Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

E-Infinity

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Oftast är du väldigt förutsägbar men nu förvånar du mig. Du bryr dig alltså inte om att du sannolikt köper smuggelgods bara det ser bra ut på ditt kvitto?
Om den svenska tullen har godkänt affären (eller snarare tidigare affärer av den typen) så är det inte så värst sannolikt att jag köper smuggelgods.
 

iSolen.se

Guest
Om den svenska tullen har godkänt affären (eller snarare tidigare affärer av den typen) så är det inte så värst sannolikt att jag köper smuggelgods.
Tvärtom, engelska VAT-regler är rätt lika svenska. Dvs vid importen till UK skulle enl gov.uk moms och till ha betalats.

Svenska tullen har förstås ingen aning om varan smugglats till UK.
 

PMD

Aktiv medlem
Den brittiska tullen lär nog ha koll på den saken.

Det har inte framkommit någonting alls i den här tråden som tyder på att det handlar om smuggling.

Som sagt: den svenska tullen har uttryckligen godkänt förfarandet, så jag tänker inte ligga sömnlös över saken. Ditt agerande i den här tråden tycker jag är skamligt eftersom som du försöker tuta i folk att de gör något olagligt om de handlar av E-infinity. Du har inte på något vis lett det i bevis, så jag hoppas att folk som läser tråden inte blir avskräckta av dina "alternative facts".
 

iSolen.se

Guest
Den brittiska tullen lär nog ha koll på den saken.

Det har inte framkommit någonting alls i den här tråden som tyder på att det handlar om smuggling.

Som sagt: den svenska tullen har uttryckligen godkänt förfarandet, så jag tänker inte ligga sömnlös över saken. Ditt agerande i den här tråden tycker jag är skamligt eftersom som du försöker tuta i folk att de gör något olagligt om de handlar av E-infinity. Du har inte på något vis lett det i bevis, så jag hoppas att folk som läser tråden inte blir avskräckta av dina "alternative facts".
Då kan du väl lugna alla genom att förklara varför just E-infinity slipper betala engelsk moms vid importen dit i strid med importreglerna till uk. Läs på gov.uk, du brukar ju gilla att hitta regler och lagar.

Sen kan man ju använda sunt förnuft, om detta nu vore ok skulle förstås alla företag som säljer inom EU sätta upp ett företag i HK och slippa momsen, studsa i en ompackningsstation på Irland och vips bli 20% billigare.

Företag som säljer för mer än 320 000 per år måste väl ta ut svensk moms vid källan förresten, är det inte så?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Då kan du väl lugna alla genom att förklara varför just E-infinity slipper betala engelsk moms vid importen dit i strid med importreglerna till uk. Läs på gov.uk, du brukar ju gilla att hitta regler och lagar.
...
Varför inte direktlänka till dokumentet som avhandlar avtalet mellan länderna? Eller citerar stycket du hittar all din info.
Lite löst att länka till en hemsida.
Vi länkade till E-infinitys hemsida där man kan läsa indirekt att all betalat in det som ska betalas. Dessutom har flertalet av oss mailat och fått det bekräftat. Liksom vi kontaktat Tullen om vad de tycker om detta.
Allt verkar gå rätt till.
Jag har skummat igenom dokumentet angående avtalet mellan länderna. Gav mig inget extra nytt så jag orkade inte läsa igenom alla 42 sidorna ordentligt.

Vems ansvar är det att moms/tull ska betalas in? Företaget som säljer eller privatpersoner som köper? Jag har för mig när jag gick företagsverksamhetskurs att det var företagen som skulle sköta denna biten.

För övrigt är det så at inget företag i HK betalar momsen som vi gör. Det läggs inga extra avgifter på produkter utan det som de måste betala in till staten är vinstskatt.

/Stefan
 

Astroscapist

Aktiv medlem
...
Lite mer citat

"
Import VAT is only applicable to goods coming from countries outside the EU. If you purchase goods from non-EU countries, you may also need to pay Customs Duty if the worth of the goods is over £135 (as of September 2018).
"

"
If your business is registered for VAT in the UK, you will pay VAT at the same rate that would typically apply when you purchase goods from within the UK – normally 20%. The import VAT is paid on the total amount determined for the shipment: the value of the goods, the shipping & handling costs, as well as any duties or levies that can be applied.
"

Generellt så är det samma momslagar vi har, dvs att om man säljer vidare kan man kvitta ingående och utgående moms.
Det där var generellt. Hong Kong är ett undantag och man bör då kolla vad undantaget säger.
Finns ett dokument att läsa om GB och HK på sidan du Länkade till.


/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Det där var generellt. Hong Kong är ett undantag och man bör då kolla vad undantaget säger.
Finns ett dokument att läsa om GB och HK på sidan du Länkade till.


/Stefan
Ovan info gäller HK-UK.

Edit:

Jag råkade skriva över ett inlägg:

Här kommer info igen:

Det finns några VAT och tullkalkylatorer:

Tex denna:

https://www.simplyduty.com/import-calculator/

Importing a product classified with HS Code 8525.80.1100 to GB from HK with a value of 1000 GBP results in the following:

VAT: 200 GBP

Det tillkommer moms på avgifter, försäkring etc.

Menar du undantaget för tull? Jag skriver om moms.
 

iSolen.se

Guest
Ser inget i citatet om HK. Står on icke-EU länder.



Finns ett handelsavtal mellan länderna. Finns nåt dokument från sidan du länkade till. Finns säkert flera.
Dokumentet avhandlar tull och andra avgifter.

/Stefan
Precis, frihandelsavtalet handlar om tull, inte moms. Det är den obetalda momsen som är problemet. Som du skrev: "man bör kolla själv vad undantaget gäller"

Klicka på länken om momsberäkning, det finns flera andra om du inte gillar min länk ovan. Du kommer komma fram till att moms 20% tillkommer på varan, transportkostnad, försäkring och avgifter.
 

iSolen.se

Guest
Enligt e-infinity är den reglerad/betald. Det är bara du som anklagar dom för smuggling i forumet.

/Stefan
Var anklagar jag dem för det?


Nej, E-infinity har inte betalat moms, var har du hittat någon sådan information?

Argumentationen som du förde var att de inte skulle behöva betala någon moms.

Nu när jag påpekar att import till UK inte är momsfritt så är den plötsligt betald.
 

iSolen.se

Guest
Du har påtalat om smuggelgods.

Information att de betalar alla avgifter som ska betalas kommer direkt från leverantören.
Priset som står på hemsidan är inkl allt.

/Stefan
E-infinity betalar ingen VAT. Det har du själv sagt och kallat det "kryphål". Det finns inga dokument eller utfästelser skrivna att de har betalat vare sig svensk eller engelsk moms.

Du skrev:

Det är bara du som anklagar dom för smuggling i forumet.

/Stefan
Var?
 

Third eye

Aktiv medlem
De är bra skickliga de där E-infinity, de har diskuterats i forum i hela Europa (EU) men lyckas ändå få ut oklarerat gods ur hamnar, ducka för avgifter till myndigheter och insinueras rent av smuggla...i sissådär 10 år.
Ända fram till ett nu då allt avslöjades i ett svenskt fotoforum. Gov.uk har ju helt missat vad som hänt!
Ironiserar såklart.
Men jag har några saker kvar att köpa från E-infinity innan Brexit :)
 

Astroscapist

Aktiv medlem
De är bra skickliga de där E-infinity, de har diskuterats i forum i hela Europa (EU) men lyckas ändå få ut oklarerat gods ur hamnar, ducka för avgifter till myndigheter och insinueras rent av smuggla...i sissådär 10 år.
Ända fram till ett nu då allt avslöjades i ett svenskt fotoforum. Gov.uk har ju helt missat vad som hänt!
Ironiserar såklart.
Men jag har några saker kvar att köpa från E-infinity innan Brexit :)
Hahaha den var bra den :)
Får passa på och handla jag med innan Brexit. Vet dock inte ännu vad jag egentligen "behöver". Vissa varor är ju nästan lika dyra som i Sverige.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
De är bra skickliga de där E-infinity, de har diskuterats i forum i hela Europa (EU) men lyckas ändå få ut oklarerat gods ur hamnar, ducka för avgifter till myndigheter och insinueras rent av smuggla...i sissådär 10 år.
Ända fram till ett nu då allt avslöjades i ett svenskt fotoforum. Gov.uk har ju helt missat vad som hänt!
Ironiserar såklart.
Men jag har några saker kvar att köpa från E-infinity innan Brexit :)
Nej de och några till fick kritik redan för många år sedan i England. De duckar genom att hålla sig små, t ex B&H och Amazon tar ju ut svensk moms direkt nuförtiden, företag som vore väldigt intresserade av att bli 20% billigare än konkurrenter.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Nej de och några till fick kritik redan för många år sedan i England. De duckar genom att hålla sig små, t ex B&H och Amazon tar ju ut svensk moms direkt nuförtiden, företag som vore väldigt intresserade av att bli 20% billigare än konkurrenter.
Källa på att de fick kritik i England?
Alltså inte länk eller citat från vanligt gnällande personer utan nån typ av myndighet eller liknande som har synpunkter att de antyder att nått fuffens sker.

B&H och Amazon är inte HK företag som importerar in till UK för att sedan distribuera det vidare till annat EU-land. Det är själva HK-UK handeln som iaf jag diskuterar.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Källa på att de fick kritik i England?
Alltså inte länk eller citat från vanligt gnällande personer utan nån typ av myndighet eller liknande som har synpunkter att de antyder att nått fuffens sker.

B&H och Amazon är inte HK företag som importerar in till UK för att sedan distribuera det vidare till annat EU-land. Det är själva HK-UK handeln som iaf jag diskuterar.

/Stefan
HK-UK beskrivs rätt bra av de olika tull- och momskalkylatorerna som du vägrar använda.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
HK-UK beskrivs rätt bra av de olika tull- och momskalkylatorerna som du vägrar använda.
Fantastiska kalkylatorer. De bevisade verkligen att det rörde sig som smuggelgods och att du hade rätt om allt och lite till.
Trots det så kommer jag nog fortsätta min handel med e-infinity om det är nåt jag vill köpa som de har för rätt pris.
Får nog avsluta min del i denna komiska diskussion.
Hade tänkt posta en bild på en person som fick frågan om hur han kunde leva ett så långt liv. Men då hade jag nog blivit anmäld för trakasserier. ;)


/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Fantastiska kalkylatorer. De bevisade verkligen att det rörde sig som smuggelgods och att du hade rätt om allt och lite till.
Trots det så kommer jag nog fortsätta min handel med e-infinity om det är nåt jag vill köpa som de har för rätt pris.
Får nog avsluta min del i denna komiska diskussion.
Hade tänkt posta en bild på en person som fick frågan om hur han kunde leva ett så långt liv. Men då hade jag nog blivit anmäld för trakasserier. ;)


/Stefan
Du kan ju använda lite sunt förnuft också. Kalkylatorerna, eller om du föredrar officiella gov.uk visar att importen är momsbelagd trots vad du säger om "kryphål"

Om de skulle betalat moms skulle E-infinity vara noga att få med det på fakturorna. Du kan ju fundera på varför. Ledtråd: Momskvittning fungerar precis som i Sverige och inget företag skulle kasta bort 20% utan anledning.

Jo denna tråd är underhållande, där håller jag med.

Per kanske kan gräva färdigt och förklara varför just E-infinity skulle slippa importmoms.

Sen kan du fundera på varför B&H och Amazon inte sätter upp ett Hong Kongföretag och gör likadant.
 
ANNONS