? Om du följer de länkar jag listat i ovanstående två inlägg så leder de till profesionella bildregistreringsprogram. Använder du något liknande eller låter du bildbyrån sköta det?

Inser att jag kanske skulle ha startat en ny sträng. Strängen började med "bilder i datorn" och det är inte riktigt det jag är ute efter.

/Erik
 

xavslut

Avslutat medlemskap
Sumpen skrev:
Hrmmm... jag ska ladda ner en trial-version av ACDsee och pröva, eftersom många verkar rekommendera det programmet. Jag misstänker dock ett det är bra för att browsa omkring bland sina bilder på hårddisken men att registreringen kanske släpar efter.

Terje, du måste ha sviktande hyllor och en sprängfull hårddisk. Hur håller du koll på vad du har? Om du följer de länkar jag listat i ovanstående två inlägg så leder de till profesionella bildregistreringsprogram. Använder du något liknande eller låter du bildbyrån sköta det?

Inser att jag kanske skulle ha startat en ny sträng. Strängen började med "bilder i datorn" och det är inte riktigt det jag är ute efter.

/Erik
Ett snabbt svar då så att vi inte bryter tråden i diskussionen. Bilderna är sortera manuellt (finns inget arkivprogram ännu som är värd namnet...). Sedan har jag gjort ett listsystem i Excel där jag lagt in alla tekniska datan till mina bilder.
Men jag vill inte att datorn ska hitta bilder för mig (det gör jag själv med att gå till arkivet), jag använder datorn enbart för att spara info om bilderna.

Arkiv är kanske en tråd för min frågehörna?

fotohälsningar
Terje
 

Marten

Aktiv medlem
Prova IMatch

Efter att ha testat en mängd olika program så har jag fastnat för ett som heter IMatch (www.photools.com). Rekomenderar det varmt särkilt som man kan göra egna script om man vill lägga till egen funktionalitet. Jag tror inte att det finns ett program som passar alla men detta passar mig i alla fall.

Mårten
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
som vanligt ligger macprogrammen ljusår före i användarvänlighet. Jag får vänta på PC versionen.
...fast inte när det gäller FotoStation , det funkar bättre i PC. Det är enklare att döpa om bilder, markeringsfunktionen är bättre, man kan dra bilderna direkt från FotoStation in i P-shop.
XPs egen bildhantering har jag stängt av, men har man inget annat är den ok. Ska man hantera stora bildflöden och lägga in söktexter måste man dock ha ett fristående program. Vet inte hur texthanteringen funkar i ThumbPlus, men FotoStation använder sig av samma mall och standard som P-shop. Det är bra, för då kan de läsas av både Mac o PC.
 

Jöörgen

Guest
elmfeldt skrev:
Ni som också scannar bilder och har dem i datorn. Vad använder ni för program för att titta på dem? Att se dem som thumbnails i explorer är ganska trögt. Webläsaren öppnar upp dem i originalstorlek vilket opraktiskt. Några tips?
När jag bearbetar enstaka bilder gör jag det oftast med GIMP (ett gratisprogram som påminner om Photoshop).

Däremot använder jag Imagemagick när jag vill göra samma sak med många bilder (till exempel visa dem, ändra storlek, konvertera filformat, lägga till en ram eller text). Imagemagick i sig klarar inte av det utan man behöver någon form av ''klister'' runt härligheten. Det vill säga någon form av mycket enkel programmering.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Instämmer i lovsången till ImageMagick, ett mycket bra program för att göra batchkörningar av alla de slag. Misstänker starkt att det används här på fotosidan för att göra tumnaglar och annat smått och gott. Jörgen, det finns ju ett grafiskt gränssnitt till det också, har du inte testat display? Kan vara smidigt att använda för att experimentera sig fram till bra inställningar t ex.

Däremot avskyr jag gimp :) Ingen förhandsvisning i verktyg som oskarp mask och vid färgkorrigering och om möjligt ett ännu rörigare palettsystem än Photoshp.
 

Jöörgen

Guest
jimh skrev:
Jörgen, det finns ju ett grafiskt gränssnitt till det också, har du inte testat display?
Jepp... men det är sällan som jag kör batchjobb som baseras på det grafiska användargränssnittet. :)

Däremot avskyr jag gimp :) Ingen förhandsvisning i verktyg som oskarp mask och vid färgkorrigering och om möjligt ett ännu rörigare palettsystem än Photoshp.
Photoshop är Photoshop men de vet att ta betalt för det. Jag tycker att det är skönt att kunna säga att man är laglig och det kan jag med GIMP. Dessutom finns den 1000-sidiga manualen till GIMP gratis på nätet som PDF.

Jag bör kanske tillägga att mina lösningar också måste fungera under UNIX eftersom det är den miljön som jag oftast jobbar med. Det kravet utesluter Photoshop.
 

gunte

Aktiv medlem
Det mesta som är sagt är rena grekiskan för mig..men så är det också pärmar,registerblanketter och blyertspenna som gäller och får så förbli..men ACDSee är bra till dom bilder som gömmer sig i datormaskinen..
mvh/gunte
 

budda

Aktiv medlem
Sumpen skrev:
Tack för tipset Mats, men det är mer registreringen och information runt bilden jag är intresserad av än att sortera, abstrahera och visa bildkataloger. Jag hittade ett annat program som jag verkar bra, men som kostar lite mer, runt $450 vilket är för mycket för mig. Är det någon som har testat det? Det heter StockView och finns på:

http://www.hindsightltd.com/index.html

/Erik
här är några andra länkar till registerprogram specifikt för fotografer:

http://www.prenticephoto.com/Agaveweb.htm
http://www.proslide.net/

båda är dock lite dyra

/Jonas
 
ANNONS