iSolen.se
Guest
Ja, det vore ju tråkigt om staten fick lite mindre pengar till att öka vårdköerna och annat trevligt.
Du syftar på att S satsning på vården dubblade vårdköerna.
Intressant.
Ni som handlar från E-infinity, vilket parti röstar ni på?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja, det vore ju tråkigt om staten fick lite mindre pengar till att öka vårdköerna och annat trevligt.
Vad i hela friden har det med något att göra vilket parti vi röstar på? Tråden handlar om huruvida man säkert kan handla från e-finity, vilket jag nog skulle påstå är bevisat att man kan göra. Jag skulle själv inte göra det då jag vill bidra till lokala handlares fortlevnad, men som köpare begår man inget som helst brott genom att handla från firman i fråga.
Om det nu skulle handla om varusmuggling eller felaktig momshantering så är det faktiskt inget som vi som slutkunder behöver bekymra oss för - det är brittiska och/eller svenska skattemyndigheter som hanterar sådantj.
Sen har ingen visat att slutkunden faktiskt inte är ekonomiskt oansvarig för momsen om företaget man handlat av "duckat" den vid import men den biten kanske är ointressant då svenska tullen inte tittar så mycket på paket som packas om så de ser ut att komma från EU, upptäcksrisken är helt enkelt låg.
Den informationen finns både hos skatteverket och tullverket att det är företaget som är ansvariga för momsinbetalning.
Det är lite svårt att skriva regler för bolag som bryter mot reglerna.
Om du går till ICA, IKEA eller något annat företag och handlar sen väljer företaget att inte betala in momsen på vilket sätt skulle du då som kund hållas ansvarig menar du?
Det är inte samma sak.
Om bolaget inte har importerat varan (betalat moms och ev tull etc) till UK så handlar du från HK och då tillkommer svensk moms och tull.
stäng tråden, som det är nu matar vi bara ett par välkända troll som aldrig är eniga med varandra.
Det är inte samma sak.
Om bolaget inte har importerat varan (betalat moms och ev tull etc) till UK så handlar du från HK och då tillkommer svensk moms och tull.
Man får gissa och hitta på lite grann, alltså? ;-)Visst kan man ha misstankar, men diskussionen bör vara saklig och huvudsakligen faktabaserad.
De har ingen rätt att transitera varan på det sättet. Hur man än vrider och vänder på det hamnar ansvaret på e-infinity som importör. Smugglar de varor så får man väl hoppas på att de åker fast, men som konsument ska man kunna lita på att varor som säljs är i fri omsättning eftersom det är olagligt att sälja dem annars.
Skickar de dropshipment direkt till en person i Sverige så att denne blir importör är det dennes ansvar att deklarationens innehåll är korrekt så att rätt avgifter betalas.
Visst kan man ha misstankar, men diskussionen bör vara saklig och huvudsakligen faktabaserad.
Man får gissa och hitta på lite grann, alltså? ;-)
Jag tror att det är den som påstår att det är olagligt som har bevisbördan.Ingen har lyckats hitta några undantag som gör upplägget med inpackning i UK lagligt.
Jag tror att det är den som påstår att det är olagligt som har bevisbördan.
Man kan inte vara helt säker på om en företeelse är laglig eller olaglig innan den har behandlats i en domstol, så jag föreslår att du polisanmäler E-infinity så får vi se vad en domstol har att säga.
Gråimport aka parallellimport är inget nytt eller olagligt. Åker man till HK så kan man direkt i deras affärer också köpa gråimport.
/Stefan