.
Jag tror att för många sitter fast i 100%-iga perpixeljämförelser på skärm fortfarande. När det jämförs på de viset så är 7D sämre än både A700 och 40D på alla iso i stort sett. Skalar man upp och ner till den med fler pixlar eller till den med mindre är det fortfarande 100% på skärm som jämförs.
Denna skalning innebär oxå att bara den ena kamerans utsätts för de skalningsalgoritmer som programmet använder. Därför är det nog vettigt att skala till en utskriftstorlek och skriva ut på papper eller simulera en utskrift på skärm genom skala alla till t.ex. en A3-storlek på skärm, vilket innebär 42 cm x 100 ppi /2,54 ~ 1700 pixlar på längsta sidan.
100% på en bra skärm (100ppi) innebär i detta fall att man vid oskalade bilder granskar motsvarande mellan A1 från en 40D till A0 för 7D.
Vilken luppstyrka motsvarar de för en aps-c-sensor som är 22 mm lång?
(840(A1)/22 till 1200(A0)/22 ~ 38 till 54 ggr förstorning för APS-C)
(840/36 till 1200/36 ~ 23 till 33 ggr förstorning för FF)
Vilken luppstyrka användes på filmtiden?
Klart, måste man dit upp i förstoringsgrader för att se skillnader så kan man ju inte säga annat än att det är bra kameror allihop.
Kollar man screen- (100%) resp printvärdena (A4) på DxOMark för
40D, A700 och 7D så visar de ungeför samma sak....även om man med DxOMarks formler räknar upp från A4 till A0.