Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur övertala sambon att ge mig en 5D?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Jag vill ha en ny Canon 5D, hur sjutton ska jag övertala sambon att det är en fruktansvärt bra investering för våran framtid? :)
 

Lan

Aktiv medlem
"Älskling, jag tänkte ge dig ett platina armband med diamant och rubin inlägg till vår årsdag som par värd 25999 sek (priset på 5d). Vad tänkte du ge mig...?"

Skämt åsido så kan du väl argumentera för att du behöver det som frilansfotograf, ett arbetskrav - samt lova att du betalar tillbaka på det gemensamma kontot med...pjah...25% av alla arvoden du erhåller med den nya fina kameran?
 

StaffanW

Aktiv medlem
Eller att du i slutet av året (om du ligger plus på firman) säga att du måste köpa den, annars blir ni tvugna att betala en massa skatt. Och det vill hon väl ändå inte?
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Nej, men det är han som sitter på pengarna ;) HAHA!

Skämt åsido, tänkte att det kunde bli en kul tråd med intressanta förslag? :)
 

Graylingman

Aktiv medlem
Den här strategin är en gammal klassiker. Ursprungligen handlar den om bössor. Här är den modifierad för kajaker, men den måste ju med lätthet kunna ändras till att gälla såväl kameror som objektiv.
 

Lan

Aktiv medlem
WFS) (Graylingman skrev:
Den här strategin är en gammal klassiker. Ursprungligen handlar den om bössor. Här är den modifierad för kajaker, men den måste ju med lätthet kunna ändras till att gälla såväl kameror som objektiv.
Moaaahaha...den var ny för mig och väldigt rolig att läsa. Tack!

Tror dock att den kan bli svår att anpassa till en canon 5d i vissa av fallen? En 5d i smådelar? Lampskärm skulle funka, disco-stroboscope i alla fall...;)
 

Torleif

Aktiv medlem
En kompis till mig berättade om sin strategi han använder för MVI (Mycket-Viktiga-Investeringar). Målet är att få den verkliga MVI:n att verka billig. Billig i förhållande till någon annan MVI som senare kan överges som inte alls så viktig.

Målet i detta fall är att köpa ett nytt kamerahus, pris ca 25000 SEK. Det hela går ut ungefär såhär.

Hitta på något du kan tänka dig att din partner tror att du kunde tänkas vilja ha. En motorcykel, ny bil, segelbåt, sommarstuga eller något annat som är betydligt dyrare än den grej du verkligen vill ha. Viktigt är förstås att din partner INTE vill ha samma sak som du föreslår - annar blir det jävligt dyrt. Du berättar för partnern att du gått och funderat på att köpa en ny MC/Bil/segelbåt.... Sannolikt blir förslaget nedröstat i första omgången i styrelsebehandlingen. Helt enligt dina planer.

Du fortsätter och tjatar ett tag på din nya MC, tittar på annonser, ringer upp folk som vill sälja, provkör etc etc.

När partnern är på vippen att säga upp kontraktet med dig börjar du backa ur MC idén för att du insett att det inte är världens bästa idé.

Sen kommer det knepiga i spelet. Nu gäller det att övertyga partnern om att den verklig MVI:n, egentligen är detsamma som att lägga in pengar på högräntekontot. En lite futtig investering i ett kamerahus på endast 25000 SEK istället för en MC som går lös på nästan 10 ggr pengarna är i jämförelse en alldeles förträfflig investering. Dessutom finns det stora möjligheter att få tillbaks största delen av kamerainvesteringen genom att sälja bilder - ja till och med tjäna pengar på kameran. Det är svårare att tjäna pengar på en motorcykel.

Jag har inte själv använt mig av denna övertalning, då jag tycker att den är på gränsen till "ful", men som tankeexempel är den ganska intressant.

mvh Torleif
 

Arne S

Aktiv medlem
Om ett par dagar låter du honom läsa denna tråden så kan han själv välja det argument som passar bäst...
 

Gadget

Aktiv medlem
Jag ligger ständigt på soffan...och gärna tillsammans med mitt 135/2L.. ;)

Nä, men sambon vill väl också ha något som kostar och då är det ju bara att planera det samtidigt kanske?

Det är bara att ta ett lån på 50 000 papp och dela på stålarna! :)

/Benny
 
ANNONS