Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

defekt fattning Dynax 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

David G

Aktiv medlem
Organ donator?

Bajonett kanske det heter, har funderat på att byta på min 5D till en helt i metall som 7D har.
Bestämmer du dig för att skrota den kan jag köpa bajonetten.

Fast du borde nog försöka laga den, eller låta nån annan göra det, om det misslyckas så har du ju fortfarande en kamera med defekt bajonett, samma som innan alltså.

Jag har lagat lite större gängor antingen genom att "gegga runt" i dom med en varm lödkolvs-spets eller också fyllt skruvhålet med lim och sen borrat ett nytt hål i limmet.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Skruvmejselstorlek - Jag har i och för sig bara gjort en snabbkoll, men PH 000 förefaller att vara för liten. Tror att det är en PH 00 mejsel du kommer att behöva. Kolla detta noga, man kan ju göra lika stor skada med en för liten som med en för stor mejsel.

När det gäller sådana här små skruvar till en bajonettring, vilken ska klara förhållandevis stora krafter (åtminstone hela kamerans vikt med grepp + lite dynamiska krafter) så kan man också göra ont värre ifall man använder mejslar av för låg kvalitet, även om de skulle ha rätt storlek.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
David G skrev:
Bajonett kanske det heter, har funderat på att byta på min 5D till en helt i metall som 7D har.
Bestämmer du dig för att skrota den kan jag köpa bajonetten.
...
Det är inte alls säkert att detta skulle sluta lyckligt. Plastbajonettringen är förmodligen tjockare än metallringen. Du förlorar säkert mindre pengar ifall du istället köper en D7D direkt! Sedan kan du sälja din D5D till någon i din bekantskapskrets som ska uppgradera från en kompaktkamera eller något.
 

christianhylse

Aktiv medlem
david:
jo, visst är det läge att laga den, men jag lagar inte en kamera i 4 000 kr-klassen (beg-pris) om det inte är värt det. har ju sneglat länge på A700 som går att köpa för ca 10 000 kr från England.
Tog med kameran till en rutinerad fotohandlare i dag och han vågade inte ge sig på den utan sa att jag skulle skicka iväg den. Så snackade han något om hemförsäkring, men gäller verkligen sånt här på den? Måste jag ha kvittot kvar? Självrisk?
fast det lär väl inte bli några pengar den vägen,
säljer den som som den är i stället. Får leva med
Sony A100 så länge.

Lite trist att sånt här händer så pass enkelt, men det är lite typiskt med dagens slit-och-släng-grejor. Tycker ändå att en systemkamera ska hålla längre än två år.
men ja, ja, känner jag mig rätt så ligger det en annons ute vilken dag som helst :). vet att man inte ska ge upp så lätt, men jag är rädd för att om JAG börjar gegga för mycket med den så förstår jag andra känsliga saker. Och det vill jag inte.
 
Senast ändrad:

FlyerOne

Aktiv medlem
Du ska ABSOLUT kolla upp din hemförsäkring, ifall du har någon! Det finns lite olika varianter, och det du förmodligen behöver är vad som i folkmun går under benämningen "drulle-försäkring". Det är inte alltid en absolut nödvändighet att ha kvar kvittot, men givetvis underlättar det väldigt (kravet för detta kan vara lite olika vid olika omständigheter, och för olika försäkringsbolag). Annars går det ju utan alltför stor möda att visa för dem att priset för en Dynax 7D i normalt skick f.n. ligger på i alla fall 5.000 kr (med en tendens till att priserna börjar gå upp 6.000 kr - man börjar hålla på dem, förmodligen allt eftersom man börjar upptäcka vilken unik kamera denna är i så många avseenden!). Självrisken kan också variera väldigt - ju billigare försäkring, ju högre självrisk. Men runt 1.500 kr har jag sett flera gånger.

Du tycker att en systemkamera ska hålla längre än två år, och det håller jag med dig om. Men det gör nästan alla också! Du har helt enkelt råkat ha rejält med osis, beklagligtvis. En monterad 80-200 APO G utgör ju en rejäl belastning för bajonettringen, när detta paket går i backen.

Självinsikt är en väldigt värdefull egenskap! Jag har stött på alltför många manspersoner *) som saknar detta, och som har gett sig på att "reparera" sådant som de inte vet någonting om, och sedan har det blivit mycket värre för reparatören. Många gånger blir resultatet att en reparation överhuvudtaget inte lönar sig alls efter ingrepp av dessa klåpare.

Jag tycker att du tänker klokt i detta avseende, när du vill undvika att hamna i självöverskattningsfällan.

*) Enligt min erfarenhet är kvinnor i detta avseende i genomsnitt mycket klokare än vi män!
 
Senast ändrad:

christianhylse

Aktiv medlem
Tur och otur brukar jämna ut sig,
tappade min splitt nya mobil nerför ett gäng stentrappor och den studsade hit och dit, men överlevde med blott en lätt skråma på displayen.
--
ska kolla upp med försäkringsbolaget. Är det en självrisk på 1 500 kr så kan jag ändå få tillbaka lite pengar.
instämmer i övrigt. Det ÄR en unik kamera. Jag vill inte riktigt att den ska begravas ännu :/(
har mejlat Zieger men ännu ej fått svar.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
christianhylse skrev:
Tur och otur brukar jämna ut sig,
tappade min splitt nya mobil nerför ett gäng stentrappor och den studsade hit och dit, men överlevde med blott en lätt skråma på displayen.
--
ska kolla upp med försäkringsbolaget. Är det en självrisk på 1 500 kr så kan jag ändå få tillbaka lite pengar.
instämmer i övrigt. Det ÄR en unik kamera. Jag vill inte riktigt att den ska begravas ännu :/(
har mejlat Zieger men ännu ej fått svar.
Är du säker på att endast fattningen är skadad? KM 7D:s akilleshäl som jag upplevt den är AS. AS brukar inte tåla speciellt hårda smällar innan den kajkar ur.
 

christianhylse

Aktiv medlem
nej, AS fixade sig, lampan lyser fortfarande och det låter (om man lyssnar noga). det var alltså ingen "smäll" utan ett tapp av en extremt vadderad ryggsäck från cirka 25 centimeter (knähöjd).
Jag hade helt enkelt en "satans jävla otur" för att svära lite.
men som jag skrev innan, allt jämnar ut sig, ena dagen har man flyt, andra otur. Struntsamma, inget
att göra åt nu, överlever bra med min Sony A100 tills vidare. Kan glädjas åt en bättre skärm och betydligt snabbare AF. Kör den ändå med 5,6 MP som enligt mig innebär betydligt mindre brus.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
christianhylse skrev:
nej, AS fixade sig, lampan lyser fortfarande och det låter (om man lyssnar noga). det var alltså ingen "smäll" utan ett tapp av en extremt vadderad ryggsäck från cirka 25 centimeter (knähöjd).
Jag hade helt enkelt en "satans jävla otur" för att svära lite.
men som jag skrev innan, allt jämnar ut sig, ena dagen har man flyt, andra otur. Struntsamma, inget
att göra åt nu, överlever bra med min Sony A100 tills vidare. Kan glädjas åt en bättre skärm och betydligt snabbare AF. Kör den ändå med 5,6 MP som enligt mig innebär betydligt mindre brus.
Det behövs inte mycket mer om man har otur. Första gången min AS pajade tippade min ryggsäck 4-5 dm från en stol in i ett träskott på min båt. Kameran låg högst upp i ryggsäcken helt utan skydd i övrigt (den ramlade inte ut). Det var allt som behövdes. Så AS kan vara skört om man har otur.
 

Fribbe

Aktiv medlem
Angående känsligheten på AS så vill jag bara meddela att det där verkar vara rätt individuellt.
Jag var ute och gick med kameran överst i en fullpackad (vanlig) ryggsäck. Plötsligt blev väskan som genom trolleri något kilo lättare och sekunden senare, eller hur låg tid det tar för något att falla drygt 1,5 meter, hördes ett krasch i asfalten.
Jag trodde min 7D skulle vara stendöd efter det fallet men det enda som hände var att skyddet för blixtskon gick sönder samt lite skråmor på objektivets motljusskydd (KM 28-75/2,8).

Det här var ungefär ett år sedan och kameran lever fortfarande helt utan fel.
Jag har för övrigt aldrig haft något som helst problem med mitt exemplar.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det är ju inte helt okänt att en kamera kan klara sådana här fall, trots att inga vanliga systemkameror är designade för detta. Utfallet är förstås slumpartat och beror precis på hur och från vilken riktning smällen sker. Ute i naturen, på gräs och jord, klarar kamerorna sig ofta. På asfalt klarar de sig däremot mera sällan, så du är bara att gratulera!

Det tar för övrigt ungefär en halvsekund för ett föremål att falla 1,5 m. Eller något noggrannare, 0,55 sekunder för din 7D, förutsatt att det var fritt fall, dvs att den inte lyckades "tillskansa" sig lite glidbroms från ryggsäcken...
 

kurrep

Medlem
erfaren skruvare

Hej, tråkigt att höra det som hände,,, jag har skruvat loss infästningen för optiken en gång får att fixa bländar kedjan på min systemkamera och fann att under bajonett ringen ( den som saknar skruvar på din kamera )och där satt ett antal skims ( snå tunna brickor som riktar ringen plant mot sensorn) det kan ju tänkas att några sådana nu finns i ditt kamera hus någon stans? Jag skulle nog lämna in kamera till någon som kann laga den.
Mvh Kurre
 
ANNONS