Annons

Back up

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonson

Aktiv medlem
Hur många backuper tar ni på era bilder? Räcker det med en uppsättning raw eller ska man ha en som orginal alltså oröda och en man kan redigera ifrån? Fattar inte vadför detta ska vara ett sådant problem för mig jag rör till det. Finns det något enkelt bra sätt så jag kan sluta fundera?

Hur många backuper tar ni på era bilder? Räcker det med en uppsättning raw eller ska man ha en som orginal alltså oröda och en man kan redigera ifrån? Fattar inte vadför detta ska vara ett sådant problem för mig jag rör till det. Finns det något enkelt bra sätt så jag kan sluta fundera?

Själv kör jag med diskar i RAID 1.
Sen så rensar jag oftast bland bilderna och sparar
de bästa i RAW + JPG och de andra tar jag bort eller behåller JPEG filerna.

RAID
http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

Jag gör som marre_P, en NAS (D-link 323) med 2st 1TB diskar och Raid1.
Kör som regel över alla bilder dit efter en fotosession, från min C disk. Och så går det även veckobackuper dit från min C över alla bilder.

Jag gör som marre_P, en NAS (D-link 323) med 2st 1TB diskar och Raid1.
Kör som regel över alla bilder dit efter en fotosession, från min C disk. Och så går det även veckobackuper dit från min C över alla bilder.

kan man få upp d-linken som en extern hårddisk typ e: och så kopierar man över till den så det läggs automatiskt på båda diskarna?

Enkel och säker backup

En lösning som ger ganska billig och säker backup.

Backupdisk hemma:
En stor hårddisk i eller kopplad till datorn.
Dit laddas alla bilder först, helst i mappar med datumstämpel.
Här redigerar eller gör du inget med bilderna.

Arbetsdisk:
Efter varje laddning till backupdisken kopierar du de nya mapparna till arbetsdisken. Här kan du redigera och ta bort filer så mycket du vill. Lightroom eller liknande program ska jobba mot denna disk.

Extern backupdisk:
En lika stor hårddisk som första backupdisken eller ännu större om du vill ta backup på andra saker också. Denna hårddisk förvaras inte i samma hus som datorn utan på jobbet eller liknande. Sen en gång i veckan eller vid större laddningar tar du med dig hårddisken hem och kopierar dit de nya mapparna med filer. Helst skulle man vilja ha två externa backupdiskar så man slipper ha alla diskar hemma samtidigt, detta ifall det skulle börja brinna eller bli stulet.

-------

När backupdiskarna börjar bli fulla efter kanske ett år så får man fundera på om man vill rensa backupdiskarna och kopiera dit enbart innehållet på arbetsdisken.
Men då måste man vara säker på att man inte behöver några filer som man tagit bort från arbetsdisken. Eller alternativt köpa två ny backupdiskar och fylla på med nya mappar dit istället.

Om det är backup man vill ha så är RAID ingen lösning då filer som t.ex. förstörs eller tas bort av misstag försvinner. Däremot kan RAID vara bra om man vill minimera nedtid eller snabba upp systemet.

Super Duper för Mac

Kör backup nån gång i veckan men om det är riktigt värdefulla bilder blir det backup innan jag raderar minneskortet.

Sen den gången min fina Mac behagade radera allt möjligt på hårddisken (sånt glömmer man inte) kör jag backup på rubb och stubb i datorn. Har två hårddiskar på olika håll för att åtminstone en ska vara kvar om det händer nåt. Stina Deurell nämnde programmet Super Duper i en artikel och jag tycker det funkar smidigt. Har dock inte behövt testa i helskarpt läge utan bara letat reda på enstaka bilder som raderats av misstag.

Min lösning:

forumbild-1-2.jpg

Nere till höger är min primärlagring, en Drobo 2nd Generation laddad med 6.5TB (Vilket ger ca 4TB tillgängligt lagringsutrymme, eftersom den har redundans genom ett propreitärt RAID kallat BeyondRAID, den klarar att en disk kraschar utan downtime och dataförlust). Den smala saken under Drobon är en Drobo Share, som gör Drobon till NAS.

Nere till vänster står min backuplösning (Att primärlagringen har redundans/RAID betyder inte att bilderna är backupade!). Det är en Stardom SohoRAID konfigurerad i RAID 1 (ger altså redundans). Till den har jag tre diskar på 1TB som jag roterar mellan (två sitter alltid i förrutom vid transport, en ligger alltid i kassaskåpet på jobbet).

Det här förfarandet gör att jag alltid klarar att samtliga diskar hemma förstörs eller blir stulna. Dessutom förenklar det arbetet vid diskkrascher (för diskar kraschar förr eller senare om man inte byter ut dom). Jag klarar att tre diskar (oavsett vilka) kraschar samtidigt utan vare sig dataförlust eller downtime.

Drobon tycker jag är en härlig sak. Den har plats för fyra diskar, och det kvittar fullkomligt om man kombinerar olika storlekar. Med traditionella RAID-lösningar har man varit tvungen att köra med identiska diskar, men här spelar det ingen roll. Jag har t.ex. kört min med en 1TB, två 1.5TB och en 2TB. En annan fin grej med den är att den re-layoutar datat och förstorar partitionen automagiskt när man byter ut en disk. Man behöver altså inte stänga av den för att byta en disk, utan man ploppar bara ut disken och stoppar i en ny större. Då får man automatiskt det nya utrymmet tillgängligt. Med traditionella RAID-lösningar har man varit tvungen att manuellt migrera över datat när man har uppgraderat till större diskar. Det finns dock en stor nackdel, och det är att det är ett propreitärt RAID-format, vilket betyder att om Drobon går sönder så har man ingen chans att återskapa datat utan en ny Drobo. Och om det då är så illa så att diskarna har blivit skadade på sånt sätt att Drobon inte känner igen "klustret" så är det rätt kört. Den osäkerheten är den absolut största nackdelen, men ju med jag ser att den klarar, desto mindre osäker känner jag mig. Jag har bland annat fått strömavbrott precis när den har hållt på och re-layouta datat, utan några som helst problem, den fortsatte som om ingenting hade hänt när strömmen kom tillbaka.

De två diskarna på topp är mina gamla lagrings- och backupdiskar. Båda är Maxtor OneTouch III med 2x300GB, enda skillnaden är att den ena kör RAID 1 och den andra RAID 0. Idag använder jag dom bara som slaskdiskar :)

Visa bilaga 98065

Nere till höger är min primärlagring, en Drobo 2nd Generation laddad med 6.5TB ... en massa text

Haha, jag vill se farmor agda koppla ihop det där! "Jag klarar att tre diskar pajar samtidigt"... Overkill eller vaddå? =)

Jag tog den lite lättare vägen... I databurken snurrar en systemdisk/slaskdisk samt två raidade dokumentdiskar. Ger snabb åtkomst och skydd mot crasher. Kör extern backupdisk som kopplas in enbart vid backuper. (Som skyddar mot virus och annat skojsigt) Har även möjlighet att köra backup mot gammeldatorn som snurrar i tv-bänken som mediadator men sällar man utnyttjar det.

1. Alla bilder flyttas från kameraminneskortet till hårddisk 1
2. Alla bilder synkas till hårddisk 2 och USB-minne 1.
3. När jag fått ihop tillräckligt med bilder bränns de ner på:
CD - original
CD - backup 1
CD - backup 2 (som förvaras hemma hos svärmor i händelse av brand, stöld e.d. i egna lägenheten)

Både hängslen och livrem, fallera...

Hur många backuper tar ni på era bilder? Räcker det med en uppsättning raw eller ska man ha en som orginal alltså oröda och en man kan redigera ifrån?
Jag nöjer mig med att spara en raw. Har aldrig haft problem hittills men visst är det en risk jämfört med att spara undan ett original direkt efter nedladdning och alltid arbeta i en kopia.

Ett alternativ kanske kan vara att ha arbetskopior en kortare tid när bilderna är aktuella men radera när du inte längre arbetar med dem frekvent. Det kräver dock väl uttänkta rutiner och disciplin om det skall fungera.

ANNONS
Götaplatsens Foto