Min lösning:
Nere till höger är min primärlagring, en Drobo 2nd Generation laddad med 6.5TB (Vilket ger ca 4TB tillgängligt lagringsutrymme, eftersom den har redundans genom ett propreitärt RAID kallat BeyondRAID, den klarar att en disk kraschar utan downtime och dataförlust). Den smala saken under Drobon är en Drobo Share, som gör Drobon till NAS.
Nere till vänster står min backuplösning (Att primärlagringen har redundans/RAID betyder inte att bilderna är backupade!). Det är en Stardom SohoRAID konfigurerad i RAID 1 (ger altså redundans). Till den har jag tre diskar på 1TB som jag roterar mellan (två sitter alltid i förrutom vid transport, en ligger alltid i kassaskåpet på jobbet).
Det här förfarandet gör att jag alltid klarar att samtliga diskar hemma förstörs eller blir stulna. Dessutom förenklar det arbetet vid diskkrascher (för diskar kraschar förr eller senare om man inte byter ut dom). Jag klarar att tre diskar (oavsett vilka) kraschar samtidigt utan vare sig dataförlust eller downtime.
Drobon tycker jag är en härlig sak. Den har plats för fyra diskar, och det kvittar fullkomligt om man kombinerar olika storlekar. Med traditionella RAID-lösningar har man varit tvungen att köra med identiska diskar, men här spelar det ingen roll. Jag har t.ex. kört min med en 1TB, två 1.5TB och en 2TB. En annan fin grej med den är att den re-layoutar datat och förstorar partitionen automagiskt när man byter ut en disk. Man behöver altså inte stänga av den för att byta en disk, utan man ploppar bara ut disken och stoppar i en ny större. Då får man automatiskt det nya utrymmet tillgängligt. Med traditionella RAID-lösningar har man varit tvungen att manuellt migrera över datat när man har uppgraderat till större diskar. Det finns dock en stor nackdel, och det är att det är ett propreitärt RAID-format, vilket betyder att om Drobon går sönder så har man ingen chans att återskapa datat utan en ny Drobo. Och om det då är så illa så att diskarna har blivit skadade på sånt sätt att Drobon inte känner igen "klustret" så är det rätt kört. Den osäkerheten är den absolut största nackdelen, men ju med jag ser att den klarar, desto mindre osäker känner jag mig. Jag har bland annat fått strömavbrott precis när den har hållt på och re-layouta datat, utan några som helst problem, den fortsatte som om ingenting hade hänt när strömmen kom tillbaka.
De två diskarna på topp är mina gamla lagrings- och backupdiskar. Båda är Maxtor OneTouch III med 2x300GB, enda skillnaden är att den ena kör RAID 1 och den andra RAID 0. Idag använder jag dom bara som slaskdiskar