Annons

Tjusningen med Leica M-serien

Produkter
(logga in för att koppla)

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Tack Per!

Tja, det är kanske så att jag använt sensorargumentet för att komma undan ett dyrt köp! Jag har haft flera DSLR utan sensorskak utan större problem men varit försiktig när jag byter objektiv. Displayen bryr jag mig egentligen inte om eftersom jag aldrig använt den för att kolla skärpa utan bara för att kolla exponeringen via histogrammet.
Jaha, då sitter man där igen.... Jag behöver definitivt ingen M9:a men det bästa sättet att slippa tänka på den är väl att köpa en.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Sensorrengöring: har bytt objektiv i alla väder o situationer där det behövs, alltså i snart 10 månader. Under den tiden har jag ´torrblåst´ sensorn 3 - 4 gånger med en Giotto Rocket, that´s all. Leica kommer troligen aldrig att sätta in sensorskak, eftersom man då får sämre koll på exakt sensorläge, och för de ljusstarka Leicagluggarna är det ett måste att ha snäva toleranser.
Det brukar inte vara själva sensorn som skakar, utan filterglasen framför. Så sensorläget påverkas vanligen inte, du kanske tänker på sensorbaserad bildstabilisering?
 

elgenper

Aktiv medlem
Det brukar inte vara själva sensorn som skakar, utan filterglasen framför. Så sensorläget påverkas vanligen inte, du kanske tänker på sensorbaserad bildstabilisering?
Mmm, Leica har (förstås...) lite avvikande lösningar här med. Dels har man en särskild platta med mikrolinser som skall kompensera för vidvinkelobjektivens sneda strålgång utåt kanterna, och den kan man då givetvis inte låta delta i skakningen. Sedan har man inget antialiasfilter alls, till skillnad från de flesta andra. Själva skyddsglaset kan därför göras mycket tunt; man har faktiskt haft en del fall där det har spruckit spontant (åtgärdat nu). Som konstruktionen nu ser ut är detta glas en integrerad del av ´sensorsmörgåsen´ och alltså inte tillgängligt att skaka separat. Och ännu ett extra skyddsglas skulle störa de där mikrolinsernas funktion.

Faktum är att i praktiken är detta inte ett stort problem med M9, av diverse skäl. Dels finns ju ingen spegel som virvlar om all luft en tjugondels sekund innan slutaren öppnar och avtäcker sensorn; det är lugnt och stilla därinne... Dels har man ju inga zoomar som kan gå fram och tillbaka som cykelpumpar och pumpa luft och damm (alla zoomar gör inte så, men de flesta i överkomlig prisklass). Och de flesta Leicafotografer byter heller inte objektiv så vansinnigt ofta; det är ett annat arbetssätt, helt enkelt.

Lägg därtill att man gärna kör med stora bländaröppningar för att få den där härliga plastiken i bilderna, och då syns helt enkelt inte det damm som ändå alltid finns på sensorglaset. Vrider jag ner till bländare 16 och plåtar en slät yta, då ser jag givetvis damm. Men inte på bilder jag tar under normala förhållanden, som bilder och inte som prov.
 

Stickan1

Medlem
Närmare ett beslut

Testade en M9 igår hos Rajala i Stockholm. Jag hade med ett eget minneskort och tog ett tiotal bilder med ett summarit 50 mm. Jag tog några bilder med ISO 1250 och blev förvånad över hur bra bilderna var (DNG och sedan Lightroom). Det är svårt att stå emot bildkvalitén som man får med dessa löjligt små objektiv. Det återstår att göra ännu ett besök där eller hos Wibergs, sedan får vi se om och när det blir allvar. Gårdagens minitest gav i varje fall mersmak. /Stig
 

matlep

Aktiv medlem
Testade en M9 igår hos Rajala i Stockholm. Jag hade med ett eget minneskort och tog ett tiotal bilder med ett summarit 50 mm. Jag tog några bilder med ISO 1250 och blev förvånad över hur bra bilderna var (DNG och sedan Lightroom). Det är svårt att stå emot bildkvalitén som man får med dessa löjligt små objektiv. Det återstår att göra ännu ett besök där eller hos Wibergs, sedan får vi se om och när det blir allvar. Gårdagens minitest gav i varje fall mersmak. /Stig
Prova även Summarit 35. Det är ett väldigt fint objektiv för pengarna. Tyvärr finns ju få av de riktiga drömobjektiven för test i butik. Summilux 35 och Summilux 50 är mumma på M9, de är ju dock lite större än Summariten.

Kanske läge att slå till på den här: http://www.blocket.se/stockholm/Leica_M9_Summicron_50_Summarit_35___75_30995224.htm?ca=11&w=3
 

Stickan1

Medlem
Leica-ägare

Efter cirka 8 månaders funderingar slog jag till och har nu en grå M-9 och en Summarit-35. En Summarit-75 är på väg från Australien och ett nyinköpt Zeiss Planar 50/2 ska snart leta sig hit också. Jag har haft kameran en vecka nu och sensorn var smutsig redan när jag köpte den, inte farligt, men några dammkorn som inte gick att blåsa bort eller ta med borste (Arctic Butterfly). Så jag har gjorde den första våtrengöringen av en sensor någonsin (M9 var min 4:e digitala systemkamera). Det gick bra så nu är den dammfri. Det är tydligen ganska vanligt att det kommer några dammkorn i början.

Bilderna då? Ja de känns ok. Mest lite testbilder än så länge, lagt ett s/v porträtt i s/v poolen. Men bilderna ser bra ut och känslan att jobba med kameran är fin. Jag har en Sony A900 med bl.a. två fasta CZ objektiv, det blir ju också riktigt bra. Jag kommer att ha två system, jag tar en del makro och andra naturbilder, där inte Leican fungerar. När det gäller landskapsbilder är det nog en öppen fråga vilken kamera som ger bäst resultat. Det känns trots allt enklare att jobba med A900 om man kan bära med sig packningen. En annan skillnad är att jag har blivit bortskämd med skakreduceringen på Sonyn och märker att jag måste vara mycket noggrannare med Leican vid långa tider. Men det är nog en träningsfråga också. Kul att lära sig nya saker!!
 

danlindberg

Aktiv medlem
M9 är speciell och passar definitivt inte alla. För mig så är den total inspiration och skaparglädjen har återfunnit sig efter en tids frånvaro. Jag lever på fotografi sedan väldigt länge och har (lika länge) inte plåtat bara för kul och för mig själv, nu med M9 så åker jag ut lite varstans och plåtar därför kameran är som den är. Det är rent ut sagt skitkul!
Jag har givit många workshops på analoga tiden och planerar nya nu. Det är M9 som ger mig glädjen tillbaka :) Jag t o m startade en ny blogg bara pga Leica....lite skruvat....LOL...
Jag plåtar mycket i Spanien och har mina följare utomlands mest så det hade varit roligt ifall några landsfränder hade hakat på :) ta en titt ›› http://leicainspiration.blogspot.com/
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Försiktigt. Det är lätt att gnälla. Jag har plåtat med Hasselblads H kameror och klev ned till Nikon D3 när den kom. Tröttnade på yrket och köpte en Eos 5a mark2 med några små fasta gluggar 24 1.4 osv. Allt var frid och fröjd tills jag petade på en M9. Jag bad affären att få låna den över helgen .Snygga filer och tokskönt att inte släpa på en väska med 7 gluggar i på helgerna för att plåta barnen. Men vilken känsla. Det fanns inga alternativ. En m9 senare och en 35 1.4 senare har jag hittat hem. Jag plåtade faktiskt jobb med den häromdagen. Ett bilreportage till en tidning och en porträttserie. Hahaha. Med en glugg!! Underbart.
Ja till en Leica lär du väl inte ens hitta 7 gluggar att släpa på om du inte skall ha 2 av varje brännvidd. Så mycket mer än 24, 35 50 och 90 blir det väl inte.
Allt annat passar dåligt med sökaren?
Hur är det med 200 mm?
 

alf109

Aktiv medlem
Ja till en Leica lär du väl inte ens hitta 7 gluggar att släpa på om du inte skall ha 2 av varje brännvidd. Så mycket mer än 24, 35 50 och 90 blir det väl inte.
Allt annat passar dåligt med sökaren?
Hur är det med 200 mm?
0,72 (standard) sökaren har ramar för 28, 35, 50, 75, 90 och 135 mm
0,58 sökaren har ramar för 28, 35, 50, 75 och 90 mm
0,85 sökaren har ramar för 35, 50, 75, 90 och 135 mm

Om man vill använda brännvidder över 135 mm är knappast M-leicor något vettigt alternativ, personligen tycker jag att den praktiska gränsen ligger på 75 mm, hade tidigare en 90:a men sålde den. Vidare gluggar än 28 mm tycker jag egentligen inte är något problem, bara att köra med hyperfokal och extrasökare, eller att ställa in skärpan i den vanliga sökaren och komponera i extrasökaren.
 

pontus.adefjord

Aktiv medlem
Själv har jag snöat in ordentligt på mätsökare, fotar med en Canon P men känner mig förstås lockad av Leica M. En M9 är drömmen, det är det där med pengarna... :-/ Det analoga är dock riktigt roligt och jag har lite funderingar på en rödprick så småningom.
 
ANNONS